!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Vítězslav Platoš | 09:30:40 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
... ještě jsem asi neviděl zvětšeninu z dobré tiskárny ;o)
To co tady tvrdíš o přenosu odstínů samozřejmě je pravda jen zčásti, trochu manipuluješ, ale to je běžné, máš svůj proces pod tzv. kontrolou a jsi schopen udělat standardní printy o výstavní velikosti.
přenosem na papír osvitem se mění jen dynamický rozsah, lineární křivka zůstává, má jiný tvar. Nedochází k destrukci jako při potahování posuvníků a měnění tvaru křivky v grafickém programu, kdy vznikají v datově nedostatečných místech skokové mezery...
To co tady tvrdíš o přenosu odstínů samozřejmě je pravda jen zčásti, trochu manipuluješ, ale to je běžné, máš svůj proces pod tzv. kontrolou a jsi schopen udělat standardní printy o výstavní velikosti.
přenosem na papír osvitem se mění jen dynamický rozsah, lineární křivka zůstává, má jiný tvar. Nedochází k destrukci jako při potahování posuvníků a měnění tvaru křivky v grafickém programu, kdy vznikají v datově nedostatečných místech skokové mezery...
Martin Hanzal, PPP | 09:30:11 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
děje se něco nebo můžu spát dál?
Michal Duchek | 09:26:34 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
kde se da koupit ten scanner
Jiří Březina | 09:25:21 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Někdo tu špinavou práci udělat musí :)
Fbh Ota Hejmala | 09:23:50 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
tak aspoň víme kdo je nejlepší :-)
Vítězslav Platoš | 09:15:36 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
sem si oddech...
Jiří Březina | 09:12:10 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jo hoši, klidně plakátujte svoje polopravdy, demonstrujte za ně a podpisujte si je dokola. Nic jiného vám nezbývá. Já fakt nerad beru iluze, ale v tomhle případě je to až trapeuticky nutné. Někdo by tomu totiž mohl věřit.
Zcela nesystematicky pár tříštivých:
Negativ má desetitisíce odstínů, zvětšenina desítky. Obdobný skok je u rozsahu černá - bílá. Dá se degradace pro fotku tak podstatných kvalit o několik řádů nazvat tvůrčím procesem? Nedá, je jen konzervací. A ta je přes skenování daleko dokonalejší, k informaci šetrnější.
Nikdo dnes nepozná zvětšeninu z dobré tiskárny od barytu - na normální pozorovací vzdálenost. Jasy i stíny odpovídají, odstupňování taky, žádný viditelný rastr se nekoná. Ano, rozezná to, kdo se k nim vrhne s lupou. To je ovšem maniak a ne divák, pro něj ty fotky nejsou. Vliv na divácký zážitek je nulový a z tohoto jistě nejdůležitějšího pohledu jsou postupy rovnocené.
Všechna "kouzla" postprocesu se dají shrnout do dvou elementárních akcí: Některá místa fotky uděláme tmavší a některá světlejší. Nic jiného se u čb fotky nedá dělat. Má tohle snad být ten tvůrčí vrchol??
Ano, vyrovnají se některé nežádoucí transformace negativního procesu, fotka bude líp vypadat, divák ji bude líp přijímat. Fotka líp splní své poslání. K tomu všemu postproces je. Naopak není k tomu, aby z laboranta s vykoukanýma očima udělal uznávaného umělce. Oni fakt nezvětšovali.
A vysvětlovat význam postprocesu zrovna mě, který jsem tu stovkám cizích fotek vylepšil figuru někdy k nepoznání, nezlobte se, mi přijde směšné.
