!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Tr. Ianus Germanicus | 13:05:10 24.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Me by spise zajimalo, jestli je nejaka velka vyhoda v multigr nebo barevne hlave oproti klasicke hlave (pod kterou bych jenom menil mg filtry)
Tomáš Houda | 12:52:42 24.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
u MG mas lepsi moznost kontroly podani obrazku, predevsim diky dvoji expozici ruznymi gradacemi a take pochopitelne diky parcialni uprave kontrastu. To u pevne gradace prakticky nejde, existuji sice moznosti jak gradaci ovlivnit, ale jsou velmi omezene. Pokud ale zvetsujes negativ, ktery presne odpovida tomu, co chces mit v pozitivu, tak proti pevne gradaci nec nemluvi. Treba studiove fotografie jsou vetsinou uz svoji podstatou tenhle pripad. Na druhou stranu, kdo se naucil s MG pracovat, ten vyuzije tech vhod rad i u takovych negativu, kde jich vlastne neni treba.
Jakub Satan Musilek | 12:12:14 24.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TH: asi se blbe ptam ... ;). V podstate - jake jsou hlavni vyhody/prinosy/viditelne rozdily ve vysledku?
Tomáš Houda | 11:58:03 24.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Slavoj: nevim presne, na co se vlastne ptas, ale rozdil mezi fotografiemi udelanymi na papiry s pevnou gradaci a s variabolni gradaci spociva hlavne v jinych moznostech zpracovani. U obojiho je vysledkem cernobila fotografie.
Jakub Satan Musilek | 11:41:22 24.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Mohl by mi nekdo vysvetlit rozdil mezi vysledkem vzniklym "jednoduchym" procesem na normalni papiry a vysledkem vzniklym pouzitim multigradacnich papiru a multigradacni/barevne hlavy .... ? Dik.
Michal Duchek | 15:19:59 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ve clancich ne pp je vyvolavani taky - proc chodit daleko...
Kamil Toman | 15:02:52 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Tch: krom toho vseho maji taky Ilfordi na webu navod 'Developing my first BW film' s obrazkama ;)
Marty * | 15:00:11 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
............tydle návody najdes vsude na webu (u vývojnice snad taky), vhodnou vývojku/kombinaci najdes treba na odkazech hned tady nahore
Fbh Ota Hejmala | 14:57:03 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
TCh: podívej se tady do článků, psal tam Martin Hrubý, nebo na www.paladix.cz
Tomáš Chroustovský | 14:51:46 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Tak se chystám na svoje první vyvolávání filmů, potřeboval bych polopaticky vysvětlit jak na to, případně by se hodil i nějaký odkaz na stránky, kde to je dobře popsáno. Fotím nejvíc na Ilford, tak by se hodily i informace z vaší zkušenosti o nejvhodnější vývojce apod. díky.. :)
Marty * | 11:58:01 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
..........nejjednodussí utvrzovací lázen je litr vody a 30ml formalínu/formaldehyd 20-30%, film 1-2 min namocit a pak znova vyprat, jinak se pouzívá i kamenec, formalín pridávám i do lesticího roztoku
Tr. Milan Bartoš | 11:23:20 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Jaroslav zeměkoulan Černý: OKa, pokud se ti to podaří najít, budu rád. Díval jsem se doma do knížek co mám, tam jsou ale je standardní postupy (ty knížky jsou navíc z doby kamenné). Díky 8c)
Jaroslav zeměkoulan Černý | 08:13:52 23.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Vítezslav > :))) jj. to je přesně ono. ten rozdíl je nepopsatelnej. kdo jednou zkusí něco jinýho, těžko se bude vracet k fomě...
Milan > negativ se dá ještě nějak "přitvrdit" chemicky. nezkoušel jsem to, ale v nějaký knížce jsem o tom četl. případně to i najdu...
Milan > negativ se dá ještě nějak "přitvrdit" chemicky. nezkoušel jsem to, ale v nějaký knížce jsem o tom četl. případně to i najdu...
Ondra "strejda Simon" Toral | 20:40:25 22.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
muze mi nekdo popsat sve zkusenosti s retusovacimi fixy tetenal? Je to lepsi nez barvicky?
Marty * | 10:37:05 22.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Milan Bartoš ...........to má zas co delat z druhem svetla, míchací komora podává mekcí a tím neni ten bordel tolik videt, zárovka má tvrdsí, ale pak je zase kresba ostrejsí, kompromis je míchací koimora + dvojitej kondensor a matnice kerá vyrovná odpad svetla na okraji, neco o tom je na mym odkazu tady nahore
Tr. Milan Bartoš | 10:01:04 22.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Marty: Díkec ! Měl jsem i na mysli to, že "prý halogen v barevný hlavě je lepší, než opál v ČB - prý tam není tak vidět nějaké to svinstvo, co se tam připlete. ikdyž já volám v koupelně až nechutně sterilní 8oD
Marty * | 09:55:16 22.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.........fotky vyvolávám vývojkou a pokud je zárovka o.k tak v nastavení gradace bar. hlavou nebo vlozeným filtrem je pramalej rozdíl, ale kazdej papír má jiný filtrace podle druhu barevný hlavy - doctes se v návodu u papíru
Tr. Milan Bartoš | 09:22:43 22.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ještě jeden dotaz. Dostal jsem nabídku na zvětšovák Opemus 5a Neochrom. Je zásadní rozdíl v kvalitě fotky, když ji vyvolávám s barevnou hlavou, oproti ČB hlavě ? (mám na mysli použití Multigrade papírů). Byl jsem u kamaráda a ten pracuje zásadně s barevnou hlavou s tím, že jednu barvu vypne....
