
Nepřihlášený uživatel
| body > | --- | |
| komentáře > | --- |
| pošta > | --- |
Opovrhované fotografické disciplíny
Radka Kallerova
Určitě nejsem sama, kdo se občas nedokáže vměstnat do kategorií. Netušíte, do které fotku nacpat. Chce se vám zaškrtnout všechny nebo žádnou. Vyberete si namátkou takovou jaká se vám zdá zhruba plus mínus nejblíž, ale stejně to není ono. Je v tom pak pěkný chaos. Nejhorší ale je, že pak taková mezní fotografie není vůbec doceněna a odsouzena k neúspěchu. A to všechno jenom kvůli tomu, že škála kategorií je neúplná.
Já se například ve svém interním třídění fotek vůbec neohlížím na standartní rozdělení. Kategorie mám svoje. Tady je jejich výčet.
Kýčovka
Takové fotografie jsou zde zavrhovány. Ale přesto bych chtěla mít ve svém portfoliu pár dobrých fotek tohoto typu. Nejvíce odsuzovány jsou kýčovky západovky. Slunce zapadá do moře, silueta milenců ve zlatém řezu. A první co vás napadne je: ježíš, to je humus! No jo, ale stejně uděleje takovou fotku. Musíte si zaplatit drahou dovolenou u moře, vyčíhnout si to správné místo, donutit nějaké 2 lidi aby vám zapózovali (když už nejsou lidi, tak aspoň ta palma), vybalit nádobíčko včetně stativu, protože už je málo světla... a za to se dočkáte takového nevděku. Myslím že kýčovka-západovka si rozhodně zaslouží svoji kategorii.
Kýčovka-východovka v pohodě obstojí v konkurenci ostatních krajinářských fotek. Těch lidí, kteří dokážou zastihnout východ slunce jinde než v posteli, je hrozně málo. Osobně považuju tento druh fotografií za HRDINSTVÍ. Stejně tak to cítí i ostatní a proto odměňují autora body. Až si budu chtít zvednout průměr, překecám se a vstanu brzy :-)).
Tak co, nechtělo by to zvlášní kategorii?
Pohlednicovka
Další nedoceněný žánr. Asi proto, že občas hraničí s kýčovkou. Ideální pro ukazování příbuzným. Taková fotka nemá žádné umělecké ambice. Je sice třeba dobře řemeslně provedená - nějaké chroští v popředí, hlavní motiv ve zlatém řezu - ale je to nuda. Přece si ale nebudu kupovat pohledy! No, to by bylo pod úroveň. Obhlédnu místní stánky a pak se snažím to nafotit líp. To je pak něco pro ego, když se to povede.
Jediné řešení: nová kategorie.
Havlovka
Určitě ho znáte. Pan Jiří Havel - skvělý fotograf přírody, fotí hlavně hory. Spousta jeho fotografií má jisté charakteristické znaky: v předu motiv rostlinného původu v pozadí kopce. Občas mi to nedá a zafušuju mu řemesla, neboť to není vůbec špatný model. Fotka má zajištěno popředí, ještě k tomu barevné (někdy) a k tomu kontrastuje drsné pohoří.
Já, osobně, když fotím na horách, hledám kytku, vytahuju širokáč a k tomu si brblám pod fousy (které nemám): "Jo, jo, to bude havlovka". (Zde netrvám na založení nové kategorie)
Korunovka
To je velice specifická kategorie. Stromy vyfocené zespodu. Nic na tom není, to přece umí každý. Ale kdeže, jen si to vyzkoušejte. Udělejte korunovku, která bude stát za to a nebude vypadat jenom jako stromy vyfocené zespodu. Řesení: jedině nová kategorie to spraví
Strukturovka nebo-li břeťovka
Můj známý Břeťa fotky tohoto typu dovedl k dokonalosti. Viděla jsem jeho sérii obrázků rezavého plechu, červotočích chodeb, dřeva ... ale vždycky tam bylo ještě něco navíc než jenom ten patern. Měla jsem hrozně dobrý pocit, že s ním můžu u jednoho stolu a pít pivo. Občas zkouším ho napodobit, ale není to ono. Chtělo by to povzbudit ostatní, aby se věnovali i tomuto tématu. Vidím jediné řešení a je jasné které. (Davide, ne smazat mně z databáze jsem opravdu nemyslela).
