Forum:    Strana: z 8  


Novější | Starší


Kompozice a její zákonitosti


Majitel: Pavel Janouškovec | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU
[Uložit forum do bookmarku]

Pro ty, kteří si neví rady.

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 00:50:37 03.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Napsal jsem to sem proto, že se tu někteří jedinci snaží prezentovat formát 2:3 (kino) jako nějaký božsky zázračný formát a jiní dokonce podle něj hodlají upravot nastavení snímače digitálu.
Žádný formát není ten jediný správný, ale může být jediný správný pro prezentaci daného záměru...

PROFIL AUTORATomáš Houda | 23:48:16 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Marian: "...AD Formát fotografie, filmu atd...nie je to až taký idiotizmus ako si niektorí myslíte. Nechcete hádam tvrdiť, že k formátu kinofilmu 36x25 mm sa dospelo náhodou?..."

Myslim, si, ze se mylis. Alespon snimaci format kinofilmu vznikl nahodou :-)
Ta prihoda stoji v kazdem prospektu Leiky... Pan Oskar Barnack, ktery byl nadseny kinoamater (tocil filmy) potreboval nejaky jednoduchy pristroj na testovani expozice ruznych kinematografickych filmu, tedy tech 35mm s dvoji perforaci, na jake se dodnes fotografuje. A tak si sedl a postavil si prvni pra- leiku. ta byla jeste na polovicni format, obvykly pro filmare (obrazky jsou nasirku napric filmu, nad sebou). Film vyvolal a byl prekvapen dobrou kvalitou zvetseniny (tehdy se fotilo jenom na 6x9 a podobne). Aby kvalitu trochu vylepsil, format proste otocil o 90 stupnu a zdvojnasobil :-) a prvni Leika byla na svete...

ostatni formaty vznikaly castecne podobne nahodne, ale to je zase jiny pribeh deti ;-)

PROFIL AUTORAJirka Vaňourek | 22:54:02 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Svuj prispevek jsem napsal jen proto, ze v zahlavi toho to fora je napsano "Pro ty, kteří si neví rady" ... :-))

PROFIL AUTORAJirka Vaňourek | 22:52:46 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Osobne dost dobre nechapu, proc si sem tedy svuj prispevel psal Ivane :-))) .. asi si holt musis poridit jiny format :o)) ... misto vykrikovani o uspesnem pochybovani o tomto ... koneckoncu i ten tvuj level system se ti uz vlastne povedlo na pp zalozit ... sice spociva v tom, ze prvni level jsou blbci, ignoranti a tvurci sracek .. a druhy level je Ivan Rusek .. ale i to je uspech, ne? .. :-) .. takze uz chybi jen prodat kinofilmovy format a koupit jiny a vse bude dokonale a krasne .. tesim se :-)

PROFIL AUTORAMarián Angelovič | 22:07:53 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

TO David: ak si pozorne prečítaš moje príspevky k téme, nikde netvrdím, že sa daných formátov treba striktne a za každých okolností pridržiavať...je jednoduchšie urobiť niečo ako ja chcem a porušiť pri tom všetko čo sa dá, ako urobiť niečo tak ako ja chcem a pritom neporušiť pravidlá :-)) v podstate fakt ide o to, aby fotka oslovila, vyvolala emócie, nútila zamýšľať sa nad jej obsahom...

PROFIL AUTORAFero Decsi | 21:57:41 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Ivan: Vyprosujem si -CS-. Keď už píšeš priezvisko, najprv stlač C a až potom S. Ale osloviť ma Fero alebo potom celým registrovaným menom mi je bližšie. Prosím rešpektovať.


