!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Jiří Březina | 22:36:00 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ale dalo by se toho ještě ...
Třeba analogie s kinematografií, dost příbuzný obor. Tam je taky pan Kameraman, tvůrce záběrů - a někde v zákulisí houf poskoků, kteří přijdou o uši, když mu to podělají. Jistě, jsou to profíci a proto nepodělají, naopak z toho dostanou maximum. ale tvůrčí práce prostřednictvím tonálního podání? - no to je legrace, že! :)
Kult temné komory tu hodně posílil jistý Houda. Jeho chvalozpěvy na Ten Jediný Baryt se nedají zapomenout. Mezitím tedy sám dávno přešel na digi (náklady, produktivita ...), jeho duch však kráčí dál.
Třeba analogie s kinematografií, dost příbuzný obor. Tam je taky pan Kameraman, tvůrce záběrů - a někde v zákulisí houf poskoků, kteří přijdou o uši, když mu to podělají. Jistě, jsou to profíci a proto nepodělají, naopak z toho dostanou maximum. ale tvůrčí práce prostřednictvím tonálního podání? - no to je legrace, že! :)
Kult temné komory tu hodně posílil jistý Houda. Jeho chvalozpěvy na Ten Jediný Baryt se nedají zapomenout. Mezitím tedy sám dávno přešel na digi (náklady, produktivita ...), jeho duch však kráčí dál.
Walther Krupinsky | 22:32:49 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Kluci maji penis, holky vaginu.
Kvetoslav Šakový | 22:28:57 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
hm, a to ste už skončili ? som sa chcel ako digicvakač dačo priučiť :( bola to zaujímavá debata
Fbh Tomáš Pavlík | 22:19:36 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
nc
Jiří Březina | 22:16:54 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
tohle taky :)
Martin Eden | 22:14:26 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ale no tak :) toto bolo lacne
Jiří Březina | 22:12:52 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ME: Já ti nic nenutím, logika věci je tak neúprosná, že to udělá za mě :)
Martin Eden | 22:10:24 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
zlu fotku zvacsovak nezachrani
teoria o snahe sa spolocensky vymedzit je zaujmava, ale nesuhlasim s nou. fakt ze tam nie su ich mena z toho v mojich ociach nerobi bezvyznamnu "poistnu" formalitu.
nic to ale nemeni na tom ze prim hra nieco ine, to ti neberiem, ale nezerem ti ani tebou deklarovane banalizovanie toho procesu :)
teoria o snahe sa spolocensky vymedzit je zaujmava, ale nesuhlasim s nou. fakt ze tam nie su ich mena z toho v mojich ociach nerobi bezvyznamnu "poistnu" formalitu.
nic to ale nemeni na tom ze prim hra nieco ine, to ti neberiem, ale nezerem ti ani tebou deklarovane banalizovanie toho procesu :)
Jiří Březina | 21:58:36 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ME: Uvažuj - viděl jsi někde pod fotkou Foto AB, zvětšoval XY ?
Ti machři zvětšovači jsou spíš pojistka, aby se na fotky dostalo maximum a nic neposr... Protože kdo lítá po světě a loví špičkové okamžiky, nemusí být současně žádný Lavoisier. Dokonce je to vzhledem k charakteru těch činností nepravděpodobné.
To jen tvůrčí skupina X má pořád strach, že se nedostatečně odlišuje od digitálně cvakajícího davu a pro jistotu se vyzbrojila velkorážnými zvětšováky za účelem předstírání umění. Podle mě marně. :)
Ti machři zvětšovači jsou spíš pojistka, aby se na fotky dostalo maximum a nic neposr... Protože kdo lítá po světě a loví špičkové okamžiky, nemusí být současně žádný Lavoisier. Dokonce je to vzhledem k charakteru těch činností nepravděpodobné.
To jen tvůrčí skupina X má pořád strach, že se nedostatečně odlišuje od digitálně cvakajícího davu a pro jistotu se vyzbrojila velkorážnými zvětšováky za účelem předstírání umění. Podle mě marně. :)
Martin Eden | 21:52:39 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jiri sorry ale podla mna to neznamena ze zvacsovanie nie je dolezite, (pozeral som dokument o nachtwayovi ten to dava tiez robit inym) skor by som povedal ze to davaju robit profikom, ktory su majstrom svojho remesla... myslim ze sa to nevylucuje
Jiří Březina | 21:47:39 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Uvědomujete si, vy laboratorní mudrci, že většina hvězd zlatého věku čb fotografie na zvětšovák prakticky nesáhla?? HCB, Salgado a stovky dalších posílali nafocené filmy za světa asistentům, kteří vytvořili většinu toho, co dneska svět obdivuje.
