!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Pan Smazaný | 23:58:51 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jiri: to ja vim, proto jsem napsal , ze to exponovany orwo se zachovalo podle predpokladu, o to vic me prekvapil ten ruskej film, kde se zadny zavojovani nerozjelo :-)
Jiří Březina | 23:55:11 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jeffe, teplota má taky vliv, ale on je hlavně rozdíl mezi starým exponovaným a starým neexponovaným filmem. Expozicí se rozjede závojování a černání, stříbro se v emulzi začne samovolně vylučovat a film se časem sám jakoby trochu "předvyvolá". Neexponovaný materiál odolává času daleko lépe.
Pan Smazaný | 23:46:59 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Tak jsem dnes vyvolal dva cb filmy, ktery jsem exponoval cca v roce 1992 tedy pred 13 lety! Tehdy jsem jako bezny rodinny fotograf presel na barvu a zvetsovak a ostatni nadobicko jsem ulozil do sklepa. Tak se stalo, ze mi dva cernobile exponovane filmy zustaly lezet. Jednalo se o ORWO NP22 od soudruhu z NDR a SVEMA FOTO 64GOST (64ISO) made in USSR, oba filmy lezely tech 13 let ve skrince za pokojove teploty. Vymachal jsem je ve stejne stare R09 (koncentrat jsem uchovaval v lednici a ted ji pouzivam na nove filmy a spolehlive funguje) po beznem ustaleni a vyprani jsem je nedockave zvednul proti svetlu. A vysledek? ORWO se zachovalo podle predpokladu, tmava, osvetlena mista jsou tmava, ale neosvetlena mista jsou sediva a to dost hodne, vcetne okraju filmu, takze obraz je sice videt ale je hodne malo kontrastni, tak dve tretiny rozsahu jsou ztraceny. A SVEMA? NAPROSTO NORMALNI KONTRASTNI OBRAZ! Ten film proste ta doba vubec nepoznamenala. Zacinam chapat to okridlene: Sovetsky svaz,zeme neomezenych moznosti :-) Neexponovany stary ORWA mam ulozeny v lednici a ted jsem nejaky zkusil a byly dobry, ale to co lezelo v pokojove teplote uz bohuzel nee.
Jan Andrash | 17:37:47 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
víťa
jj :-) na ty me vyplody .. taky stači bohatě FOMABROM 111 muj favorit .-)
jj :-) na ty me vyplody .. taky stači bohatě FOMABROM 111 muj favorit .-)
Vítězslav Platoš | 17:22:18 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jen někdy zkusím něco lepšího:
Filmy: Ilford PAN 100, 400, Ilford Delta 100, Ilford HP5+, Fuji Neopan Acros 100
Papír: Agfa Brovira RC
Vývojka: Microphen
Filmy: Ilford PAN 100, 400, Ilford Delta 100, Ilford HP5+, Fuji Neopan Acros 100
Papír: Agfa Brovira RC
Vývojka: Microphen
Vítězslav Platoš | 17:18:33 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jsem taky vlastenec:
Oblíbená kombinace je kino: FOMA Action 400 + Fomadon Excel (stock)
svitek: FOMA 100 Professional + Fomadon R09
Papír: FOMASPEED RC 311/2 (lesk, mat) + fotol (klon fomáckého Fomatolu M)
FOMABROM 111 (lesk) + fotol
Na ty moje patlanice to stačí, stejně s tím nechodím ven...
Oblíbená kombinace je kino: FOMA Action 400 + Fomadon Excel (stock)
svitek: FOMA 100 Professional + Fomadon R09
Papír: FOMASPEED RC 311/2 (lesk, mat) + fotol (klon fomáckého Fomatolu M)
FOMABROM 111 (lesk) + fotol
Na ty moje patlanice to stačí, stejně s tím nechodím ven...
