!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Ondřej Kratochvíl | 16:50:14 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jiri: nene ... that's right. proc si s tim davat praci kdyz ty filmy zadny poradny fotky neobsahujou :). a i kdyby obsahovaly, tak cert vem skrabance a prach - jde prece o obsah ........ to me naucilo divani se na fotky (i tady na pp)
Jiří Březina | 16:49:16 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
OKK: Předpokládám, že se zas jen tak zviditelňuješ, jinak bych pro tebe těžko hledal mimozoologický termín :)
Marty * | 16:48:44 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.............rasista je slabý slovo..........mel si se stát katem z povolání..............
Ondřej Kratochvíl | 16:47:24 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
marty: to je pravda, taky bych nechtel bejt mym vlastnim filmem. voda plna mineralu, odflaknute preklapeni, nedodrzovani casu a jejich urcovani odhadem, nedostatecne vyprani, skrabance, prach,...... a pak sups do opemusu a dalsi skrabani, protoze film nestriham abych ho moh posouvat v ramecku..... a pak sups srolovany do rulicky volne do supliku ;)
Marty * | 16:44:04 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
....kotwa.........u tebe bych nechtel bejt filmem, nejsi tak trochu cernobílej rasista?
Ondřej Kratochvíl | 16:25:06 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
osobne jsem ale takovej "punker", ze co jsem koukal na casy, dal bych pri 1+100 pro tmax 400@400 a 20st. C cas kolem 30 minut a preklapeni kazde tri minuty ... ;). ovsem nebrat vazne...... vetsinou mi ty my experimenty vyjdou, ale ne vzdy uplne nejkrasneji :)
Ondřej Kratochvíl | 16:17:57 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
tohle jsem nasel na photo.netu:
"I agree with Les in that the more dilution and less agitation with Rodinal the better. I'm one of those weirdos that uses Rodinal at 1:100 by simply doubling the time as 1:50. You get smoother tonal transitions and less grain clumping. Actually I throw 5ml of Rodinal in 16oz of water which gives approx 1:100.
Delta and Rodinal met with disaster in my experiments. The Delta films like more solvent developers while Tri-X and the Agfa films can go either way."
"I agree with Les in that the more dilution and less agitation with Rodinal the better. I'm one of those weirdos that uses Rodinal at 1:100 by simply doubling the time as 1:50. You get smoother tonal transitions and less grain clumping. Actually I throw 5ml of Rodinal in 16oz of water which gives approx 1:100.
Delta and Rodinal met with disaster in my experiments. The Delta films like more solvent developers while Tri-X and the Agfa films can go either way."
Ondřej Kratochvíl | 16:15:53 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
aha .... ja jsem u nejakych filmu tu zavislost vypozoroval :(
Tr. Ianus Germanicus | 16:07:31 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
já mám dojem, že to právě vždycky a všude neplatí...
Michal Duchek | 16:02:17 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
treba jako agfa APX 400@320 1+25 11min 1+50 30min ;)
Ondřej Kratochvíl | 15:53:42 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
u rodinalu by melo platit ze dvojnasobne redeni = o polovinu delsi cas, ne?
Tr. Ianus Germanicus | 15:50:20 09.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
zkoušeli jste někdo volat T-max 400 v rodinalu 1:100 - existuje na to nejaky rozumny cas? nemohu najít...
Marty * | 18:13:24 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
...........asi si to redil moc, teda ty hlásky.......
Michal Duchek | 18:09:31 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
tudle jsem dyl volal a je z toho ucet za 1000,-
dobra snazil jsem se byt vtipnej ;)
dobra snazil jsem se byt vtipnej ;)
Marty * | 18:02:53 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
...vetsí úcinek je spís naopak, víc redit, dýl volat...........
Ondřej Kratochvíl | 17:05:02 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ja ji mel "roztopenou" asi na 22 st. C a delal jsem agfa brovira speed N ... a vylezly tak nepatrne teplejsi, ze to je videt jen kdyz lezej vedle sebe ta "udajne teplejsi" a "normalni"
Marty * | 16:56:31 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.....dobrá teplá vývojkya je treba tetenal variospeed w, ale zálezí dycky na papíru, s nekerejma nehne ani sirnatej tónovac (bez belení)..........
Ondřej Kratochvíl | 16:51:30 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
to me napada, ze jsem ted doma pred par dny uvaril fotol h, kterej by mel bejt teplej .... a on je uplne normalni :).
Pavel Lexik Kulička | 16:50:08 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Martine, jakou máš zkušenost s tónovacímu vývojkami ..?