Jo, taky vím, že zvětšovat je super zábava a povedená zvětšenina je radost. Ale zrovna tak je to vzácnost, kterou se jen tak někomu nepovede zahlédnout. Proto je taky na každém strazu daleko víc foťáků než fotek. :)
Zcela nesystematicky pár tříštivých:
Negativ má desetitisíce odstínů, zvětšenina desítky. Obdobný skok je u rozsahu černá - bílá. Dá se degradace pro fotku tak podstatných kvalit o několik řádů nazvat tvůrčím procesem? Nedá, je jen konzervací. A ta je přes skenování daleko dokonalejší, k informaci šetrnější.
Nikdo dnes nepozná zvětšeninu z dobré tiskárny od barytu - na normální pozorovací vzdálenost. Jasy i stíny odpovídají, odstupňování taky, žádný viditelný rastr se nekoná. Ano, rozezná to, kdo se k nim vrhne s lupou. To je ovšem maniak a ne divák, pro něj ty fotky nejsou. Vliv na divácký zážitek je nulový a z tohoto jistě nejdůležitějšího pohledu jsou postupy rovnocené.
Všechna "kouzla" postprocesu se dají shrnout do dvou elementárních akcí: Některá místa fotky uděláme tmavší a některá světlejší. Nic jiného se u čb fotky nedá dělat. Má tohle snad být ten tvůrčí vrchol??
Ano, vyrovnají se některé nežádoucí transformace negativního procesu, fotka bude líp vypadat, divák ji bude líp přijímat. Fotka líp splní své poslání. K tomu všemu postproces je. Naopak není k tomu, aby z laboranta s vykoukanýma očima udělal uznávaného umělce. Oni fakt nezvětšovali.
A vysvětlovat význam postprocesu zrovna mě, který jsem tu stovkám cizích fotek vylepšil figuru někdy k nepoznání, nezlobte se, mi přijde směšné.
Jo, taky vím, že zvětšovat je super zábava a povedená zvětšenina je radost. Ale zrovna tak je to vzácnost, kterou se jen tak někomu nepovede zahlédnout. Proto je taky na každém strazu daleko víc foťáků než fotek. :)
David Zachoval | 09:10:08 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ja nejake nekdy mel? To jsou veci :)
Vítězslav Platoš | 09:07:04 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
DZ: a to mám podepsat kde? ;o)
Kam se podělo tvé sebevědomí, tvé přesvědčení o té jediné správné fotografii? ;o)))
Kam se podělo tvé sebevědomí, tvé přesvědčení o té jediné správné fotografii? ;o)))
David Zachoval | 09:04:07 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
f) sebelepsi baryt, ty sracky co fotime, nezachrani
Pavel Doško | 09:03:06 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
nevzpomenete si někdo jak tu Víťa psal asi 5 bodů o postprocesu nebo tak něco ?
Vítězslav Platoš | 08:49:00 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
on to Jirka zase zatluče do země zapomění ;o))
Zdeněk Čočkin Fiala | 08:34:32 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
VP > kde to mám podepsat ? ;-)
Vítězslav Platoš | 08:33:08 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
a) sebelepší snímek bez odpovídajícího postprocesu je o ničem
b) víra ve scaner jako jediný nástroj přenosu informace je čirý idealismus
c) vytištěný snímek na stříkačce vedle dobře (ne výborně, ale postačí dobře) nazvětšovaného snímku vypadá jak chudý příbuzný
d) baryt není dogma, ale kdo ho jednou držel v ruce, pochopil - navíc každý je originál s životností přes 100 let
e) škoda dalších slov...
b) víra ve scaner jako jediný nástroj přenosu informace je čirý idealismus
c) vytištěný snímek na stříkačce vedle dobře (ne výborně, ale postačí dobře) nazvětšovaného snímku vypadá jak chudý příbuzný
d) baryt není dogma, ale kdo ho jednou držel v ruce, pochopil - navíc každý je originál s životností přes 100 let
e) škoda dalších slov...
Honza Strnad | 00:57:17 10.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
dobrá diskuze....
Souhlas s Jirkou - mezi řádky - ale....
"Ale je to jen více nebo méně dokonalé zafixování existující hodnoty, ne vznik hodnoty nové."
