!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Ondra "strejda Simon" Toral | 12:56:20 22.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jeden dotaz na retusery: daji se fixy tetenal pouzit jen na leskly papiry, nebo i na matny? Nekde sem zaslech, ze ty fixy delaj lesklou stopu, takze na matnej papir jen barvicky...mate to nekdo vyzkouseny?
Jakub Slížek | 09:22:56 22.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
na stránkách meopty sou údaje pro Meopťáckou barevnou hlavu pro papíry foma, agfa a ilford. Není to asi úplně přesné, ale na barevný hlavě si koneckonců můžeš nastavit gradaci plynule, tj. přesně jakou budš potřebovat, takže ty údaje spíš poslouží jako "výchozí"..
Michal Duchek | 00:13:33 22.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Mno jednoducha otazka - slozitejsi odpoved - v datasheetech papiru najdes vetsinou gradace vztazene k nejakemu standardu (malokdy primo k barevne hlave, kterou mas - meopta??) no a pak mesis sehnat jeste prevodni tabulku meopty a toho standardu. Neco se da najit na Paladixu
http://www.paladix.cz/rs/clanek.php?aid=10213
http://www.paladix.cz/rs/clanek.php?aid=10213
Jakub Satan Musilek | 23:47:17 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
... no, a ted jedna hlavozamotavaci otazka, pratele ....
... pro praci s multigradacnimi papiry se pouzivaji bud filtry, multigradacnbi hlava nebo barevne hlava a na tech se nejak nastavujou ty cudliky ...... mate nekdo predstavu jakuy je nastaveni na jednotlivych barevnych kanalech u barevny hlavy aby ro nejak odpovidalio treba tem mg filtrum? .....;)
... pro praci s multigradacnimi papiry se pouzivaji bud filtry, multigradacnbi hlava nebo barevne hlava a na tech se nejak nastavujou ty cudliky ...... mate nekdo predstavu jakuy je nastaveni na jednotlivych barevnych kanalech u barevny hlavy aby ro nejak odpovidalio treba tem mg filtrum? .....;)
Dik. S
evzen kalab | 22:59:48 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
michal: to mas samozrejme pravdu, ale v "bezne" exponometrii se proste predpoklada, ze spektralni citlivost expozimetru a filmu je stejna. jakmile vezmes filmy, kde to neplati (napr. infra, ruzne -chromaticke), zacnou se dit veci :)
Marty * | 22:56:35 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.........nejak deláte z expozice cb filmu vedu, zásadne se exponuje a vyvolává na to jakou fotku z toho udelá muj zvetsovák a jakou potrebuju k tomu hustotu a ta je dost ruzná, zónovej system se dá provádet na jednotlivým negativu a ne na pásu snímku kde expozice+- 0,5 clony hrajou pramalou roli, neexistuje dokonalej negativ, protoze to je jen cást retezce, kerej koncí obrazem a ten je zas tak individuelní projev, ze sou vsechny návody jen orientace v nespocetném mnozství variací, merí se sice taky na odrazený svetlo, ale kazdej expozimetr je stelovanej asi na 17% sedi a jestli to je sed nebo pravidelný rozlození bílé a cerné treba napul nebo do kosticek je uplne jedno, v praxi se merí treba na zem (pokud tam neni sníh) nebo na hrbet ruky a funguje to, ze kazdá barva odrází svetlo jinak je jasný, ale kdo fotí jen jednu barvu?
Michal Duchek | 22:51:19 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
sakris gramatiku nepocitam...
Michal Duchek | 22:50:46 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
OK jeste k tomu pridej teplotu svetla a je to pjeknej gulage.
Vezmeme trebas modrou a cervenou plochu za normalniho denniho svetla - na panchromu by mohly vijit tonalne trebas stejne - stredne sedive - TTL EM to tak zmerilo.
A ted na objektiv si nasadime modrej filtr - samozrejme, ze se modra oproti cervene vytahne - a TTL EM to zase tak nejak zmeri.
A ted to cely vezmeme a osvetlime to zarivkou, ktera je 'studenejsi' a jde domodra - tonalni rozdil mezi cervenou a modrou plochou bude jeste vyraznejsi...
Je zrejme, ze to TTL EM vzdycky zmeri,tak aby se film optimalne naexponoval - ale otazkou zustava chteli jsme to tak???
doufam, ze jsem se v tom toku myslenek nekde nepomylil.
Vezmeme trebas modrou a cervenou plochu za normalniho denniho svetla - na panchromu by mohly vijit tonalne trebas stejne - stredne sedive - TTL EM to tak zmerilo.
A ted na objektiv si nasadime modrej filtr - samozrejme, ze se modra oproti cervene vytahne - a TTL EM to zase tak nejak zmeri.
A ted to cely vezmeme a osvetlime to zarivkou, ktera je 'studenejsi' a jde domodra - tonalni rozdil mezi cervenou a modrou plochou bude jeste vyraznejsi...
Je zrejme, ze to TTL EM vzdycky zmeri,tak aby se film optimalne naexponoval - ale otazkou zustava chteli jsme to tak???
doufam, ze jsem se v tom toku myslenek nekde nepomylil.
evzen kalab | 22:23:47 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
pv: to se ale micha vic veci dohromady - jestli jsem nasel to spravny misto, tak tam se uvadi mereni ODRAZENEHO svetla, kde by se normalne mela pouzit grey card. pokud pouzijes odraz od ruzne odrazive podlozky (bez ohledu na barvu), mereni je jine, v tom navode uvadeji pribliznou odrazivost ruzne barevnych ploch. proste tmave modra odrazi min, nez svetle zluta, ale to proto, ze jedna je tmava a druha svetla, ne kvuli barve
Petr Vodička | 21:47:26 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ja ted zrovna studuju manual ke starymu Pentaxackymu spotmetru a minimalne u toho uvadej, ze na barvy je potreba davat pozor, protoze maj ruznou odrazivost svetla...tady je ten manual
Kamil Toman | 21:33:49 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
...mimochodem, jak je to s tim CB materialem, expozimetrem a barevnejma filtrama ... staci TTL mereni, tzn. vsecky materialy reagujou vpodstate stejne a merak ve vsech fotacich taky stejne, nebo se muze u nekterych pristroju filtru clovek dostat ke spatny expozici, jak pisou v techpaperu u Ilfordu? Dival jsem se na nektery svoje testovaci snimky a korekce potreba neni...ale ja nemam zase tolik pristroju k odzkouseni, ani moc opticky husty filtry (3-4x)...