Ad:


  1. Ty máš osobný problém a dal si ho osobne do verejného fóra. Niekto reagovať bude, robíš zbytočne ukvapené závery.
  2. Možno si nepostrehol vysvetlenie, že je to Tvoj problém, pretože si onen svoj problém okamžite zovšeobecnil na: O tom, že by tento formát byl k něčmu dobrý krom reportážní fotografie davu lidí ze střední vzdálenosti, lze s úspěchem pochybovat.
    Si dobrý rečník, že zblbneš mnohých, ale nie všetkých :o).
  3. "Políčko" plano vytrhávaš z kontextu - zrejme Ti nedošlo, že ono pri pohľade do hľadáčika reprezentuje formát. A o tom si hovoril, prečítaj si svoj príspevok znova. Napokon - veď sa skús pozrieť sám, čo Ti mám o tom vykladať :-).
  4. Zase zovšeobecňuješ. Prezentuj to menej agresívne a nikto Ti nič nepovie. Možno niekomu z hľadiska výtv. kompozície (ako vravíš), vyhovuje... O čo Ti ide?
  5. O tom polemizuj s Mariánom, tento bod nepatrí mne.
    Na človeka... Len Teba alebo si zahrnul i zbytok sveta?
  6. No jasne, súhlasím s Tebou, tak tomu podriaď všetko, konečne zahoď ten kinofilm a kúp si niečo poriadneho 3:4.
  7. Tak to je dobre. To je ale nečakaný posun. Čo sa stalo? :o)


PROFIL AUTORAMarián Angelovič | 21:48:59 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

2 To I. Rusek: Samozrejme že vy si môžete tvoriť podľa toho, čo uznáte sám za vhodné a pre Vás príjemné...veď fotenie je v prvom rade dobré hobby ktoré robí človek pre svoje a možno aj pre potešenie iných...:-)) ja som len v prvom mojom príspevku napísal, že formáty z neba nespadli, že nie sú náhodné...ani ja Vám nič nevnucujem, ani vás neodsudzujem, a už vôbec nie nejakých umelcov...robte a tvorte si ako chcete...želám Vám veľa tvorivej invencie a dobré svetlo

PROFIL AUTORADavid Zachoval | 21:46:49 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Marian: drzet se formatu daneho fotomaterialem nebo velikosti chipe je totalni hovadina... ostatne jako jakykoliv jiny drzeni se predem danych omezujich pravidel. Pravidla je potreba znat, ale az jejich smysluplnym porusenim se da posunout zas dal z sede prumernosti... (taky jen muj nazor, nez mi ho nekdo zacne vycitat)

PROFIL AUTORAJiří Cvrk | 21:36:01 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

mám rád čtverec

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 21:04:45 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

2 ANGELOVIČ
...doporučuji nastudovat něco VÍCE teorie...:-)))

...třeba o souvislosti biirytmů a rytmů jako takových, o souvislosti poměrů stran atd...
A doufám, že nepovařuješ všechny malíře, co nepoužívají poměr 2:3 za asociály, co neberou ohled na lidské vnímání????

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 20:57:16 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

2 DESCI

1) Vidím, že jsi prudič, co všechno převádí do roviny osobních výpadů....

2) Pokud umíš číst, tak píšu, že: "...tento formát MI extrémně nevyhovuje..." Tak nevím proč mi to opakuješ
3) O využití políčka jsem nikde nemluvil...

4) Nevyhovuje mi, protože z hlediska výtvarné kompozice je to velmi obtížně použitelný formát... NIC VÍC..

5) Právě že existuje něco jako zlatý řez a jiné s tím související poměry, které působí na člověka "určitým" buď pozitivním a nebo negativním způsobem...
6) Pokud se snažím vyvtvářet z fotek ne dokumentátní dílo ale dílo, které má výtvarné ambice, pak tomuto cíli podřizuji vše. A tak téma, kompozice i formát jedno jsou. A v tomhle případě, mi vadí velmi původní poměr 2:3.

Problém je v tom, že někdo potřebuje ke kompozici zlatý řez, kopec pouček, pravítko a kalkulačku...Já ne, vše komponuji jen citem a ten BOHUŽEL pracuji vždy, takže i když mi formát kinofilmu nevyhovuje, tak i na něj "komponuji" už při snímání...(stejně jako každý člověk s citem)

6) VŠE CO JSEM TU NAPSAL SE TÝKÁ MNE, JE TO MŮJ PŘÍSTUP K PROBLAMATICE A NIKOMU NEBRÁNÍM ABY MILOVAL POMĚR 2:3

PROFIL AUTORAMarián Angelovič | 17:23:29 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

