preco je to take neostre ? rescale v gimpe 2.0 bilinearne. Nebodovat. [Andrej Hosna | | ] Kamil Toman | | | 18:44:14 03.04.2004
Zmena velikosti obrazku neni tak trivialni operace, jak si muzes myslet ;-). Jde o to, ze puvodni obrazek lze vnimat jako spojitou funkci, kdezto vysledek z D10 uz tuhle puvodni kompletni informaci neobsahuje -- data uz byla "zdigitalizovana", tj. vzorkovana a prevedena do ciselne formy tak, aby co nejvice "vizualne odpovidala" puvodni funkci. Pri jine velikosti by bylo potreba vzorkovat puvodni informaci s jinou frekvenci, to uz ale neni mozne, protoze uz to navzorkovane
je-- a jinak (informace je diskretni). Nezbyva proto, nez programove interpolovat (chapej domyslet si) uz neexistujici data a tento vysledek prevzorkovat.
Vetsina algoritmu vyuziva k interpolaci nekolika jednoduchych metod -- napr. zprumeruje nejblizsi hodnoty nebo na vedlejsi hodnoty kouka jako na primku a prislusny vzorek spocte podle "naklonu" prolozene usecky (linearni interpolace). Slozitejsi metody vyuzivaji sofistikovanejsi odhad puvodni hodnoty v pozadovanem bode. Spolecny znak je, ze se informace z okolnich bodu "propaguje" do nove spocitaneho bodu. To samozrejme "smyva" rozdily mezi ciselnymi hodnotami sousedu, tj. obrazek se rozostruje -- hrany uz nejsou tak viditelne. Tohle omezeni nejde z principu nijak obejit. Lze maximalne udelat to, ze puvodni frekvence vzorkovani je celociselnym nasobkem te stare, tj. ze se to po prevzorkovani vzdycky "trefi" do puvodnich, neinterpolovanych, hodnot.
Z toho plyne pouceni zmensovat na 1/2, 1/4, 1/8 atd., pripadne pouzivat inteligentnejsi metody (ktere vetsinou ve spotrebitelskem sw nejsou ;-).
...min libivy, ale jako reklamu si to porad predstavit dovedu ;). Slusny remeslo, ale chybi mi u toho takova ta nejaka poezie -- nemuzu se zbavit dojmu elegantne oblecenene manazerky v takovyhle cernych brylich s notebookem na kolenou. Nechces zkusit to zatisi nejak vic lidsky? ;)
...mimochodem nedavno jsem si prohlizel reprodukce z pocatku stoleti a byl to pravej opak dnesnich tvrdaku -- prijemne, mekke, zelenohneda barva, kresba i v temnych stinech (jakpak by ne pri expozici 20s za dne ;), jemna svetla ... kontrolni otazka, uz jste byli na vystave Langhanse? Urcite jo, vedle ve dverich u Skody je porad narvano...
Nelibi se mi, ze to je vzhuru nohama (i kdyz to tak bylo foceny). Otocil jsem si to tu v editoru a libilo se mi to vic -- i kdyz mi pak trochu nesedely ty ruce. Kazdopadne je to prijemne tonalne zvladnuty, takova pekna klasika.
Kamil Toman |
je-- a jinak (informace je diskretni). Nezbyva proto, nez programove interpolovat (chapej domyslet si) uz neexistujici data a tento vysledek prevzorkovat.
Vetsina algoritmu vyuziva k interpolaci nekolika jednoduchych metod -- napr. zprumeruje nejblizsi hodnoty nebo na vedlejsi hodnoty kouka jako na primku a prislusny vzorek spocte podle "naklonu" prolozene usecky (linearni interpolace). Slozitejsi metody vyuzivaji sofistikovanejsi odhad puvodni hodnoty v pozadovanem bode. Spolecny znak je, ze se informace z okolnich bodu "propaguje" do nove spocitaneho bodu. To samozrejme "smyva" rozdily mezi ciselnymi hodnotami sousedu, tj. obrazek se rozostruje -- hrany uz nejsou tak viditelne. Tohle omezeni nejde z principu nijak obejit. Lze maximalne udelat to, ze puvodni frekvence vzorkovani je celociselnym nasobkem te stare, tj. ze se to po prevzorkovani vzdycky "trefi" do puvodnich, neinterpolovanych, hodnot.
Z toho plyne pouceni zmensovat na 1/2, 1/4, 1/8 atd., pripadne pouzivat inteligentnejsi metody (ktere vetsinou ve spotrebitelskem sw nejsou ;-).
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |
Kamil Toman |