...byl bych rad, kdyby to nekdo rozsekl. Prece jenom, kdyz uz neco prijde jako zbytecna paranoia i TH, tak se nad tim jeden musi dukladne zamyslet ;)
Pavel Janouškovec | 20:56:21 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
To Marian A. ale orthomatrose se prodavaji i dnes a to i v planfilmech - treba zrovna MAco je dela a pak taky tusim Kodak, ale to jsou spis doku matrose.
evzen kalab | 17:31:39 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
marian: vacsina tunajsich nebola pred tridsiatimi rokmi na svete, cize je to pre nich VEEELMI davno :)
Marián Angelovič | 17:24:06 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
a nebolo to tak dávno orthomateriály boli bežne v obchodoch ešte 60.-70. rokoch :-))
Marián Angelovič | 17:21:38 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
AD Tomáš Houda 16:22:52 21.07.2004 !Dílna č.1. - ČB fotografická práce - ešte predtým boli materiály ortochromatické, tie bez problémov zniesli čerevené svetlo ---v obchode s fotopotrebami bolo dostať klasické 25W žiarovky ofarbené červenou istej predpísanej hustototy....
Pavel Lexik Kulička | 16:58:52 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
MJ: " Smena " :-)
Jakub Slížek | 16:47:05 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jojo, tyhle 3 polohy jsem měl kdysi na Beirette
Pan Smazaný | 16:44:05 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
takovej rozsah?? já mám mráček-polomráček-sluníčko :)
Michal Duchek | 16:34:29 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
PLK-Canomatic???
Pavel Lexik Kulička | 16:33:51 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.. hmm .. expozice .. to jako ... měsíček... déšť ...obláček ... sluníčko s obláčkem .. sluníčko ...? :-)))
Michal Duchek | 16:32:31 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
howgh! nebo nehowgh???
Kamil Toman | 16:32:16 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TH: Aby to merilo vzdy uplne spravne, musela by se ta krivka citlivosti uplne shodovat mezi filmem a expozimetrem, ne? Pokud se ty filmy mirne lisej, bude se urcitym zpusobem lisit i expozice... a navic, protoze se to lisi od krivky citlivosti oka, tak bude navic tezky si to spravne predstavit v sedy (nestaci si to v hlave jenom tak odbarvit, bylo by treba jeste sem tam neco prisvetlit, pritmavit atp. ;)
Tomáš Houda | 16:22:52 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
V tom textu od ilfordu mimo jine pisou, ze kamery s TTL merenim to vetsinou meri korektne. Samozrejme ze tam nenapisou, ze to korektne meri vsechny, protoze nemohou rucit za cizi produkty, a na trhu existuje halt leccos, ze. Asi nejjednodussi pro posouzeni je pohled na krivku spektralni citlivosti. Jeji prubeh u HP5 je "vice mene" linearni, u nekterych materialu je to lepsi, u jinych - treba TP nebo acrosu je pokles u cerveneho konce vetsi.. ... Ja kdyz delam s nejakym filtrem, tak pouziju ten faktor, ktery je na nem udavan, a ten je nezavisly na materialu na ktery fotim (protoze se vztahuje na hustotu).
Michal Duchek | 16:10:41 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
mam pred sebou samozrejme reedici te knihy - takze samozrejme panchrom..
Martin Hruby | 16:08:14 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
to je klasika - ja svuj prvni film namotaval do civky pri "ochrannem cervenem osvetleni" ;-))) Dodneska me fascinuje, jak muze mit i relativne vzdelany clovek totalne zablokovany mysleni ;-))) Druhy uz jsem daval ve tme ;-)
Michal Duchek | 16:06:07 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
uteklo mi 'ma' - kodak to ma asi jinak ;))
Kamil Toman | 16:05:29 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TH: jenom dotaz, kdyz je teda CB film stejne citlivej na kteroukoliv cast viditelnyho spektra, jak se to srovna s tim, ze oko neni?
Tomáš Houda | 16:03:52 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
prima, tak si to od nej precti poradne a cely. Tehda byla jeste spousta materialu ortopanchromaticka, napriklad. A take mu mozna neslo o to, aby expozice byla neutralni, ale o urcity efekt.
Kdyby to bylo tak, jak rikas, tak by se jakykoli pokus o vernou reprodukci barev mohl hned v pocatku zapomenout.
Kdyby to bylo tak, jak rikas, tak by se jakykoli pokus o vernou reprodukci barev mohl hned v pocatku zapomenout.
Michal Duchek | 16:03:33 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ostatne o 'linearite' prubehu a 'nesmyslnosti' vlivu teploty chroticnosti na expozici
http://www.photosoc.man.ac.uk/content/resources/ilford/HP5_Plus.pdf
http://www.photosoc.man.ac.uk/content/resources/ilford/HP5_Plus.pdf
Michal Duchek | 16:00:15 21.07.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TH - pise o tom sam AAdams ;)










