body > | --- | |
komentáře > | --- |
pošta > | --- |
Domácí vyvolávání ČB filmů
Martin Hruby | |
Cílem tohoto článku je podat totálním začátečníkům
v oblasti černobílé fotografie krátký a stručný
návod k vyvolávání klasických černobílých
filmů. Nejsem expertem v tomto oboru, za svůj život jsem vyvolal jenom snad
200 filmů, ale pro účely tohoto článku bych se považoval za
dostatečně fundovaného.
Začněme pokusem o definici klasického černobílého filmu
(dále jen ČB): černobílý film je výrobcem obvykle
identifikován na krabičce nápisem "Film for black and white
prints", případně "Black/White negative film". V žádném
případě na krabičce nesmí být nápis C41 nebo něco
podobného. Tuzemským výrobcem ČB filmů je firma Foma,
v zahraničí je výrabí například Ilford (PAN F,
FP4+, HP5+, Delta), Kodak (T-MAX, TRI-X, Technical PAN), FUJI (Neopan) a
AGFA (APX). Zcela určitě není ČB filmem Kodak Portra BW, to je tak
zvaný monochromatický film.
Krok č. 1.: Zakoupení ČB filmu
Pro úplně první krůčky s ČB technologií můžu doporučit
levné a poměrně kvalitní filmy domácí produkce.
Za malý peníz pořídíme film FOMA T200 (přibližně
60Kč) a nafotíme ho. (tady musím upozornit, že tento film má
časté výrobní vady). O kousek dražší, ale o třídu
lepší materiál nese název Ilford PAN 400 (stojí
přibližně 95Kč). V tomto článku nebudu počítat s hazardéry
a budu postupovat s předpokladem nafoceného Ilfordu (musel jsem jenom
splnit vlasteneckou povinnost a zmínit se o Fomě).
Krok č. 2.: Vybavení se chemií a vyvolávacím
nářadím
Nářadím se vybavíme nejlépe v bazaru za lidové
ceny. Budeme potřebovat tzv.
vývojnici. Na bazarovém
trhu stále ještě koluje vývojnice značky
Plastimat se
dvěma cívkami. Vstoupíme tedy do bazaru a prodavači oznámíme:
"chtěl bych koupit vývojnici značky Plastimat na dvě kinofilmové
cívky". Bude to stát něco pod sto korun. Zkusíme vývojnici
zkontrolovat - na to stačí laický úsudek. V obchodě
s potřebami pro domáctnost zakoupíme ještě dva
trychtýře,
plastikovou
lžičku(údajně na míchání koktejlů)
a v drogerii dvě litrové lahve
destilované vody. Pro
fajnšmekry bych ještě doporučil zakoupení
odměrného válce
na 100-200 ml (obchod pro chemiky, nebo opět fotobazar). Zkušení jedinci
si vystačí se štamprdlí.
Teploměr se bude hodit taky.
Ať už vyvoláváme jakýkoliv film, ve většině případů
vystačíme s legendární vývojkou
Ilford ID-11.
V obchodě s fotografickými potřebami zakoupíme balení
na
1l za přibližně 140Kč. V tom stejném obchodě koupíme
i tzv.
ustalovač - nejlépe značky
FOMAFIX od Fomy. A
poslední chemikálií je tzv.
smáčedlo.
Jedná se v podstatě o lepší odmašťovací prostředek typu
Jar na nádobí. Do nedávné doby to ještě vyráběla
Foma v přidruženém závodě v Polsku, ale už to zabalili. Tudíž
jsme nuceni koupit smáčedlo od Ilfordu (
Ilford Ilfotec - 60Kč).
Takže, náklady na chemii jsou:
vývojka Ilford ID-11 (1 litr) - 140Kč
ustalovač Foma FOMAFIX (0.5 l) - 60 Kč
smáčedlo Ilford ILFOTEC - 60Kč
Ještě dodám, že ID-11 je prášková vývojka a proto
se dodává v krabici. Smáčedlo se ředí hodně moc,
a proto vydrží na stovku filmů.
Krok č. 3.: Příprava chemie
Jak jsem již naznačil, ID-11 je prášková vývojka a je
proto nutné z ní udělat kapalnou vyvolávací lázeň.
V ilfordí terminologii se jí říká
"stock".
Ve vnitřní straně obalu (krabičky) je postup na přípravu stocku,
ja ho ještě pro jistotu rozeberu tady.
