!Dílna č.1. - ČB fotografická práce
Majitel: Martin Hruby |
|

[Uložit forum do bookmarku]
Podstatou fotografické práce je v okamžiku pořizování snímku znát postup jeho budoucího zpracování - a tomu podřídit světlo, materiál, filtrace a expozici. Dalším zpracováním negativu (vyvolávání, zesilování, zeslabování) se ovlivňují základní faktory nasnímaného obrazu. Zvětšování je fáze nejdůležitejší, protože převádí negativ s velkým dynamickým rozsahem na pozitiv s úzkým rozsahem. To pochopíte :-))
Mártyho stránky o Č/B práci - TIP!!!
Bez garance - odkaz na tabulky vyvolávání filmů.
HTML EXPORT FORA c.1 CB FOTOGRAFICKA PRACE
stary tech list XTOLu ... http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~kato/pp/xtol.pdf
Ondřej Kratochvíl | 07:29:09 02.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Slavoj: Ustalovac mi prijde tolik levny, ze jej nepouzivam opakovane - zde at se vyjadri jini znalejsi :).
Peru 8 - 12 minut, nejdrive preklapenim tanku s nalitou destilkou (prvni napln: 15x; druha napln: 30x preklopit), a potom otevru vyvojnici a pustim do ni vodu z vodovodu (cistota otestovana ... takze beze strachu) a necham to zbyvajicich 5 - ? minut protekat .... Doufam ze to staci, abych se pak za 10 let nedivil co mi zbylo z negativu :).
Peru 8 - 12 minut, nejdrive preklapenim tanku s nalitou destilkou (prvni napln: 15x; druha napln: 30x preklopit), a potom otevru vyvojnici a pustim do ni vodu z vodovodu (cistota otestovana ... takze beze strachu) a necham to zbyvajicich 5 - ? minut protekat .... Doufam ze to staci, abych se pak za 10 let nedivil co mi zbylo z negativu :).
Michal Duchek | 00:59:04 02.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
slavoj: mrkni na paladix - je tam pjeknej clanek (praxe/komora) o ustalovani a prani - zejmena co se tyce negativu je setreni na ustalovaci kravina - tedy setreni penez na nespravnem miste ;)
Honza Jenja Švec | 00:00:15 02.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
2Slavoj: Nevyvolával jsem cca už 12 let, ale ustalovač byl běžně takřka nezničitelný, dokud v něm neplavaly černé neidentifikovatelné šmouhy, potom ještě chvilku fungoval na pozitiv.....:o)) Nikdy naopak, kvůli vláknům z papírů.... Možná je to dnes jinak, byla jiná doba :o)) Praní záviselo na intenzitě průtoku vody a množství mechanických nečistot v ní (větší riziko nanesení na negativ), prával jsem cca 15-30 minut, dodnes mám negativy z let 75. minulého století v pohodě..... ;o))
Jakub Satan Musilek | 23:08:17 01.06.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Mam dotaz (sice asi z kategorie "poucte blbce", ale coz ...) k vyvolavani negativu:
- Ustalovac - predpokladam ze v jednom mnozstvi ustalovace se da vyvolavat opakovane ... jak moc opakovane, prip nutno li je prodluzovati dobu ustalovani s narustajicim poctem ustalenych filmu ci neni liz nutno? (FomaFix)
Prani filmu - jak dlouho prati doporuceno/vhodno? (voda)
- Ustalovac - predpokladam ze v jednom mnozstvi ustalovace se da vyvolavat opakovane ... jak moc opakovane, prip nutno li je prodluzovati dobu ustalovani s narustajicim poctem ustalenych filmu ci neni liz nutno? (FomaFix)
Prani filmu - jak dlouho prati doporuceno/vhodno? (voda)
... dekuji z celeho srdce ... ;)
Jaroslav zeměkoulan Černý | 12:54:53 31.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Oto > dík.