TO Ivan: A čomu teda podriaďuješ kompozíciu??? Veď kompzícia je práve o formáte...zlatý rez nie je nič iné len geometricky vypočítaný bod na ploche papiera, vlastne sú štyri ...forma bez obsahu nemá zmysel, no vždy nejakému obsahu pri tvorbe dávame nejakú formu, pritom platí že ten istý obsah môže byť prezentovanými rôznymi formami...formát s obsahom nemá nič spoločné....ale formát s formou, do ktorej patrí i kompozícia diela - strašne veľa...Ivan tu nejde o to, aký má negatív rozmer, ale aký má pomer strán a tým si do určitej miery limitovaný, rovnako ako rozmerom fotopapierov...samozrejme, že nemusíš využívať na komzíciu obrazu ktorý ideš fotiť celé poličko....rovnako nemusíš využívať normalizované formáty papiera, respektíve z väčšierho normalizovaného formátu si budeš robiť vlastný (napríklad nebudeš mať fotky 30x20 ale 20x20, alebo 40x30 zmeníš na 30x30, či iný no spravidla menší formát...v tom ti nikto nebude nebude brániť...vtip je v tom, že atypické formáty nevníma ľudské oko pozitívne - sú mu cudzie...

PROFIL AUTORAMilan Santoyo | 15:49:36 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

souhlas s Fero...

PROFIL AUTORAFero Decsi | 15:13:21 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Ivan: Neprekvapuje ma, že máš problém. Len tentokrát je to formát 2:3 :o).

Škoda, že sebavedome tvrdíš, čo je zhovadilosť, lebo takto mi skôr sama Tvoja veta pripadne ako zhovadilosť. IMHO sa 4asto podriaďuješ tomu formátu, čo máš poruke bez toho, či to je nutné alebo nie. Vezmem to od druhého konca a skúsim vysvetliť polopate. Fotím povedzme mrakodrap - fotku s použitím nejakého ohniska komponujem tak, aby mi v rámci formátu vyhovovala, snažím sa z formáru danej chvíle dostať čo najviac. Nehovorím, že nie je možné komponovať s vedomím, že budem doma rezať, ale snažím sa Ti vysvetliť, že - áno, nevedomky často podriaďuješ výsledný obraz tomu, čo vidíš na matnici. Hodí sa to i Tebe - nemusíš toľko zahadzovať.



To, že Tebe extrémne nevyhovuje 2:3 (~ kinofilm, 1D, D60, 10D, ...) je Tvoj problém, rovnako ako mne nevyhovuje 3:4 (~ stredoformát 6x8, mnohé digitály, ...) Nerobím z toho vedu a nekupujem 3:4. Problém s kompozíciou budeš mať vždy a bez ohľadu na formát, ak presne nevieš dopredu, čo chceš z danej fotky mať či to zistíš až doma. Nepripisoval by som to na vrub formátu.


¨
O Tvojich pochybnostiach s použitím formátu 2:3 na iné než reportážne účely je asi škoda polemizovať, ale vedz, že nesúhlasím.

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 13:54:00 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Podřizovat fotografii (kompozici a obsah) formátu políčka filmu, či snímacího senzoru - pokud to není nutné je naprostá zhovadilost.
Osobně fotím na kino, čili poměr stran 2:3 či 3:2 a tento formát mi extrémně nevyhovuje. O tom, že by tento formát byl k něčmu dobrý krom reportážní fotografie davu lidí ze střední vzdálenosti, lze s úspěchem pochybovat. Ostatně stačí si zajít na JAKOUKOLIV výstavu a fotek či obrazů (těch nereportážních) ve formátu kinofilmového políčka tam bude naprosté minimum, pokud tam vůbec nějaký tak šílený formát vůbec bude....

Problém mám s kinofilmem ještě jeden - už při focení podvědomě komponuji záběr právě na tenhle nešťastný formát a když pak chci udělat výřez, tak často zjistím, že to prostě nejde, ze bych musel daný záběr komponovat jinak při focení.
Za šťastnější formáty z hlediska výtvarné kompozice považuji 6x7cm a 4,5x6 cm pořípadě poměry, kterými disponují digitální fotoaparáty ...