Tr. Milan Bartoš | 18:09:06 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ondřej Kratochvil aka Jakub L: Asi máš pravdu. Před tím jsem měl EOS 500 a měl jsem zapnutej jenom jeden bod ze tří a fotky jsem měl o dost odlišný od těch na EOS 50. Zejtra ho ještě pošlu do Canon nemocnice, ať na něj mrknou, jestli není slepej... 8cI
Ondřej Kratochvíl | 17:55:11 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
MB: Ted koukam ze mas stejny fotak jako ja :). No takze to co jsem psal mozna plati u vsech EOS50 - ze na to centrovane vazeny neni ten expozimetr moc dobrej (podle me vyuziva prilis velky duraz na stred) .... :)). Ja to pouzivam hlavne kvuli M42 sklum...
Tr. Milan Bartoš | 17:50:41 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Petr Černocký: Snažil jsem se v Tvé tvorbě inspirovat technikou focení eskymácké kulkury a našel jsem tam pouze jednu velmi vypečenou "zkřehuli" 8c) Měření jsem myslel tak, jak jsem to napsal. Když má sečinka tvářičku ve stínu, snžím se měřit světlo tam (pokud mi jde o tvářičku) Většinou mám však tendenci měřit níž :o)
Ondřej Kratochvíl | 17:38:00 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Milan: Ale je mozne, ze ta Foma nebyla uplne okej :). Jen ja a Jiri Brezina s ni zahadne mame dobre zkusenosti (relativne, vzhledem k cene), a zbytek fora ji nesnasi :)...
Petr Černocký | 17:33:29 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
@Milan: Ještě k tomu měření, nevím, jak doslovně jsi myslel to "Snažím se centrálním bodem měřit světlo na tom místě, který mi připadne ve scéně podstatný," ale obecně vzato to asi není úplně ideální metoda a třeba na focení eskymácké architektury se vysloveně nedoporučuje ;-)
Tr. Milan Bartoš | 17:26:49 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
OK ak JL: OKa. Dík za pomoc Ondro! Budu si dávat odteď většího bacha na to, co měřím a přestanu hanit české výrobky 8oD Měj se fajn
Ondřej Kratochvíl | 17:21:56 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Barva je dost tolerantní ... většinou se díky šikovným labům dá v pohodě skousnout +3 až -2 EV odchylka od správné expozice....
Tr. Milan Bartoš | 17:14:54 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
OK ak JL: MNo, já se pokouším fotiti dokument, takže o nějakým dlouhým přemýšlení o době exozice nemůže být ani řeč. Snažím se centrálním bodem měřit světlo na tom místě, který mi připadne ve scéně podstatný. Je podivný, že mi to na barvě vycházelo. teď jsem udělal 5 BW filmů Foma a nedopadlo to. Je možný, že by se barva chovala tak moc odlišně?
Ondřej Kratochvíl | 17:09:45 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jinak to centralne vazeny mereni by melo bejt pro bezny snimky v pohode, vylozene fajn je treba na portrety, alespon pokud se blokuje expozice ve chvili, kdy je portretovany/portretovana uprostred hledacku ,....... pro bezny foceni je treba obcas pouzivat korekce, to chce bud zkusenosti nebo nacteny prirucky :) ..............
Ondřej Kratochvíl | 17:08:07 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
MB: Reseni by mohlo byt v tom najit nejakej lab, kde maj kvalitni scanner, a nechat si to naskenovat, potom upravit v Photoshopu, a potom nechat zase na labu digitalne vytisknout. Baryt to pak sice neni, ale reseni to je a fotky z toho muzou bejt naramne hezky :).
Tr. Milan Bartoš | 17:06:50 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
OK aka JL: Máš možná pravdu, že to může být tím. Změnil jsem central na poměrový měření (cca 30% záberu??) a uvidíme, jestli nezlobila mašina. Dá se ten negativ nějak zachránit? Zkoušel jsem různý papíry a doby osvitu, ale bylo spíš šedý, než cokoli jinýho 8o(
Ondřej Kratochvíl | 17:01:22 21.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
(treba ted z kodak tri-x 400 volanem v d-76 mi par fotek vyslo podexponovanych a par preexponovanych...)