Prášek je rozdělen do dvou pytlíků - A a B. Vývojka se
"vaří" při teplotě kolem čtyřiceti stupňů. Odměříme 750 ml
destilované vody, ohřejeme ji na 40 stupňů, vsypeme a rozmícháme
pytlík A. Po úplném rozpuštění prášku A
to samé provedeme s pytlíkem B - prášku B je víc
a proto vsypáváme postupně. Mícháme do konečného
rozpuštění a pak dolejeme 250 ml destilované vody. Výsledný
roztok se nazývá
ID-11 stock. Po uvaření stocku
ho ještě necháme 2-3 hodiny odstát a slijeme do připravené
plastikové lahve. Vývojky nesnáší kontakt se
vzduchem - pokusíme se zmačknutím lahve vyhnat veškerý
vzduch a lahev uzavřeme.
Ustalovač FOMAFIX je kapalný koncentrát a příprava pracovního
roztoku ustalovače je tudíž jednodušší. Na všech chemikáliích
všech výrobců se ředění píše ve formátu X+Y a
je tím míněno X množství koncentrátu smísit
s Y množstvím vody (ideálně destilované). V případě
FOMAFIXU to je 1+5 a proto odměříme 100 ml FOMAFIXu a smícháme
ho v připravené láhvi s 500 ml destilované vody. Dostaneme
pracovní roztok ustalovače.
Krok č. 4.: Příprava na vyvolávání, namotávání
filmu do cívky
Vyvolávání filmu probíhá ve vývojnici,
kterou již máme zakoupenu z bazaru. Prohlédněme si její
vnitřek:
Vývojnice Plastimat je složena z hlavní nádoby, šroubovacího
víka a bílého přiklápěcího víčka.
Uvnitř je tyčka s kolíčkem a dvě cívky. Uvolníme kolíček
a sundáme cívky z tyčky.
Cívka má pohyblivé boky a v určitém místě
na okrajích boků najdeme na každé straně něco jako mačkací
kolík. Jeho funkcí je přidržovat film během namotávání
do cívky. Trénování namotávání
provádíme na zkušebním filmu, nejlépe prošlém
nebo zn. Foma. Začátek filmu zastřihneme kolmo a ještě odstřihneme
kousky rožků - film má pak rovný začátek se zaoblenými
okraji. Namotávání filmu musí probíhat
v naprosté tmě - ideálním místem je koupelna nebo
záchod bez oken. Pokusíme se i světelně utěsnit všechny škvíry
a podobně.
Postup namotávání - sedneme si v koupelně na
stoličku, připravíme si nůžky, film, cívku, tyčku se zacvaknutým
kolíčkem, nádobu vývojnice a šroubovací víko
vývojnice. Doporučuji věci logicky rozmístit ve své blízkosti
a zapamatovat si jejich polohu. Vložíme začátek filmu do cívky
a film přidržíme cvakátkem na okraji. ZHASNEME. Motání
probíhá rytmicky takto (cívku držíme oběma rukama,
kazeta filmu je směrem k nám, motá se směrem od nás):
1. pravé cvakátko držíme, levé je volné
2. otočíme pravým talířem cívky (film se posune
dovnitř)
3. stiskneme levé cvakátko, pustíme pravé a vrátíme
pravý talíř zpět
4. pustíme levé cvakátko a opakujeme od bodu 1.
Během namotávání současně vymotáváme taháním
film z jeho kazety. Na konci film ustřihneme, domotáme konec do cívky,
najdeme tyčku s kolíkem, kolík sundáme, nasadíme
cíku na tyčku, upevníme ji kolíkem tak, aby se na tyčce
nehýbala a vložíme celek do nádoby vývojnice.
Zašroubujeme černé víko a film je v bezpečí uložen ve
vývojnici. Můžeme rozsvítit.
Namotávání filmu do cívky vyžaduje určitou zručnost
a zkušenost. Můžeme to několikrát zkoušet na pokusné Fomě za
světla - vřele doporučuji. Časem to pro nás bude hračka.
Krok č. 5.: Příprava pracovních roztoků na vyvolávání
Vyvolávání ve vývojce by mělo probíhat
při konstantní teplotě 20 stupňů. Pomocí teploměru s dostatečnou
přesností a lavoru s vodou temperujeme lahev s vývojkou na teplotu
20 stupňů. V okamžiku dosažení kýžené teploty můžeme
přikročit k prvnímu vyvolávacímu kroku - vyvolávání
v negativní vývojce ID-11 stock. Intenzita vyvolávání
filmu a konečný efekt je
SILNĚ závislý na teplotě
vývojky. S rostoucí teplotou vývojky se i film vyvolává
intenzivněji. V případě pochybností volíme variantu
převolání a tedy raději teplotu o stupínek vyšší.
Snažíme se tak zabránit
podvolání filmu
(je ekvivalentní nedostatečně exponovanému filmu).