PROFIL AUTORAMarián Angelovič | 07:15:25 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Ospravedlňujem sa Pavle, že som ti skomolil meno...nemá byť Pavla Janouška ale Pavla Janouškovce...hádam tak je to česky správne

PROFIL AUTORAMarián Angelovič | 07:12:20 02.08.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

AD Formát fotografie, filmu atd...nie je to až taký idiotizmus ako si niektorí myslíte. Nechcete hádam tvrdiť, že k formátu kinofilmu 36x25 mm sa dospelo náhodou? Náhoda to rozhodne nebola, rovnako náhodné nie sú ani ostatné formáty fotoaprátov....nezáleží na veľkosti v mm či cm, konkrétny rozmer vôbec nehrá rolu, ale záleží na vzájomnom pomere strán...Pričom pri klasických fomátoch je tento pomer približne konštantný - 0,6xxx a súvisí to so zlatým pomerom - onen pomer P. Janouška ppribližne 8:13, resp 2:3. ale platí to aj u klasických formátov papierov 9x13 atd., dokonca aj pre formáty normálnych papierov radu A...ak si vydelíte kratšiu stranu dlhšou vždy dostanete číslo v rozmedzí 0,6 až 0,7 a nie väčšie Prakticky to znemaná, že kratšia a dlhšia strana formátu sú v stálom pomere ....Z klasických formátov fotoaparátov sa vymykal jedine flexaret a niektoré stredoformátovky kde boli formáty 4x4,5, potom 6x6 a 6x7...veľkloformátovky sa už vrátili ku klasickému pomeru 6x9, 9x12...Takže zhrnutie:FORMAT NAGATIVOV, FOTOPAPIEROV ATĎ. NIE JE N A H O D N Ý!!!! Práve tomuto formátu sa pdoriaďovala aj konštrukcia fotoaprátov, najmä objektívov.

Aj predtým existovali, najmä v polygrafii aj tzv. vedľajšie formáty typu B.


Dnes už existujú aj iné typy formátov...napr. Hasselblad robí fotoaparát na tzv. panoramatický formát, kde sa na klasický kinofilm fotí políčko dlhé až 65 mm....panoramatický formát obrazu s pomerom 9:16 majú už aj niektoré TV prijímače....
V podstate pomer 2:3 máme ako ľudia akosi geneticky zakódovaný...myslím, že to súvisí s perimetrom oka...zvieratá vidia úplne inak ako my a navyše aj rôzne podľa druhu...

PROFIL AUTORAMiloslav Kukla | 07:10:40 16.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

myslím, že ořez má být vždy podřízen fotografii a ne fotografie ořezu

PROFIL AUTORAMartin Hruby | 17:19:02 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

dokonce u vystavnich zvetsenin vetsich rozmeru (>1m) je uz uplne jedno jaky to ma pomer stran. Na format papiru se hresi jenom v pripadech nahledovych zvetsenin, aby se hezky vesly do alba :-)

kazdopadne by se tyto veci mely delat CITEM a citovanim theorie :o)))

PROFIL AUTORAää* michal kostowski | 16:28:27 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

som si aj myslel ze to je kravina, len som to potreboval pocut od vas :o)

skusmo prepnem tikital do formatu 3:2 a uvidim...

PROFIL AUTORADavid Zachoval | 16:26:20 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Ja osobne budu asi casem sklouzavat k panoramatictejsim formatum, abych tam pridal hooooodne zbytecnyho mista, ale to je asi nejaka uchylka :)

PROFIL AUTORAVít Schwarzbrunn | 16:24:46 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Michal: teorie o formátu je fakt hloupost. Já fotím na kinofilm a snažím se záběr komponoat tak abych nemusel vůbec řezat, což už se mi celkem daří :-) a tak používám jen 2:3 a občas panoramatický formát, který mám na foťáku k dispozici. U nějaké fotky se hodí čtverec, ale myslím, že naprostá většina je nejlepší ve formátu 2:3 nebo nějakém tomu blízkém :-)

PROFIL AUTORADavid Zachoval | 16:05:54 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

o teorii formatu fotky sem nic neslysel, osobne bych kazdou takovou teorii povazoval za vrchol idiocie :) Skusenosti mam takovy, ze vetisnou mi vyhovuje kinofilmovy format, tak nejak s nim pracuju uz pri foceni a vetsinou uz moc neorezavam...

