Proč (ne)fotit pampelišky (kytičky, pejsky, západy slunce...)


Pan Smazaný | : - | POSLAT ZPRÁVU


Na jedné mé vernisáži měl řečník zajímavý projev. Sděloval tam přítomným, ani ne tak umění jako občerstvení, chtivému publiku, že autorem se stává člověk v momentě, kdy chce ukázat světu něco co vytvořil, a že takto jde se svou kůží na trh. A na tom okolním světě, který hodlá z nějakého nepochopitelného důvodu na jeho výplody koukat pak je, jak dotyčného zařadí mezi "...jé, to je super" nebo "...hmmmm, nic moc". V první řadě by měl mít autor sám v sobě takového malého kritika, který mu říká, s čím může na světlo boží vylézt. Spoustě lidí tento vnitřní kritik, kterého můžeme nazvat "autocenzurou" chybí. V takovém případě se setkáváme s fotografiemi, jaké můžeme spatřit na jedněch nejmenovaných stránkách jednoho fotografa působícího asi 15km severně od Brna.

Mnozí z vás jistě namítnou, že na tom fotit broučky a kytičky přece nic není, a že takových foto/algografií jsou haldy. Ano. Právě proto. Pokud se fotografování kytiček (broučků apod.) nezabývám profesně, jde v takovýchto případech jen o to, že okolnímu světu ukazuju co se mi líbí. Proč ne, ale ovšem nějakou invenci v tom budeme hledat marně. Že se fotky kytiček objevují třeba v prestižních časopisech? Ano, je potřeba si ale uvědomit, že například pro výběr fotografie pro National Geographic platí naprosto úžasná pravidla. Fotograf se po 2-6 měsících v závislosti na problematice tématu, vrací průměrně s 600-800 (!) svitky, které projdou "autocenzurou", a redakci se předloží okolo 60 záběrů, které by obstály v každé mezinárodní soutěži na jedničku. Z těchto 60 záběrů si pak redakce vybere kolem 30, a do časopisu se tak 3-4 kousky, nad kterými se pak může slintat, dostanou. Tímto způsobem se tedy vybírá "best of best".

Pokud to můžeme shrnout, jedná se v případě kytiček, pejsků, potažmo jiných příbuzných oborů o základní otázku: PROČ. Tuto otázku by si měl autor položt předtím, než se rozhodne své dílko publikovat. Proč chci ostatním ukázat to co jsem vytvořil... Je v tom nějaký záměr? Co chci ostatním sdělit? V současné době je jedno, jestli svá díla vystavím v galerii nebo na internetu, nicméně to co dělám je pro lidi.

Podle posledních průzkumů se odhaduje množství algografií vycvakaných za rok 2002 na 16 bilionů (!) Pokud toto číslo napíšeme v matematickém formátu, vypadá asi takhle: 16.000.000.000.000. Dost šílené, nemyslíte? 16.000.000.000.000 kytiček, pejsků, dětiček, fotek typu já a máma u Kolosea... Chce se mi zvracet.

Tímto článkem nechci říct, nefoťte si děti, pejsky, kytičky a podobně, jen, prosím, neotravujte s tím ostatní, kteří vaše dítě (kytičku, broučka...) neznají a tedy pokud ta fotografie či algografický výcvak nebude mít nádech uměleckého snímku nebo nebude mít excelentní technickou kvalitu, bude jen tím šestnáctibilióným souborem, který bude zabírat místo na disku.

Zkuste zapojit svou invenci, fantazii a vytvořte něco co bude mít v sobě náboj či sdělení... Někomu můžou vyhovovat fotografie či algografie vytvořené reportážnějším způsobem, někdo dá přednost inscenované fotografii, v tomto přístupu to není. Je to o tom si umět hrát.

Malý příklad za vše: už asi 70 let se ve fotografii vyučuje jedna etuda, která má pro pochopení základních vztahů světla, objektu a kompozice klíčové místo snad v každé učebnici. Je to velmi prosté, vezměte dostatečný světelný zdroj (denní světlo, lampičku, flash či cokoli jiného) a 2 obyčejná vejce. Směrujte světlo a zkoušejte kompoziční varianty tak, abyste dostali "pozitivní, usměvavá vejce". Nemusím připomínat že pro základní pochopení souvztažností, je nutné fotografovat na negativní BW materiál a tento včetně pozitivu sami zpracovávat.




ZOBRAZIT VŠECHNY PŘÍSPĚVKY

PROFIL AUTORAFuryan Satoo | 17:18:56 02.09.2013 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

To je strasnej blabol, tenhle clanek. Je uplne zcestny pocitat nejaky cvaky, bohajeho. Jsou to autorovy disky, na kterych jsou ty fotky ulozeny? Jeho servery? WTF? Absolutne megamoc me nasira, kdyz nekdo nekomu druhymu bude porad pindat do zivota, co ma a nema delat.