Současně vznikla zásada zvětšování bez výřezu - z čisté potřeby, aby autor neztratil vládu na finálním výsledkem (a ne kvůli nějakému božskému principu).
Současně vznikla zásada zvětšování bez výřezu - z čisté potřeby, aby autor neztratil vládu na finálním výsledkem (a ne kvůli nějakému božskému principu).
Fbh Tomáš Pavlík | 21:44:39 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
radsi to udelas sam vid?
Jiří Březina | 21:41:35 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Někdy i tupá obsluha (kterou si galerii samosebvou zasírat nenechám :)
Fbh Tomáš Pavlík | 21:39:20 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
achjo
jeste ze mne nepustis do svy galerie ty vymezovateli dilcich scen, posuzovateli objektu a jejich vztahu s cilem vytahnout vse podstatne.
Samosebou ty dalsi sarapaticky, jako nazvetsovat to, to uz je druhorady,
to uz se rozumi, ze to tam padne samosebou, zadna mystika, tupy stroje
jeste ze mne nepustis do svy galerie ty vymezovateli dilcich scen, posuzovateli objektu a jejich vztahu s cilem vytahnout vse podstatne.
Samosebou ty dalsi sarapaticky, jako nazvetsovat to, to uz je druhorady,
to uz se rozumi, ze to tam padne samosebou, zadna mystika, tupy stroje
Vítězslav Platoš | 21:36:14 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Amen.
Fbh Hans Sachse | 21:21:03 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
;-))))))
Jiří Březina | 21:18:19 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
VP: No číst umím, ale to, že to někdo napsal, neznamená, že to není pitomost (a podle mě je).
Tou je podle mě i nápadně mystické upínání zraku k oltáři, na kterém stojí zvětšovák - přes všechny dílčí možnosti jen tupý stroj, který nemůže přidat nic zásadního, co se na snímku nepovedlo.
Podstatné je pro mě naopak pozorování světa, vymezování dílčích scén, posuzování objektů a jejich vztahů, veledůležitého světla a kompozice, to vše s cílem vytáhnout podstatné a potlačit nepodstatné a dotáhnout výsledek co nejblíž téže představě, která mě nadchla a donutila zastavit, vytáhnout foťák a zmáčknout spouště.
Sarapatičky mezí tou spouští a pozorovatelným výsledkem jsou pro mě druhořadé a zajímají mě jen z pohledu minimálních ztrát a nechtěné degradace.
Tou je podle mě i nápadně mystické upínání zraku k oltáři, na kterém stojí zvětšovák - přes všechny dílčí možnosti jen tupý stroj, který nemůže přidat nic zásadního, co se na snímku nepovedlo.
Podstatné je pro mě naopak pozorování světa, vymezování dílčích scén, posuzování objektů a jejich vztahů, veledůležitého světla a kompozice, to vše s cílem vytáhnout podstatné a potlačit nepodstatné a dotáhnout výsledek co nejblíž téže představě, která mě nadchla a donutila zastavit, vytáhnout foťák a zmáčknout spouště.
Sarapatičky mezí tou spouští a pozorovatelným výsledkem jsou pro mě druhořadé a zajímají mě jen z pohledu minimálních ztrát a nechtěné degradace.
aa* tomáš szépe | 21:03:00 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
prave. tady je casto uz podle zpusobu, kterym se lidi ptaji, velmi zjevne, ze vubec nemaji predstavu, na co se to vlastne ptaji... nemaji zadne referencni workflow, zadnou realnou predstavu, jak ktery parametr co ovlivnuje, ale hlavne zadne meritko! nekde si prectou, ze urcity postup "snizi kontrast" a predstavuji si to jako tazeni nejake zarazky v levels savli v photoshopu pres pulku celeho rozsahu. :)
Vítězslav Platoš | 20:44:01 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Takže ať to vyvolá jakkoli, vždy se bude muste poprat s přenosem na papír...
pár svitků na to padne, pak se Radek dostane do obvyklé pohody...
pár svitků na to padne, pak se Radek dostane do obvyklé pohody...