- postproces je proces :-)) takže nutně vytváří novou hodnotu právě tím, že mění předlohu....
"Smyslem zvládnutého postprocesu je prostě doručit fotku divákovi v nejlepší kondici, nikoli vyrobit z nefotky fotku."
- ano, aby toho bylo docíleno musí se tvořit. Umělec přetváří negativ či RAW k obrazu svému a tím posílá sdělení....
Takže kdo má větší penis? Ten kdo fotí nebo ten kdo zvětšuje?
Odpověď je nasnadě - v dnešní rychlo době - ten kdo fotí i zvětšuje ho má největšího :-))) (v drtivé většině)....
Pryč jsou doby, kdy fotograf cvakal a hotovo.... dneska..... je třeba mnohem vííííc znalostí.... :-((
Souhlas s Jirkou - mezi řádky - ale....
"Ale je to jen více nebo méně dokonalé zafixování existující hodnoty, ne vznik hodnoty nové."
- postproces je proces :-)) takže nutně vytváří novou hodnotu právě tím, že mění předlohu....
"Smyslem zvládnutého postprocesu je prostě doručit fotku divákovi v nejlepší kondici, nikoli vyrobit z nefotky fotku."
- ano, aby toho bylo docíleno musí se tvořit. Umělec přetváří negativ či RAW k obrazu svému a tím posílá sdělení....
Takže kdo má větší penis? Ten kdo fotí nebo ten kdo zvětšuje?
Odpověď je nasnadě - v dnešní rychlo době - ten kdo fotí i zvětšuje ho má největšího :-))) (v drtivé většině)....
Pryč jsou doby, kdy fotograf cvakal a hotovo.... dneska..... je třeba mnohem vííííc znalostí.... :-((
Jiří Březina | 23:32:08 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Martine S., velmi dobře. Každé porovnání kulhá, není výjimek. A každé má přesto smysl třeba jako odlišení od přístupu, který se beznohý plazí po zemi (střih je ovšem zrovna to, co má film navíc a můžeme ho z toho beze škody vynechat). Ano, přirovnání k filmu jen ukazuje, kde je těžiště a kde nutný backoffice, třeba jako spisovatel - sazeč.
Pokud jde o samotný postproces, vůbec ho nezpochybňuju, naopak. Ale je to jen více nebo méně dokonalé zafixování existující hodnoty, ne vznik hodnoty nové. Smyslem zvládnutého postprocesu je prostě doručit fotku divákovi v nejlepší kondici, nikoli vyrobit z nefotky fotku.
Kdo to má jinak, má to špatně (anebo dělá něco jiného,než fotky).
Martine E. Je mi líto, žes zřejmě nepochopil. Ale nemůžu s tím asi nic dělat.
Brou! :)
Pokud jde o samotný postproces, vůbec ho nezpochybňuju, naopak. Ale je to jen více nebo méně dokonalé zafixování existující hodnoty, ne vznik hodnoty nové. Smyslem zvládnutého postprocesu je prostě doručit fotku divákovi v nejlepší kondici, nikoli vyrobit z nefotky fotku.
Kdo to má jinak, má to špatně (anebo dělá něco jiného,než fotky).
Martine E. Je mi líto, žes zřejmě nepochopil. Ale nemůžu s tím asi nic dělat.
Brou! :)
Martin Eden | 23:31:23 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
to bolo samosebou k tomu tomovmu vykriku
Martin Eden | 23:30:54 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
no pozeram ze kategoricke zovseobecnovanie proste akychkolvek argumentov (ja viem su zbytocne) sa uplatnuje na oboch stranach fronty
Pavel Karas | 23:29:52 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Konečně rozumné slovo. Ještě že tě, Tomáši máme.
aa* tomáš szépe | 23:25:38 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
dobry sracky ste (vsichni) vypotili - krome martina slavika.