A to, ze nekdo cumi na kazdej cvak nahranej na net, a pak ma z toho trauma, je jen jeho problem. Jantar.

PROFIL AUTORAIvan Rusek | 18:23:02 25.03.2009 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Když už jse bavíte o těch číslech - problém bude asi v tom, že v USA (a možná i jinde) se bilion = naší miliardě, takže 16 miliard cvaků je asi reálné číslo - s ohledem na to kolik lidí žije v tak zapadlých koutech, že foťák ještě neviděli a nebo jsou tak chudí, že na něj nikdy mít nebudou...

PROFIL AUTORAJosef Polášek | 09:29:43 12.03.2009 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Zaujalo mě těch 16.000.000.000.000 cvaků v roce 2002. Na 5 miliard obyvalel to je přes 3 tisíce cvaků na KAŽDÝHO. To by mohl být hodně slušný průměr na amatérskýho fotografa ale kolik procent lidí v Africe nebo třeba v Číně mělo v roce 2002 digitál?
Těch nevěrohodných 16.000.000.000.000 cvaků sráží hodnotu celýho článku na hodně nízkou úroveň

PROFIL AUTORARobert Lences | 00:43:04 15.12.2006 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

No ale totoooo...Napada mi, ci by vobec mali fotaky predavat amaterom?
Mala by sa vytvorit komisia, ktora by urcovala, kto vlastne ma pravo kupit si fotak a fotit. A vobec vsetky media by mali byt vycistene od vsetkeho co nie je bozsky dokonale...
Alebo prezradme ludom, ze si nemusia prezerat vsetko co sa v mediach objavi...
Osobne mi pohladi dusu, ked za zaber dostanem 3>...ale ovela viac mi pomoze komentar k fotke - mozno ma to raz posunie az do galerie:)...Ale to je ciste amatersky pohlad na vec:)

PROFIL AUTORAAdam "F@ust" Bartas | 23:57:38 06.03.2006 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

článek mi přijde s prominutím trochu bezpředmětný, jeho pointou je ve zkratce to, že si amatérský fotograf má dobře rozmyslet fotografování všedních témat, jelikož to pánové z NG jistě již zvládli líp, a jde navíc díky šestnácti triliónům podobných snímků o témata až příliš "všední". stejně tak bychom měli sami cítit rozdíl mezi kvalitní a nekvalitní fotografií, což mi zavání vším tím intolerantním hulvátským kriticismem "fotek bez duše", proti němuž se sám co já vím často ohrazuješ:) kvalita a vkus nejsou absolutní hodnoty a věřím, že mnoho lidí naoplátku stěží docení tvoje fashion žehličky nebo moje kýčovité cvaky:)

PROFIL AUTORAJiří Královec | 13:43:34 23.12.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Souhlasil jsem naprosto s článkem, dokud jsem si nepřečet komentáře začátečníků (mezi které se bohužel stále řadím). Sám si vzpomínám, jak jsem sem dal svojí první fotku "Lustr", o které jsem byl upřímně přesvědčen, že je super (když se na ní podívám teď, musím se smát). Vaše komentáře mě ihned přesvědčily o opaku.

Vyvodil jsem si z toho všeho jeden konkrétní závěr (předstevzetí) - nebudu již dávat nulu fotkám domácích mazlíčků. Snad autorům časem dojde, že by také mohli fotit něco jiného.

PROFIL AUTORATomáš Houda | 12:24:47 30.08.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

tu otazku... teda myslim tu otazku PROC... by si mel asi klast kazdy, ne? Lhostejno, jestli chce fotit broucky, kyticky, domecky nebo treba holky. I kdyz mozna jeste dulezitejsi je otazka JAK...

Ne vzdy je neco totez, kdyz dva delaji totez.

PROFIL AUTORAPan Smazaný Honza Žák *prilis muskulaturny *bla fotograf bloncky | 02:34:21 29.08.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

jen mensi rejpnuti, cislo uvedene v tvem clanku neni 16 bilionu ale 16 trilionu... tedy matematicky zapsano jest 16e+12

tot asi vse :)))) jinak diky za clanek o autocenzure..

PROFIL AUTORAMiroslav Bakoš | 08:10:24 26.08.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

haha aspon som sa zasmial pri tomto clanku. ludia - kludne fotte kvetinky a hafanov a kludne sem poslite aj fotku vasej mamy u kolosea - ak je ta fotka pekne spravena tak preco nie...

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 07:11:40 25.05.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Pro Tebe :-)
http://www.photopost.cz/pp4foto.php?id=151198

PROFIL AUTORAPavel Brádka | 10:29:30 09.01.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Souhlasím od prvního do posledního slova. Ale každý z nás se snad chce fotograficky vyvíjet, proto buďme tolerantní. Ne každý o fotografii přemýšlí až do všech detailů,
proto je fajn, že si můžeme fotky navzájem komentovat, hodnotit, snad to spoustě
lidí pomůže ve zdokonalování své tvorby!