V krabičce filmu najdeme
doporučené doby vyvolávání
(v případě Ilford PANu 400 volaném v ID-11 stock je to tuším
7 minut). Připravíme si stopky (já používám hodinky
s kalkulačkou zakoupené ve vietnamském stánku na tržnici).
Sejmeme bílé víčko a vlijeme vývojku do vývojnice.
Na jeden film postačí vlít 350-400 ml vývojky (je uvedeno
na vývojnici). Dolijeme a spustíme stopky. Zacvakneme bílé
víčko a klepneme celou vývojnicí o vanu (uvolní
se vzduchové bublinky).
Každý výrobce doporučuje trošku jiné
překlápění
vývojnice. V zásadě je třeba říct, že se vývojka
musí při vyvolávání v určitém rytmu
promíchávat.
V případě ID-11 se vývojnice překlápí (překlopení
znamená otočit vývojnici víkem dolů a zpátky -
provádíme plynulým pohybem). Okamžitě po nalití
vývojky překlápíme nepřetržitě 30 sekund, pak se 30 sekund
nic neděje a pak na začátku každé minuty překlápíme
10 sekund. Takže, sedmiminutové vývolávání
probíhá podle harmonogramu:
čas nula - nalijeme vývojku, spustíme stopky, zaklopíme
bíle víčké, praštíme vývojnicí
0:0 - 0:30 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
1:0 - 1:10 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
to se opakuje každou minutu
6:0 - 6:10 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
7:0 - začneme vylévat vývojku
Vývojku vyléváme zpět do lahve - tady oceníme
zakoupený trychtýř. Já osobně mám dva trychtýře
různých barev pro odlišení vývojkového a ustalovačového
trychtýře. Musíme se vyrovnat s faktem, že nádobí
potřísněné fotografickou chemií již nikdy nejspíš
nebude úplně čisté. Snažíme se zbytečně neprodlužovat
vylévání vývojky a tím i kontakt vývojky
s filmem.
Okamžitě po odstranění vývojky musí dojít k
přerušení
vyvolávání. Provádíme ho tak zvanou
přerušovací lázní. Na trhu existuje několik vhodných
chemikálií pro přerušování, znalci ale doporučují
použít obyčejnou vodu. Já osobně vývojnici ponořím
do lavoru s temperovanou vodou (dál již jí nebude potřeba).
Takto propláchnutý film (můžeme zase 1 minutu překlápět)
je zbaven zbytků vývojky z vývojnice.
Posledním krokem procesu je
ustalování. Nalijeme
ustalovač, zaklapneme bílé víčko a během ustalování
občas vývojnici překlopíme. Foma doporučuje ustalovat tři minuty,
já doporučuji ustalovat 5-6 minut a znalci doporučují ustalovat
po dobu kouření jedné cigarety. Speciálně u filmů s
tzv. T-krystaly (T-grain - Kodak T-MAX, Ilford Delta, Foma T200) se
doporučuje ustalovat ještě déle (i 10 minut). Ale pozor - hodinové
ustalování by již mohlo film poškodit. U ustalovače předpokládám
pokojovou teplotu - obecně se doporučuje film vystavovat v průběhu procesu
stále přibližně stejné teplotě.
Dokončíme ustalování a ustalovač slijeme zpět do lahve
(přes ten druhý trychtýř). Nyní by mělo dojít
k tak zvanému
praní filmu. To lze vyřešit v umyvadle
tekoucí vodou o teplotě přibližně 20 stupňů. Během praní průběžně
kontrolujeme teplotu vody. Na trhu existují speciálně vypírací
hadice, které významně krátí čas praní
a šetří vodu, ale tím se nemusíme zatím znepokojovat.
Po vyprání otevřeme vývojnici, ještě nakonec film zalijeme
destilovanou vodou a přidáme
pár kapek smáčedla.
Ale určitě jenom pár kapek! Několikrát zakvedláme tyčkou
ve vývojnici, ať se smáčedlo rozředí v destilce. Smáčíme
jednu minutu. Smysl smáčedla je urychlit schnutí filmu.
Film zavěsíme na málo frekventované a bezprašné
místo. Typickým takovým místem je koupelna. Na
dolním konci film zatížíme nekolika kolíčky na
prádlo. Schnutí trvá asi hodinu.
Závěr
Výsledkem je perfektně vyvolaný a nepoškrábaný
film. Celá procedura trvala přiližně dvě hodiny. Náklady na
vyvolání jsou kolem dvaceti korun. Opravdu se to nedá
pokazit. Popsal jsem nejjednodušší postup kvalitního vyvolání
filmu - znalci se můžou dopouštět řady různých zlepšení, o
kterých snad bude pokračovací článek.