Ondřej Kratochvíl | 16:56:46 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ale dnes musim uznat, ze kdyz jsem se kdysi (poprve) v hermance bavil se slavkem musilkem, a on mi argumentoval ze rycheljsi film je univerzalnejsi, ja to nechtel moc uznat. furt sem si tvrdil svou ze se svetelnym sklem se da v pohode fotit na 50tku ci 100ku. dneska bych to vzal zpet ;)). 800 mam ted jako standardni citlivost, 400 jako jemnozrnnou, a 1600 jako rychlou/extremni........ casy se meni, uvidim jak to budu mit za rok ;))))
Ondřej Kratochvíl | 16:52:27 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
co se tyka jemnozrnnych, tak me v uplnych zacatcich dvakrat nadchnul ilford pan f 50 .... ale od te doby jsem se nedostal k tomu abych na nej fotil ;)) (volal jsem poprvy microphen, podruhy id11). taky mi celkem sednul t-max100 v fx39 1+9, delta 100 mi nesednula vubec, across taky ani trochu (ale nezkousel jsem je v rodinalu).
Jakub Slížek | 16:50:12 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
já jako 400 mám rád též TRIX a ještě APX400 . Jako 100 lze doporučit APX100, ACROS, a TMAX100. Jako 50 se mi VELMI osvědčil Polypan co mají v metráži u Škody, volaný v rodinalu.
Jiří Kozubík | 16:39:52 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Tri-x je krasny matros. Akorat me desne dokaze vytocit to navijeni tri-xoveho svitku do civky.
Jan Andrash | 16:31:59 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
aa
jo ja fotim taky nejraději trix a delta ....
jo ja fotim taky nejraději trix a delta ....
Pan Smazaný | 16:28:09 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ja som fotil na fomu kym som neobjavil hp5+, mne najviac vyhovuje kvoli svoje pruznosti
Ondřej Kratochvíl | 16:26:32 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
(abych dodal k dlouhymu prispevku - co se tyka filmu, pro me osobne je tri-x, pak dlouho nic, a pak se krci trojice t-max400, hp5+400 a pan400)
Pan Smazaný | 16:25:02 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
sice FOMA je najlacnejsia(ale nie najhorsia - existuju aj horsie filmy-napr. hypermarketove) ale neexistuje digi, ktory by urobil CB fotku v kvalite aspon tej FOMY
Pan Smazaný | 16:18:57 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ja vyvolavam mg priupnej tme, da sa to bez problemov, len to natahuje cas....u pevnej gradacie,ked vidim ze je to zle naexponovane, rovno z vyvojky do kosa....takto to musim aj ustalit a az potom skontrolovat
Ondřej Kratochvíl | 16:18:56 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jak mam ve zvyku hajit opak nez vetsina, tak bych se taky trochu zastal fomy.
za posledni rok jsem toho vyzkousel hodne, experimentovani v jednom kuse, ted uz se to ustalilo. doma mam 30 negativu kodak tri-x400 + 0.25 litru rodinalu agfa a 0.5 litru rodinalu/r09 foma; 420 malych papiru fomaspeed rc a 70 velkych papiru agfa brovira rc + papirove vyvojky fomatol a agfa neutol;.... nic jinyho, a ani uz nic jinyho neplanuju, tohle staci na dlouho a spokojenost maximalni :).
filmy........ fomapan t200 je muj nouzovej film, na kterej jsem fotil, kdyz jsem nemel zadny penize. vysledky v pohode, pushovatelnost az na 800 v id11 pri prijatelny kvalite. fomapan 100 jsem fotil parkrat jako ryzi lowend, v jeste vetsich nouzich kdy nebylo na t200, a pri volani v id11 opet celkem pohoda. s vadama jsem se nesetkal ani na jednom z nich.
pozitivni vyvojky...... bez nejakych exaktnich testu mi prijde fomatol n (nebo jak se to vola, takova ta bezna fomacka vyvojka na papiry) dost podobny - az nerozenatelny - neutolu od agfy. volam v tom teda jen ty rcckovy agfy a fomy. rovnez fomatol h (teply) je dost podobny agfe neutol wa (tepla). redeni stejne. co se tyka dalsi chemie, zadne patrne rozdily (rychloustalovac fomafix ustaluje a smacedlo fomadon smaci).
negativni vyvojky..... mam zkusenosti akorat s r09 od fomy, coz je vyvojka podle stare formulky rodinalu (by agfa). zkratka starsi recept rodinalu. casy mi sedi k tem co jsou udavane pro agfu. tu vyvojku miluju, mezi negativama volanyma rodinalem agfa a r09 foma jsem nenasel zadnych vyraznych rozdilu. takze pohoda. jinak jsem zkousel microphen, id11, d76, paterson acutol i fx39, ale spadnul jsem zpet k rodinalu. pro me ucely asi nejlepsi vyvojka, pokud pri vyvolavani nespecham ci nechci jemnejsi zrno (potom mi vyhovovala fx39 ve vyssim redeni, 1+14).