PROFIL AUTORAZbyněk Buřival | 02:11:16 06.01.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Ufff, přečet jsem to celý, mooc kvalitní mlata názorů:) Nehodlám opakovat co už tu stokrát je níž, takže:

1.) Na PP je příliš hustej provoz na to, abych se vyjadřoval i k fotkám co mě ničím nezaujmou.

2.) Článek se mi líbí, ale focení na BW matroš je prostě tvrdě mimo můj (i většiny ostatních) časovej i finanční rámec. Mimochodem fotím analogem Praktica;)

3.) Není na škodu důsledně rozlišovat technickou dokonalost a nějakou invenci. Schválně kolik tu je šneků, balíků sena, padajících kapek atd. A kupodivu se za kýč nepovažují. Občas není špatný o takovejch věcech přemýšlet:) Technicky dokonalejch fotek jsou tu mraky, zajímavejch záběrů podstatně míň...

PROFIL AUTORADaniel Maďa | 21:29:49 09.12.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

to by tu pak nesmeli chodt amateri :)

PROFIL AUTORAPavel Starosta | 15:21:36 02.09.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Diskuze vskutku zajímavá. Ještě zajímavější si dovedu představit tu melu pokud by někdo stanovil například kotě jako FOTOTÉMA. To by byla etuda :-) I když závěry bodování si radši nepředstavovat :-( Ale možná by někdo dokázal nespadnout za hranice kýče a na základě i tak banálního tématu vytvořit zajímavou fotografii.

PROFIL AUTORAMartin Nyxel | 23:54:29 27.08.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

hmmm...:))

PROFIL AUTORAIvan Rusek | 17:03:44 29.07.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

...po roce vánoce...

PROFIL AUTORASlavomír Medvěd Bedřich Musílek | 19:14:43 25.07.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

No, rozhodně to je zajímavá diskuze, co uspořádat nějaké sympozium nebo posedět nějaký večer na tohle téma :o)))

PROFIL AUTORAMarkéta Hošková | 02:49:26 18.05.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Mě osobně baví nejvíc makro, a tam se člověk neubrání aby občas "necvak" nějakou tu kytku či brouka. Fotím teprv asi 5měsíců. Tak se snažím fotit zatím to co se mi zdá lehčí. Až zvládnu to můžu se pouštět do něčeho těžšího. / jako je třeba akt či portrét /

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 11:57:19 19.04.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

To M.K.: Opravdu? Ja osobne to povazuji za zasadni. Btw: Nevim jak jsi na tom s opravdu focenim, ale rad bych od tebe videl nejaky diak...

PROFIL AUTORAMartin Kozák | 18:20:03 15.12.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Uf, dočetl jsem komentáře až do půlky a na víc jsem neměl sílu. Že vás to baví... A ohledně termínu algografie, to už je vážně k smíchu. "ALGOGRAFIE, kreslení světlem, fotografická metoda založená na růstu řas, z latinského slova alga (řasa) a řeckého graphein (kreslit). Metoda vynalezená českým myslitelem a amatérským fotografem J. Friedlem počátkem 21. století. Slovo je někdy nesprávně používáno ve smyslu digitální fotografie." Že by mi v digifoťáku rostly řasy? ;))

PROFIL AUTORADavid Němec | 01:31:13 08.12.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Prohlídl jsem si několik tématicky zaměřených knih s fotografiemi od vydavatelství National Geographic a mírně řečeno jsem se zhrozil. Opravdu, nemyslím to ironicky, zhrozil v tom nejhorším slova smyslu. Schválně, doporučuji všem, jsem zvědam co na ně budete říkat ostatní. Naopak mě velmi potěšily knihy od BBC. A teď k vašemu článku. Nemám vůbec nic proti broučkům, kytičkám, psům, západům sluncí, dětičkám a šťastným rodinným fotografiím :-)))

PROFIL AUTORAMarián Trúsik | 07:52:30 05.12.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Zaujimave, ale primarne sa mi ten nasilu presadzovany pojem "algografia" nepaci - ako uz raz niekde bolo spomenute - predpona "algo" sa pouziva v suvislosti s riasami (algologia, atd...)...