Martin Hruby | 16:41:06 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
trosku redukuju hlavicku fora ... ;-)
Martin Hruby | 16:40:32 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Úkol X (kterej byl posledni?): Retušování a tónování, případně kolorování.
Tónování ČB fotek je jedna z oblíbených finálních úprav zvětšenin. Na našem trhu by měla
být běžně k dostání tónovací souprava od Fomy: Fomatoner SEPIA (hnědá, žlutá) a INDIGO (modrá).
Hotová ustálená a pořádně vypraná fotka se šoupne do tak zvané bělící lázně, která fotku téměř
odbarví. Pozor - je to hodně drsná žíravina. Po vybělení se pere a fotka se umístí do tónovací lázně.
Ta vrátí obrazu barvu. Výslednou sytost tónu lze regulovat teplotou tónovací lázně (detaily v brožuře
o produktu). Na závěr znovu vyprat. Bělící lázeň se hodí i ke snížení černoty papíru - lokálně
aplikovaná.
Retušování se provádí sadou retušovacích fixů například značky Tetenal za asi 2 tis. Kč. O tři řády levnější
je řešení anilínovými barvami (obchody s fotozbožím). Retuš se provádí na mokré fotografii tenkým štětečkem. Barva
v odstínu okolí retušovaného místa se nanáší tečkováním a může se i roztírat prstíkem. Úspěšná retuš závisí
i na typu povrchu papíru - matný bude retuš přijímat zřejmě líp. Retušovanou fotku pochopitelně NELZE tónovat.
Úkolem bude vyzkušet techniky tónování a retušování. Tónovací soupravu doporučuji koupit nějak ve skupině....
Ondřej Kratochvíl | 16:34:27 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
moje kombinace pro naprostou vetsinu snimku je v posledni dobe jednoznacne: kodak tri-x 400@800 v paterson fx39 1+14. ted s nakupem 50/1.4 skla prejdu asi na citlivost 400, ale zrejme zustanu verny fx39
Ondřej Kratochvíl | 16:32:23 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
co se tyka srovnani id11 vs. blabla vs. blabla, tak u me vyhrava to co se nejjednoduseji pouziva - ted jsem se asi zaseknul nejvice na paterson fx39 - mirne vyraznejsi zrno, slusna tonalita, trochu vice kontrastu (v porovnani s id11). jinak mam docela rad r09 ve velkych redenich, 1+50 a redenejsi........ ale chce to byt presny s odmerovanim. ted mi dosla r09, po roce, takze zkusim rodinal od agfy... uvidim co z tech filmu poleze. id11 a microphen pouzivam spis v pripadech kdy mam doma vetsi "batch" filmu pro vyraznejsi pushovani - kvuli zrnu, jak rozmejva, tak to pak neni tak zrnity. ale nelibi se mi to jeji podani pri nepushovanych filmech, je takova malo plasticka.
Ondřej Kratochvíl | 16:28:36 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ja mam dobre zkusenosti s kinorulickou ilford pan 400 volanou v r09 1+50. celkem fajn, zrno sice vyraznejsi, ale tonalita slusna.
Vítězslav Platoš | 16:02:26 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Včera kolem půlnoci jsem osvítil na papír FOMASPEED N311 24x30 tuto krasavici a má jednoznačně mnohem lepší podání polotónů a kontrast, než 13 x 18
Samozřejmě zrno vystoupilo, ale pocit z fotky je náramný...
Samozřejmě zrno vystoupilo, ale pocit z fotky je náramný...
Michal Duchek | 15:59:31 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Moje posledni zklamani foma 100 Prof/120 xtol 1+1 - strasne podvyvolany... moje chyba
Vítězslav Platoš | 15:56:32 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Zkušenost s FOMATOL LQN a FOMA 400 Action, doporučený čas je strašně krátký (9-10 min) film je málo krytý, vracím se k R09, kdy přes hrubší zrno, je kontrast a kresba excluzivní
Michal Duchek | 15:47:23 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Michal Duchek | 15:44:35 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
neaky srovnavaci testy jsem videl na paladixu, tady je myslim delal Jirka Brezina, ale az takhle siroky jsem jeste nevidel, pockej na martyho, slizka a kotwu, jinak google r09 vs. microphen .....
Moje rada vyber si jednu nebo dve a s tema pro zacatek pracuj, teda pokud chces delat obrazky, pokud jsi laborant amater, tak mas volne pole pusobnosti... ;)
Moje rada vyber si jednu nebo dve a s tema pro zacatek pracuj, teda pokud chces delat obrazky, pokud jsi laborant amater, tak mas volne pole pusobnosti... ;)
Vítězslav Platoš | 15:42:05 08.12.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Sis naběh...