papiry........ delam jen rc a pevnou gradaci. agfa ma podstatne lepsi podlozku a lesk povrchu (v pripade lesklych papiru; u matu je to nastejno), tonalne jsou mirne rozdily, ale pro me asi takove, ze bych to normalne vubec nepostrehnul. foma ma ve vyvojce jiny prubeh cernani, a je potreba ji nechavat o neco dele aby mela sytou cernou. taky se pri suseni vic krouti (i kdyz jde o rc), protoze ma tu slabsi podlozku. nicemene na maly fotky (urceni: album, pratele, skeny, nahledovky) naprosto v klidu.... na vetsi zvetseniny (jeden papir do mesice? a to ho stejne vyhodim vetsinou :)) mam ty agfy protoze ta silnejsi podlozka a kvalitnejsi povrch jsou na vetsim formatu fajn a vic patrny.
tak asi tak moje zkusenosti.
za posledni rok jsem toho vyzkousel hodne, experimentovani v jednom kuse, ted uz se to ustalilo. doma mam 30 negativu kodak tri-x400 + 0.25 litru rodinalu agfa a 0.5 litru rodinalu/r09 foma; 420 malych papiru fomaspeed rc a 70 velkych papiru agfa brovira rc + papirove vyvojky fomatol a agfa neutol;.... nic jinyho, a ani uz nic jinyho neplanuju, tohle staci na dlouho a spokojenost maximalni :).
filmy........ fomapan t200 je muj nouzovej film, na kterej jsem fotil, kdyz jsem nemel zadny penize. vysledky v pohode, pushovatelnost az na 800 v id11 pri prijatelny kvalite. fomapan 100 jsem fotil parkrat jako ryzi lowend, v jeste vetsich nouzich kdy nebylo na t200, a pri volani v id11 opet celkem pohoda. s vadama jsem se nesetkal ani na jednom z nich.
pozitivni vyvojky...... bez nejakych exaktnich testu mi prijde fomatol n (nebo jak se to vola, takova ta bezna fomacka vyvojka na papiry) dost podobny - az nerozenatelny - neutolu od agfy. volam v tom teda jen ty rcckovy agfy a fomy. rovnez fomatol h (teply) je dost podobny agfe neutol wa (tepla). redeni stejne. co se tyka dalsi chemie, zadne patrne rozdily (rychloustalovac fomafix ustaluje a smacedlo fomadon smaci).
negativni vyvojky..... mam zkusenosti akorat s r09 od fomy, coz je vyvojka podle stare formulky rodinalu (by agfa). zkratka starsi recept rodinalu. casy mi sedi k tem co jsou udavane pro agfu. tu vyvojku miluju, mezi negativama volanyma rodinalem agfa a r09 foma jsem nenasel zadnych vyraznych rozdilu. takze pohoda. jinak jsem zkousel microphen, id11, d76, paterson acutol i fx39, ale spadnul jsem zpet k rodinalu. pro me ucely asi nejlepsi vyvojka, pokud pri vyvolavani nespecham ci nechci jemnejsi zrno (potom mi vyhovovala fx39 ve vyssim redeni, 1+14).
papiry........ delam jen rc a pevnou gradaci. agfa ma podstatne lepsi podlozku a lesk povrchu (v pripade lesklych papiru; u matu je to nastejno), tonalne jsou mirne rozdily, ale pro me asi takove, ze bych to normalne vubec nepostrehnul. foma ma ve vyvojce jiny prubeh cernani, a je potreba ji nechavat o neco dele aby mela sytou cernou. taky se pri suseni vic krouti (i kdyz jde o rc), protoze ma tu slabsi podlozku. nicemene na maly fotky (urceni: album, pratele, skeny, nahledovky) naprosto v klidu.... na vetsi zvetseniny (jeden papir do mesice? a to ho stejne vyhodim vetsinou :)) mam ty agfy protoze ta silnejsi podlozka a kvalitnejsi povrch jsou na vetsim formatu fajn a vic patrny.
tak asi tak moje zkusenosti.
Milan Křepelka | 16:17:53 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Delam to jako Hans C. Ale mam tam normalni bily papir , tloustky jako fotopapir ktery mam orizly na rozmer.