Inak, ani mne sa nepaci ked sa niekto verejne prezentuje s nezaujimavymi a monotonnymi fotkami, ale vracat sa mi z toho zatial nechce,

co ale povazujem za otravnejsie (aj ked asi off-topic) su rodinne zabery VHS (alebo aj digi) kamerou - zaberie to viac casu (fotky clovek moze rychlejsie prelistovat :-) )

PROFIL AUTORAFrantišek Konstantinovič | 11:55:11 18.11.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

povodne som xcel zareagovat podrazdene,ale teraz ked sa to uz usadilo v hlave tu napisem ako som to pochopil:

fotte kludne PAMPELIšKY (KYTIčKY, PEJSKY, ZáPADY SLUNCE...) ale musi to mat nejaku kvalitativnu uroven!
o to islo autorovi o nic ine
idem fotit dalej toho mojho psa, stale to neviem dost dobre... je to tazsie ako tie vajca

PROFIL AUTORAJirka Vaňourek | 03:59:39 26.10.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Hlavne zdravi

PROFIL AUTORAMichal Švářek | 09:49:38 26.09.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Hned v uvodu upozornju na to ze jsem amater a ze se focenim zabyvam asi mesic a zaregistrovany jsem asi tyden.
To co chci rici je to, ze kazdy clovek at uz zacatecnik nebo profesional je jenom clovek a jakozto kazdy clovek ma svuj subjektivni nazor. Sto lidi, sto nazoru. A ted si vemte, ze vy se tady bavite o tom, jak by clovek mel mit v sobe zabudovanou autocenzuru, jako kdyby to byl kus neceho co se da koupit v obchode :o)
Ku prikladu ja jsem dneska v noci pln nadseni povesil muj druhy obrazek sem na web a myslil jsem si jak neni dokonaly. No taky ze podle vetsiny neni. :o) Ja osobne jsem prichazel sem do teto spolecnosti s tim, ze odkoukam neco od profiku a ze tito mi i v ledascem poradi. Ne odsoudi.
Je samozrejme, ze posilat sem obrazky maminek a tatinku neni to prave, ale treba takova moje skeble mi prisla jako docela zajmavy namet na obrazek. Az budu profik, tak budu vedet, ze skeble je skeble a ze je treba ji nejak zajimave upravit ci jak mi nekdo poradil zkomonovat.
Mejte s nama amaterama trpelivost, ta by mela prinest ty ruze. I kdyz tady na ty kyticky moc nejste :o)

PROFIL AUTORARadovan Husička | 13:31:47 20.09.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

OK...ale potom není daleko od věci hodit na PP cedulku "Amatérum vstup zakázán" ....

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 10:14:14 19.09.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1025072 - napriklad proti tomuhle nemam nic..

PROFIL AUTORAMichal Šroubek | 15:48:37 05.09.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Souhlasím jedině s tím, že člověk by měl mít v sobě "autocenzuru". Otázka je, jak získat své mantinely, jak poznat, co je dobré a co ne, pokud člověk nemá ZKUŠENOSTI. A o tom to celé je. Raději si vyslechnu konstruktivní kritiku na snímek který jsem považoval za dobrý, než abych zavrhl snímek, který JE dobrý, proto abych "neotravoval".

PROFIL AUTORALadislava Jirsová | 18:05:14 24.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

asi tomu ruzumíš ..prostě fotka má být okamžik,ktrerý se ti musí vydařit žeeeeeee ...tak se tedy musíme snažit čus :-) :-)

PROFIL AUTORATomáš Holeček | 16:21:34 05.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Stále více je mnoho oborů lidské činnosti dostupných i amatérům, zdaleka nejen fotografování. Bavme se amatérsky, snažme se i po amatérsku soutěžit, ale sluší nám i trochu pokory vůči těm, kteří té činnosti věnovali 1000x více času, kteří jsou nadanní od Pánaboha, kteří za své vybavení zcela uváženě vydali 10x nebo 100x více financí. Výsledky té práce nejsou vždy patrné na první pohled, ale jsou tu a často to amatér nepochopí, kdyby se rozkrájel. Jedná se o fotografování, umění, hudbu, poctivé řemeslo, tvorbu software, medicínu, stavitelství, sport, psaní, ... V mnoha činnostech existují po dlouhých letech osvědčená pravidla, která nevznikla tak, že si je někdo vycucal z prstu. Ona platí, protože jsou výsledkem dlouhé, draze zaplacené zkušenosti.
Nejhorší je, když se začne zcela vážně tvrdit, že fotograf jen mačká spoušť, lékař jen píše recepty na furt stejné léky, programátor si myší nakliká formuláře, ... Ještě horší je, když to tak někteří "profesionálové" tak opravdu víceméně dělají a degradují práci toho fotografa, který připravuje každý detail, má dokonale naaranžovaný rozptyl světla, má cit pro svá pečlivě vybraná skla, když lékař svýou zkušeností a bystrým úsudkem vyloučí dvacet závažných chorob, než napíše banální recept, programátor se po naklikání formuláře zabývá tím, jak bude vypadat provoz s několika stovkami uživatelů, kteří budou naráz dělat protichůdné věci a jak to udělat, aby si připravil cestičku k předělání programu na možný nový směr vývoje.