Fbh Ota Hejmala | 12:05:24 31.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Martin: no, udělal. Ale já jsem chtěl vědět kdy ta tónovaná fotka bude vypadat nejlíp. Kdybych to měl shrnout, tak RC bych dělal v normální vývojce a tónoval tónovačem. To jde celkem rychle. Na baryt bych vzal k tomu určený papír a vývojku a další tónování bych nedělal.
Martin Hruby | 10:14:00 31.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
IG: ;-)) To je fakt svinstvo....
Martin Hruby | 10:10:02 31.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ota: no, udelal sis to trosku tezsi....... ;-)
Fbh Ota Hejmala | 08:40:34 31.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Zkoušel jsem tónování. Napíšu pár poznatků. Použitý materiál: baryt Fomatone MG (teplý tón), teplá vývojka Fomatol PW, tónovač Fomatoner Sepia. Celý proces chce hodně trpělivosti a pevné nervy. Vývojka Fomatol PW se ředí. Čím teplejší tón, tím větší ředění. Problém je v tom, že při větším ředění trvá úplné vyvolání papíru kolem 10 minut. Připadalo mi, že papír doopravdy "došel" až v ustalovači, ale to mohl být klam, protože jsem na to hleděl potmě nejmíň čtvrt hodiny. Na papíře je skutečné zčernání vidět až po uschnutí. Černá, která je za mokra ještě prokreslená, na vzduchu ztmavne a slije se. Takže pár zkoušek na jednu zvětšeninu zabere přes hodinu. Samozřejmě kdo má zkušenosti, asi to odhadne. Já už jsem ke konci taky věděl.
Pro tónování se papír musí přeexponovat. O kolik - to se těžko odhaduje. Tak aby černá byla slitá a bílá aby nebyla moc světlá. Hlavně ze světlých tónů se při tónování stanou přepaly. Při samotném tónování se všechno ovlivňuje těžko, lepší je ovlivnit to vyvoláním. Zloušel jsem zkracovat dobu bělení, tím to ovlivnit šlo. Vlastním tónováním ne, to se musí nechat doběhnout až do konce, jinak je fotka nekontrastní.
Všechno trvá strašně dlouho. Papír je deset minut až čtvrt hodiny ve vývojce, pak ustalovač, hodina praní, bělení, půl hodiny praní, tónování, půl hodiny praní, sušení. A až potom je teprve vidět jak to opravdu vypadá. Napoprvé doporučuju RC, ne baryt. Odpadne dlouhé praní, všechno je rychlejší a taky cena zkažených papírů není tak velká. Já jsem to nacvičoval už předtím taky na RC. Můj závěr: asi to moc často dělat nebudu, myslím že lepší řešení je teplý papír + teplá vývojka. Další tónování mi připadá zbytečné. Ale zkuste si to. Po zvládnutí to není nic těžkého. Tónovaná fotka je tady: http://www.photopost.cz/pp4foto.php?id=86751
Pro tónování se papír musí přeexponovat. O kolik - to se těžko odhaduje. Tak aby černá byla slitá a bílá aby nebyla moc světlá. Hlavně ze světlých tónů se při tónování stanou přepaly. Při samotném tónování se všechno ovlivňuje těžko, lepší je ovlivnit to vyvoláním. Zloušel jsem zkracovat dobu bělení, tím to ovlivnit šlo. Vlastním tónováním ne, to se musí nechat doběhnout až do konce, jinak je fotka nekontrastní.