Pan Smazaný | 16:15:48 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TS > rovnani delam svicenim do maskovaciho ramecku bez zalozenyho papiru.............to nie je najlepsie, predsa len ten papier ma nejaku hrubku, ja som obetoval jeden papier a na tom si ostrim aj zarovnavam.....akurat tak po mesiaci tak stmavol, ze ho musim mat otoceny, ale inak s poho
Tomáš Houda | 16:00:19 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jeste ne. jednak jsem v podstate pohodlnej, linej a neinovativni zpatecnik, takze rad delam na vyzkousenej material. A jednak jsem ted mel trestuhodne malo casu a k foceni jsem se moc nedostal, nepocitam li to co se mi nachomytne pred leicu.
Ale muj dojem z toho byl opravdu dobrej a pocitam s tim ze ma potencial se stat standardnim materialem budoucnosti.
Ale muj dojem z toho byl opravdu dobrej a pocitam s tim ze ma potencial se stat standardnim materialem budoucnosti.
Jiří Kozubík | 15:51:47 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ota: akorát už mám nějaké vyb(l)ité baterky. Jinak pohoda - čelenka, na to blikačka a jede se. :))
Prd. Pavel Captain Obvious Krejčí | 15:39:33 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TH: Uz jsi se odvazil testovat ten Rollei R3? Nedavno ses rozplyval nad nejakym clankem ve Schwarzweisu...
Michal Duchek | 15:10:39 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
nemeli
Pan Smazaný | 15:06:59 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
A jak je to s tim standardnim cervenym filtrem pod zvetsovakem verus multigradacni papiry, ty by na cerveny svetlo meli reagovat, nebo se pletu?
Milan Křepelka | 14:51:11 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Chlapci dekuji!!!!!
Daniel Vojtíšek | 14:44:10 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jo a ten pushnutej tmax delali machři v čtk :)
Tomáš Houda | 14:41:42 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
u kazdych papiru mas uvedenou jejich spektralni senzibilizaci. V letacku. U kazdeho ochranneho filtru mas uvedene, v jakem spektru sviti. oboji porovnej a podle toho jednej :-)
Druha metoda je jako overeni metody prvni: Pod zvetsovakem naexponuj bez negativu list papiru asi desetinou svetla potrebneho ke strednimu zcernani. Pote jej poloz asi metr od ochranneho osvetleni a na nej poloz nejaky markantni nepruhledny predmet. Nech lezet asi deset minut a vyvolej ve vyvojce tri minuty. Ustal. Pokud na tom papire objevis nejakou siluetu toho predmetu, je tve ochranne osvetleni tohoto nazvu nehodno :-)
Druha metoda je jako overeni metody prvni: Pod zvetsovakem naexponuj bez negativu list papiru asi desetinou svetla potrebneho ke strednimu zcernani. Pote jej poloz asi metr od ochranneho osvetleni a na nej poloz nejaky markantni nepruhledny predmet. Nech lezet asi deset minut a vyvolej ve vyvojce tri minuty. Ustal. Pokud na tom papire objevis nejakou siluetu toho predmetu, je tve ochranne osvetleni tohoto nazvu nehodno :-)
Ondřej Bok | 14:40:40 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
já nic jinýho kromě Tmaxu a trixu nekupoval, když nepočítám tu fomu na zkoušku, ale ty vaše zkušenosti nemam no :)
Fbh Ota Hejmala | 14:40:21 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
mně se zdá, že zelené být může. Zkus to na kousku papíru a nepanikař. Jirka Kozubík si svítí blikačkou na kolo a nemá s tím problémy. To červené na zvětšováku nevadí.
Daniel Vojtíšek | 14:39:24 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
já to tady melu už asi po páty, ale tmax 400@3200 mě mile překvapil... a i normálně jsem s ním spokojenej... :)
martin man | 14:38:01 18.03.2005 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
zdar, jak sem nedavno psal, zaexperimentoval sem a nafotil kino across 100@1600, rady byly vyhodit do zachodu, tak sem ho hodil do vyvojnice a hodinu volal v d76 stock @ 27st celsiovych. vysledek trochu kontrastnejsi ale pohodove pouzitelny na mekkym papire..., to jen tak pro info