Fbh Hans Sachse | 23:24:43 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ale tak, praktické dotazy zodpovězeny byly... a paxe musíme taky trochu pohádat, aby bylo jasný, kdo je největší kohout na smetišti - důvod už se vždycky najde
Neber nám naše tanečky, Marceli ;-)
Neber nám naše tanečky, Marceli ;-)
spicka podujatia | 23:20:43 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
premyslam (samozrejme v suvislosti s cisto technickou castou dnesneho flejmu), nakolko je prospesne citat zrovna tuto sekciu pp menej erudovanym osadenstvom :-)
Martin Eden | 23:13:05 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
aha tak kym som sa dokopal tak uz sa nachytali aj ostatni :)
Martin Eden | 23:12:10 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
osobne mi ide proti srsti toto jednostranne protezovanie jiri. analogia s filmom je imho teda hlavne v dnesnej ztikitalizovanej sucasnosti dost nestastne zvolena, ba povedal by som vyslovene nespravna bo minimalne u masovych hitov viac slavy ako kamera znu uspechy digi studii specialnych efektov.
k veci, moje same pokusy co sa tyka tk nestoja za vela a myslim ze vacsine je jasne co robi fotku.ale to kam to smerujes s tou "tvurci skupinou x" je trochu pritiahnute za vlasy
k veci, moje same pokusy co sa tyka tk nestoja za vela a myslim ze vacsine je jasne co robi fotku.ale to kam to smerujes s tou "tvurci skupinou x" je trochu pritiahnute za vlasy
Fbh Hans Sachse | 23:09:55 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
mě hlavně pobavilo, jak si Ondříček po večer vyvolává Amadea
Martin Slavík | 23:08:01 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jirko, ne ze by primarni nebylo to co je na negativu, o tom zadna. Ale snizovat dulezitost postprodukce cb fotky prirovnanim k filmarine ponekud pokulhava. To je, jako bys chtel rici, ze je vse opravdu jen na kameramanovi a treba strih uz je jen tupa rutina u tupeho stroje. To mi prijde ponekud kratkozrake. Je na case "navstivit ocare", nebo alespon trochu premyslet o svych prilis zjednodusujicich vyrocich (neber to prosim ve zlem, spise jen jako takove popostouchnuti).
Nerikej, ze te nemrzi, kdyz nekde vidis povedenou fotku, ktera je vsak "tupe" zpracovana? Ze by ji poradny a peclivy postproces neslusel? Vzdyt dobra fotka nekonci jen zmacknutim spouste (zjednodusuji), ale dela ji i nasledne zpracovani a citliva adjustaz do odpovidajiciho ramu ci pasparty a vyber vhodneho prostoru, kde ma viset.
Nerikej, ze te nemrzi, kdyz nekde vidis povedenou fotku, ktera je vsak "tupe" zpracovana? Ze by ji poradny a peclivy postproces neslusel? Vzdyt dobra fotka nekonci jen zmacknutim spouste (zjednodusuji), ale dela ji i nasledne zpracovani a citliva adjustaz do odpovidajiciho ramu ci pasparty a vyber vhodneho prostoru, kde ma viset.
Fbh Hans Sachse | 22:58:01 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
;-)))))))))))
Jiří Březina | 22:51:10 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
KŠ: Jako kontakty velkoformátu? Jistě, kontakty jakéhokoli velkoformátu řemeslně správně provedené ti přivodí stejný pocit. Je to technická kvalita, na kterou nejsme zvyklí. Ale přijde mi to trochu mimo téma.
Štěpán Mikuda | 22:42:46 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ahoj kluci
Kvetoslav Šakový | 22:40:30 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
No nechcem sa do tohto montovať, ale videl som kontakty od chlapíka z BB ( Peter Hass ) a malo to niečo do seba. Teda lepšie povedané som sa s toho skoro pototo. Tak fakt neviem či je to jedno, alebo nie.