Všechno trvá strašně dlouho. Papír je deset minut až čtvrt hodiny ve vývojce, pak ustalovač, hodina praní, bělení, půl hodiny praní, tónování, půl hodiny praní, sušení. A až potom je teprve vidět jak to opravdu vypadá. Napoprvé doporučuju RC, ne baryt. Odpadne dlouhé praní, všechno je rychlejší a taky cena zkažených papírů není tak velká. Já jsem to nacvičoval už předtím taky na RC. Můj závěr: asi to moc často dělat nebudu, myslím že lepší řešení je teplý papír + teplá vývojka. Další tónování mi připadá zbytečné. Ale zkuste si to. Po zvládnutí to není nic těžkého. Tónovaná fotka je tady: http://www.photopost.cz/pp4foto.php?id=86751
David Zachoval | 16:30:33 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
To mi pripomina... vis, co mi mas dneska prinyst, ze? :)
David Zachoval | 16:30:17 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jaka nespravedlnost? :) poctivy calvados za to vysolil :)
Tr. Ianus Germanicus | 16:28:57 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ha! ted jsem zjistil, ze exklusivni PP číslo ID-11 ma zarytej digitalista Arnold... pah, nespravedlnost
David Zachoval | 14:46:28 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Ondrej: zatim neni duvod, proc nejak experimentovat v cb filmy, ja mam uz jasno (to spis nevim, co s barvou, potom, co posrali Supru, ale to sem nepatri :)
Marty * | 14:41:47 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
neopany sou výborný (jako skoro vsechno vod tý firmy), kazdopádne delaj na me lepsí dojem (400 vs. 400) nez hp5, ale nikomu neberu jeho osobní preferenci (já taky fotim vetsinou na deltu 100/200 a 400/800)
Ondřej Kratochvíl | 14:36:44 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
David: Mozna (nechci delat chytryho) by se ti mohlo libit podani Kodak TriX ... me osobne pri volani v D76 vysel podobneji spis k Neopanu, nez k HP5 .... A cenove je to pohoda, kolem 100 Kc za rulicku ... Je fakt, ze z toho HP5 mam porad taky takovy rozporuplny pocity ... Treba posledni fotky se mi z nej zdaj celkem dobry, ty z volani s Rodinalem maji zase krasny tony a "zijou barvama", ale porad se nemuzu zbavit dojmu, ze to neni uplne podle mych predstav :-). Rad bych zkusil Neopan 400 - uvidim jak se mi bude libit ;-).
David Zachoval | 14:34:44 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Martin: ... ja myslim, ze hooooodne. Kdyby to nebylo o penezich, tak se tu neresi, kde maj nejlevnejsi trojbaleni hp5ky atd... Ale stejne tak nezpochybnuju, ze se nekomu proste hp5ka libi vic nez neopan (i kdyz to zatim nikdo nesrovnaval 400/400, a 1600ka je hodne "agresivni" film, stejne tak 100ka je zas na spoustu veci az prilis jemna)
Martin Hruby | 14:32:31 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
David: seradis-li filmy podle ceny, pak je Hp5 hned za Fomama, pokud teda nepocitam tu parodii PAN400 ;-) Nerekl bych, ze je to o penezich......
David Zachoval | 14:13:40 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Vzdycky sem si myslel, ze lidi foti na hp5ku hlavne proto, ze je o dost levnejsi nez neopany... :)
David Zachoval | 14:12:45 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Martin: ... to me u ty HP5 prave chybelo neco nepopsatelnyho, co nalezam u neopanu... :) Lidi sou ruzny...
Tr. Ianus Germanicus | 14:10:45 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
ja jsem to Hp5 nepushoval (na nominalku) a jak rikam, libi se mi vic nez ten neopan, ale mam obavy, ze strop zvetsovani je nekde u 24x30 mozna 30x40 (to jeste vyzkousim) ale obavam se, ze tam uz prave nebude ta Hp5 presvedciva... ucelem bylo prave porovnat, ktery material si vybrat kdyz potrebuju vyssi citlovost s ohledem na krasu obrazu a velikost zvetseniny
Martin Hruby | 14:03:53 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
je humorne srovnavat stary film +2 push a novou emulzi od fuji. U me sou preference jasne ;-) Fotky 30x40 z Hp5@3200 kina se mi dost libi. U kazdeho novejsiho materialu (delta 400, T-MAX 400) jsem musel konstatovat lepsi technicke vlastnosti, ale duse.....ta je pratele jenom v Hp5 ;-)
David Zachoval | 13:52:55 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Mne se vic libi Neopan... ale je fakt, ze na stejnych fotkach sem to nikdy nesrovanval, jen zkousel hp5ku, nelibila, tak sem se vykaslal na dalsi pokusy a proste se drzim Neopanu (100,400 a hlavne 1600)
Ondřej Kratochvíl | 13:48:16 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
IG: Mame podobne zkusenosti :). A saki mi to psal taky, ze neopan 1600 ma kvalitu obrazu skoro jako hp5 :).