Vlkovka
Fotky tohoto typu se ve své čisté podobě tady snad ani neobjevují. Turisté je zpravidla vyrábějí v blízkosti nějaké zjímavé pamětihodnosti. To potom slyšíte: ‚Hele, prosím tě, mohl bys mně vyfotit támhle s tou sochou/mrakodrapem/stromem/...'. Na fotografii je pak tradičně nějaký mravenec = já + ona pamětihodnost. Není co dodat, tradiční turisticko/rodinná kategorie. Ehm, no, taky jsem to dělala, když jsem se s kompaktem a kolegy ocitli v zajímavém zahraničí. A tehdy vznikl název této kategorie. Někdo si totiž vzpoměl na oblívený ruský večerníček ‚Jen počkej zajíci!'. V jednom z dílů si ZLÝ vlk vykračuje v květovaných plavkách po pláži. Najednou zjistí, že HODNÍ bobříci mají foťák. To je skvělá příležitost - ‚vypůjčí' si ho. Natáhne ruku, namíří si objektiv na obličej/tlamu, začne pózovat a mačkat spoušť.
Teď už vlkovky nedělám, maximálně speciální odrůdu: fotografické vlkovky. Fotografové totiž dokážou zaujmout kvůli záběru roztodivné pozice, zvláště když fotí nějaké brouky na zemi. Občas se dostávájí do různých nebezpečnýc pozic. To je třeba zdokumentovat, co když už ho nikdy neuvidíte. Rodina a přátelé ani reportáž tyhle situace příliš nevystihují a proto ...

No a to by mohlo pro začátek stačit.
Jiří Královec | 17:14:14 09.05.2006 | 
hele, ještě si tam zapomněla pojednat o čoklovce (kdybys tuhle kategorii neznala, rád Ti jí osvětlím)
Josef Dolák | 11:38:21 24.12.2005 | 
Příjemně se to četlo, souhlasím...ještě bych asi přidal nějakou garfiku a omalovánku...
Jindra Hrnčířová | 14:07:26 17.08.2005 | 
dobrý
Michal Srna | 22:32:14 05.08.2005 | 
Taky prijemnej clanek....
Petr Krupička | 14:14:12 09.02.2005 | 
Moc pěkně napsaný - nadhled, humor a lidský rozměr jak již někdo podotknul.
To musí být ženská...
Kdyby takhle psal každý, tak by jsme se již nemuseli probírat haldou blábolů o ničem, kde si autoři v přestřelce léčí mindráky.Děkuji...
U té pohlednicovky chtělo jít kousek dál :-)
Daniel Selucký | 21:23:03 26.08.2004 | 
Krásnej článek - a hlavně, kromě Břeťovky a Vlkovky se tu píše o fotkách, který fotím nejraději :-) p.s. - korunovka je nejlepší, co jsem zatím viděl :-)
Mirka Šindelářová | 21:26:52 21.05.2004 | 
Ahoj Radko, tzv. Havlovky a Korunovky sice ještě neumím, ale líbí se mi MOC:-)
Vladimír Hurt | 14:53:06 20.03.2004 | 
Dobrej článek :-)
Ondřej Daněk | 15:23:39 20.02.2004 | 
clanek co ma vtip i smysl :-)
Pan Smazaný | 15:31:40 12.12.2003 | 
hmmm, moc pěkné, zrovna jsem začal přemýšlet o seriálu vlkovek, našel bych jich dost, myslím, fotograf při práci, třeba při focení kýčovky, nádhera
Adam Jursa | 17:34:07 21.11.2003 | 
dobry clanek :-))
miloslav doubrava | 22:46:19 07.10.2003 | 
dobrej clanek, pekna je ta korunovka, libi se mi
Marcel Mavi | 12:35:27 07.07.2003 | 
ja si myslím, že tieto kategórie, ktoré si vymenovala nie sú tu vôbec opovrhované, práveže naopak, veľmi obľúbené a veľmi vysoko hodnotené, mne tu chýba viac reportáží, streetfotografií
Pan Smazaný | 00:05:12 31.03.2003 | 
dobre jsi to napsala:) jen souhlasim:) nejvic se mi libi ten ZAJIC a TLAMOVKA:))
David Křivánek | 18:37:46 30.03.2003 | 
víc víc víc a houšť, jsem pro nové kategorie!!!!
Jan Konopásek | 16:52:10 24.03.2003 | 
juuuuuuuuuj, radko, dobrej článek!!!! souhlas!