Zkusme si shrnout hlavní zásady:
- zakládání filmu provádíme suchýma
a čistýma rukama v naprosté tmě. Vývojnice se zašroubovaným
černým víkem nevpustí k filmu světlo. Bílé
víčko odnímáme v okamžicích změny lázně
- veškeré lázně (včetně výpírací)
musí mít teplotu kolem dvaceti stupňů (tolerance je pět stupňů).
Speciálně vývojka musí mít přesně dvacet stupňů
- ustalovač je fotograficky nebezpečná chemikálie - kam
padne, tam ustálí. Kromě samotného ustalování
se snažíme vyvarovat kontaktu ustalovače s fotografickým materiálem
- vyvolávání vývojkou je časově a teplotně
kritická fáze procesu - vývojnici odkládáme
do vytemperovaného lavoru s vodou a sledujeme stopky. Dodržujeme rytmus
překlápění - je důležitý pro výsledný
kontrast a provolání všech částí filmu.
- Do vývojnice lijeme dostatek vývojky a ustalovače - film
musí být zcela ponořen v lázni, ale vývojnice
nesmí být úplně vrchovatá (pak nefunguje překlápění)
Kapacita chemikálií
Každá lázeň má svou funkční kapacitu, která
s jejím používáním klesá. V případě
práškových vývojek od Ilfordu doporučuje výrobce
prodlužovat vyvolávání podle následujícího
schématu:
první film - normální doba vyvolávání
podle doporučení výrobce (napsáno na krabičce)
druhý film - doporučená doba + 10% doporučené doby (110%
doporučené doby)
třetí film - 120% doporučené doby
desátý film - 190% doporučené doby
Vyvolávácí kapacita ilfordí vývojky (1l
stocku) je deset filmů. Kapacita připravených 600 ml FOMAFIXu je přibližně
10 filmů, ale vzhledem k jeho ceně nemá smysl šetřit a lázeň
použijeme na ustálení tak čtyřech filmů. Speciálně filmy
s T-krystaly vyžadují relativně čerstvý ustalovač a delší
ustalování. Uvedená čísla se samozřejmě liší
u různých konkrétních vývojek a ustalovačů. V
žádném případě se nevyplácí šetřit chemií
nebo používat příliš starou chemii.
Připravené roztoky uchováváme na studeném tmavém
místě (třeba v lednici). Lahve řádně označíme. Vymačkáme
vzduch z lahve s vývojkou. Dobře skladovaná vývojka
ID-11 stock vydrží nejméně půl roku.
ZOBRAZIT VŠECHNY PŘÍSPĚVKY
evzen kalab | 22:39:21 06.02.2003 | |
kdyz tu resite to presnou koncentraci:
Profesor filosofie stal pred svou tridou, vzal beze slova velkou prazdnou sklenici od
majonezy a zacal ji plnit kameny velkymi asi 5 cm. Kdyz ji naplnil, zeptal
se studentu, jestli je plna. Studenti souhlasili.
Pak vzal profesor krabici oblazku a vysypal je do sklenice. Trosku s ni
zatrepal a oblazky vyplnily mezery mezi vetsimi kameny. Potom se opet zeptal
studentu, jestli je sklenice plna. Studenti opet se smichem souhlasili.
Nyni vzal profesor krabici s piskem, vysypal ho do sklenice a pisek
samozrejme vyplnil i ty nejmensi mezery.
"A nyni si predstavte," rekl profesor, "ze to je vas zivot. Kameny jsou ty
podstatne veci - vase rodina, vas partner, vase zdravi, vase deti - zkratka
veci, ktere v pripade, ze vse ostatni ztratite, stale dokazi naplnit vas
zivot. Oblazky jsou ostatni veci, ktere take stoji za povsimnuti - vase
prace, vas dum, vase auto. Pisek, to jsou vsechny ostatni malickosti."
"Kdyz naplnite sklenici nejprve piskem, nezbyde zadne misto pro kameny a
oblazky. A stejne je to i v zivote. Pokud vynalozite veskerou energii na
malickosti, nebudete mit prostor pro dulezite veci. Venujte pozornost vecem,
ktere jsou dulezite pro vase stesti.Stanovte si svuj zebricek priorit. Zbytek je jenom pisek."
Na to vstal jeden ze studentu, vzal sklenici, kterou profesor i ostatni studenti meli za plnou a nalil do ni lahev piva, ktere si samozrejme naslo svoje misto a lahev byla teprve nyni opravdu plna.
To dokazuje, ze bez ohledu na to, jak plny je vas zivot, prostor na pivo se
vzdycky najde.