Tr. Ianus Germanicus | 13:46:32 28.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
jsem vcera porovnal zvetseniny 24x30 Hp5@400 a Neopan 1600@1600 - oboji stejna scena, stejny cas, stejne svetlo, stejny fotak, stejne ohnisko a vubec stejne vsechno / vyvolavano v D-76 (1:3) ... foceno v tmavem rockovem klubu ve 2 hodiny rano (mel jsem posledni dve policka na Hp5, ty jsem dofotil, zalozil Neopan a pokracoval) - a rekl bych takhle: oboje dvoje se mi libi ... Hp5 ma krasnejsi podani, hezke polotony, krasne zrno... Neopan je ostrejsi, takovy studenejsi, nabrousenej... - jasne, ze jeden je ISO 400 a jeden ISO 1600 a to dela samo o sobe rozdily... kdybych chtel jit na vetsi format 30x40 tak Hp5 uz bude asi az neprijemne zrnity a tim i neostry, kdezto Neopan problemy mit nebude ---> toz tak, pokud budete chtit velke papiry, tak Neopan vypada jako lepsi volba - ale ta Hp5 je krasnejsi ;o))
Marty * | 17:01:16 27.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
to cs je pro magaziny cs (ty co se daj otocit hlavou vzhuru a nevypadnou diáky-tam sou rohy zuzený, ale daj se pouzít i pro jiný magaziny), ty bez cs sou pro magaziny lkm, paximat, výhoda c.a.m. pokud más jejích cutter/rámovacku tak to de poloautomaticky a dost rychle, rámek se otvírá jen na jedný strane, dia do toho zajede, uríznes, protlacís rámek slisováním a hotovo
Jiří Knytl alias Amokk | 16:42:49 27.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
Marty: ty kaisery jsou tyhle? KAISER DIA-RAHMEN CS C.A.M. nebo pouzivas jiny? a takovy ty nejlevnejsi (Rowi, Fomei) nekdo zkousel? mam v planu pouzivat bez skel pac bych si casem chtel koupit CF sklo pokud budou prachy :)
Michal Duchek | 16:25:33 27.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
neco takovyho jsem zpozoroval na 645 - no ted uz to tu chvilku vydrzim... ;)
Marty * | 16:22:56 27.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.->Michal Duchek ...ten anaret 105 je pouzitelnej jeste tak na kinofim nebo 645, uz u 66 má desne slabý vokraje, hlavne kresbu, je to pouhym okem videt i na 18x24 (srovnej stred a kraj, nejakou linku co vede pres celej snímek-kraj budovy, koleje nebo tak) poznás co tim myslim a i odpad kontrastu je dost desivej, musís prakticky dycky rohy nadrzet
Marty * | 16:16:59 27.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
.........oblíbený mám papír kodachrome a leitz colorplan, na jinej film kaiser diamount c.a.m.-system, ale zas tak dulezitý to není, dávám zásadne beze skel, tloustka se orientuje hlavne podle druhu magazinu
Ondřej Kratochvíl | 15:49:21 27.05.2004 |
|
| [!Dílna č.1. - ČB fotografic...]
nemam problemy s GEPE antinewton (tusim 5x5 centaku, standard; tloustka ta nejtlustsi) ... par jsem jich sice nalomil, ale jinak v pohode, nedelaj mapy, drzej diak docela rovne, maj ostry okraje a pomerne dobre se do nich ten film dava ..... akorat jsou desne drahy :/. az budu kupovat dalsi, mozna zkusim Fomei antinewton ...