Václav Svoboda | 01:13:16 19.03.2003 | 
Dík za info
David Zachoval | 10:10:00 01.11.2002 | 
Tak sem ho zalozil...
František Sojka | 15:10:43 31.10.2002 | 
TAK SE DO TOHO DAME ! :)) Vyborne !
Tomáš Rezek | 14:09:36 31.10.2002 | 
Frantisek: moje ikonka je vlkovka....
danniel hauser | 15:06:03 30.10.2002 | 
Frantisek: jdu hledat a scanovat... :-)))
Radka Kallerova | 22:13:53 29.10.2002 | 
Mně komolí skoro každý. To je v pohodě, jsem zvyklá :-)).
František Sojka | 14:56:26 25.10.2002 | 
To je zase den ;-) A jeste zkazim jmeno. Tri prispevky za sebou, to neni malo. Omlouvam se za zkomoleninu prijmeni ! Radko Kallerova ;-)
František Sojka | 14:55:05 25.10.2002 | 
Omlouvam se ! VLKOVKY ® Radka Kellerova :)
František Sojka | 14:53:31 25.10.2002 | 
DANNIEL - Tak udelame auditko s vlkovkami ? :)) At se take nekdy vidime v akci ? ;-)
danniel hauser | 19:43:09 24.10.2002 | 
vlkovek mam celou sbirku a myslim ze asi cela uderka sestavena k dokumentaci povodne v Praze.
Martin H: toho kolouska s motylkem bych jako kyc nevidel, pnac kdyby se takovej snimek nekomu povedl pri nahodne prochazce lesem, tak je u me fotograficky buh :-)))
Ondra Veslo | 10:08:46 23.10.2002 | 
tak dneska jsem pridal do galerie jednu "kycovku" :)
František Sojka | 22:40:19 20.10.2002 | 
Clanek jak ma byt ! JE LIDSKY :) Diky za nej ! Jen tak dal ... (aspon se zacnu orientovat v tom co fotim a zacnu to nazyvat odbornymi nazvy :)) ) Btw. Neudelame nejake auditko nasich "vlkovek "???? :))))
Martin Hruby | 16:07:33 16.10.2002 | 
Sranda clanek - diky. Domnivam se vsak, ze pridani kategorie "kycovka" je nerealizovatelne, nebot by byla ustavicne prazdna. Mozna snad obcas by se nasel recesista a snimek tam prihlasil. Do kycovky ale nepatri jenom zapady/vychody slunce. Co treba kolousek pijici u studanky s motylkem na ousku. Co treba psik s takovym tim klasickym psim pohledem, hlavu mirne nabok, jedno ousko sklopeny... to pak holky delaji: "jeeee, ten je rozkosneeeeej!". A vlkovka je podkategorie reportaze. Musim ale souhlasit, ze fotografove jsou schopni sve telo (i tvar (vcetne jazyka)) modelovat do neuveritelnych silenosti.
Zaver: zkusme definovat, vyclenit a zdokumentovat ruzne dalsi zanry!
Radka Kallerova | 13:02:40 16.10.2002 | 
Jé! Dík za pochvaly! To jsem teda nečekala.
Davide, samozřejmě, že ti neodpustím, když tam ty kategorie nepřidáš :-)))
Petr Kovařík | 00:20:33 13.10.2002 | 
Celé moc dobré!
Jan Novák | 19:46:57 07.10.2002 | 
Ta korunovka je uzasna!!!
evzen kalab | 13:06:46 04.10.2002 | 
takovyhle clanky by mely mit hvezdicku, jako informaci, ze nejsou vhodne pro stare a tluste. ti se totiz pri cteni smeji tak, ze je to pro ne zivotu nebezpecne.
David Zachoval | 17:32:04 03.10.2002 | 
Stejne si myslim, ze to byl odporny utok na nehynouci slavu a autoritu velkeho a nezapomenutelneho webmastra :)
Jarda Erben | 09:41:12 03.10.2002 | 
Super clanek, moc me pobavil a na druhou stranu take poucil jake typy fotek vlastne clovek dela aniz o tom vi :) Diky za nej!
Petr Hořice | 17:50:47 02.10.2002 | 
Super. Jen houšť s takovými články. Taky mám 2 Břeťovky a jsou bez zájmu :-) Článek je dost vtipnej a přitom pravdivej. No a fotky jsou krásný... kór ta pohlednicovka a korunovka.