PROFIL AUTORAää* michal kostowski | 16:01:10 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

hmm, skor ze ake s tym mate ostatni skusenosti, resp. ako to robite vy... ci su nejake ustalene pravidla, ze taky a taky format je fajn a iny zase fuj... jasne, ja to vycitim, a aj tak to orezem podla chuti, len ma zaujima ci je na to nejaka teoria...

PROFIL AUTORADavid Zachoval | 15:53:05 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Michal: a co chces slyset? Orezej to podle chuti :)

PROFIL AUTORAää* michal kostowski | 15:38:42 15.07.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

aky mate nazor na format fotky ako takej? Mam pocit ze fotka s pomerom stran 4:3, co lezie von z tikitalu neni to prave orechove, vzdy ked robim dodatocne orezy skoncim niekde pri pomere 3:2... resp. s pomerom stran zhruba v zlatom reze... ovsem pri formate na vysku je to moc uzke, tam mi viac sedi ten pomer 3:4... sem tam je vhodny aj cisty stvorec, ale skor vynimocne... co vy na to?

PROFIL AUTORABilbo z Libně | 09:24:32 23.06.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Fero> Když si odmyslím ten "sovětskej nátěr", tak se mi to zdá poučný. Fakt je, že před Stalinem v CCCP umělci (naživu) byli, a to umělci dobrý. Třeba tradice nevymizí tak snadno. .. Jiný citáty z týhle knihy jsou, pravda, srandovnější. Tady jen mluvěj o kompozici z toho pohledu, že kompozice má sloužit, ne být cílem.



.. termín "vysoká poznávací hodnota prostředku poznání" se vzpírá chápání, to máš pravdu. :')

PROFIL AUTORAFero Decsi | 19:54:15 22.06.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Vysvetľuješ to pekne a pravdivo (o tejto všeobecnej skutočnosti sa ani nebavíme), ale je nie to iba pokus o namontovanie (povedzme pravdivej) myšlienky niekam? Z vety: "Umění je pro sovětské lidi prostředkem poznání skutečnosti. Z této vysoké poznávací hodnoty ..." Z ktorej? Aká vysoká poznávacia hodnota je vo vete predchádzajúcej???

Tvoj voľný preklad má medzery, len si človeka sovietskeho typu vymenil za euročloveka a filmového fotografa za algografika :-))). Myslím, že je o dosť horšia, než originál od súdruhov.

PROFIL AUTORABilbo z Libně | 19:33:29 22.06.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Fero> Vysvětlím: (Č)umění může být prostředkem poznávání pro autora! Tak já to vidím. Jestli (č)uměl tak, aby jeho (č)umění pomohlo i jiným, tak dobře. Ale jistě mu to (finančně) nepomůže, zpravidla ne. Většinou už v té době bývá (č)umělec na pravdě boží.



Tak co myslíš? Dělat hezký obrázky? Jo, klidně. Technicky dokonalý určitě. Finančně úspěšný? No to už by bylo super. Ta technika nejni zas tak jednoduchá, je to dřina, myslím. .. Tak mě napadá: Už se někdo posmrtně stal mistrem světa ve sprintu či v kralování v kráse?

PROFIL AUTORAFero Decsi | 17:24:01 22.06.2003 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | [Kompozice a její zákonitosti]

Nie je význam poznávací hodnoty v obsahu vety predtým? : "Umění je pro sovětské lidi prostředkem poznání skutečnosti."
Čiže sa v sovietskej spoločnosti prišlo na to, že skutočnosť sa pozná skrzevá umenie, a to je tá hodnota, zistenie. Ináč fakt neviem, preberám to sprava-zľava a nič než, že je to slovíčkarenie, mi nenapadá... Našiť to na snímku? Nejak je to slovné spojenie čudné :-).