Vítězslav Platoš | 20:39:56 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Nezbývá Jiří, než Ti předložit moto tohoto fóra:
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
aa* tomáš szépe | 20:37:11 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jirko, neprehanim, vtip je v tom redeni. samozrejme se stockem by to byla trochu jina story. :)
Jiří Březina | 20:24:26 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TS: no to trochu přeháníš, v tomhle rozsahu může být spokojený snad jen někdo, kdo neví, jak má vypadat použitelný negativ. :)
aa* tomáš szépe | 20:09:44 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jeste bych to rekl takhle:
vzhledem k tomu, ze pro tohle volani nemas zadne referencni negativy, mel bys z vysledku stejne dobry pocit, kdyz bys to vyvolal treba v id11 1+3, 20C v rozmezi 10-15 minut. tzn. JE UPLNE JEDNO, jestli zvolis 10 nebo 15 minut - ten vysledek bude fajn a ty nebudes mit nejmensi predstavu, jak by to mohlo byt jinak, dokud to jinak doopravdy nevyzkousis.
vzhledem k tomu, ze pro tohle volani nemas zadne referencni negativy, mel bys z vysledku stejne dobry pocit, kdyz bys to vyvolal treba v id11 1+3, 20C v rozmezi 10-15 minut. tzn. JE UPLNE JEDNO, jestli zvolis 10 nebo 15 minut - ten vysledek bude fajn a ty nebudes mit nejmensi predstavu, jak by to mohlo byt jinak, dokud to jinak doopravdy nevyzkousis.
Radek Hrubý | 20:07:54 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
JB: Dík taky jsem už tak uvažoval
Radek Hrubý | 20:05:57 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
aa*ts:Díky uklidnil jsi mě .jeden gradační stupeň je opravdu málo.
Jiří Březina | 19:58:25 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Já o tom nic nevím ale Ilford v technickém listě pull HP5/200 vůbec neuvažuje. Úměrou podle trixu by to ale vypadalo na zkrácení cca o 20-25%. Kontrast půjde jistě dolů, osobně bych kvůli němu radši překlápěl nonstop a krátil o dalších 10 - 15 %, všechno bez záruky.
aa* tomáš szépe | 19:44:08 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
tak predevsim - jestli ti na tech filmech skutecne zalezi, zapomen na ilfosol.
a zadevsim - ta jedna clona nahoru/dolu je u vyvolavani prakticky uplne jedno, hlavne pokud si to bohate exponoval.
co se tyce kontrastu - i kdyz se s vyvolavacim casem seknes o nekolik minut, porad to bude kontrastnejsi nebo mekci tak o jednu gradaci, coz bys poznal jen kdybys mel skutecne vyladeny pozitivni proces. pro obycejne skenovani negativu je pak snizeni kontrastu (== kratsi vyvolavaci cas) dokonce zadouci.
a zadevsim - ta jedna clona nahoru/dolu je u vyvolavani prakticky uplne jedno, hlavne pokud si to bohate exponoval.
co se tyce kontrastu - i kdyz se s vyvolavacim casem seknes o nekolik minut, porad to bude kontrastnejsi nebo mekci tak o jednu gradaci, coz bys poznal jen kdybys mel skutecne vyladeny pozitivni proces. pro obycejne skenovani negativu je pak snizeni kontrastu (== kratsi vyvolavaci cas) dokonce zadouci.
Radek Hrubý | 19:28:03 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
kdyby by mi na těch filmech moc nezáleželo tak to hned udělám ,ale dočetl jsem se že z některýma vývojkama např ID11 velice klesá kontrast a je lépe ho vyvolávat na 400ASA i když je exponován na 200ASA .A o ifosolu S nikde nic.
Fbh Hans Sachse | 19:26:08 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
www.ilfordphoto.com
aa* tomáš szépe | 19:18:53 09.07.2007 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
rh: vezmi standardni cas pro svoji vyvojku a zkrat ho tak o ctvrtinu az tretinu. na tom se neda nic zkazit.










