o tom, že fotografie na zdejším serveru nejsou hodnoceny úplně objektivně, že jejich hodnocení je
často ovlivněno také zvučností jmen autorů. Diskutovaný problém byl zda
by bylo správné ponechat prvních 24 hodin vkládané fotografie (z důvodu objektivity) anonymní či nikoliv...
Z jistých osobních důvodů a také ze zvědavosti, zda je to pravda či nikoliv, stvořila jsem novou
neexistující fotografínku se jménem Lucie Kodová a pod jejím jménem jsem na Photopost vložila
postupně tři fotografie - a nyní se spolu
můžeme podívat, jak experiment dopadl. Podotýkám, že provozovatel
Photopostu o ničem předem nevěděl a i já sama jsem se snažila vybrat fotky tak,
aby Lucie nebyla podezřelá, že je úplně někdo jiný - v této době jsem
nevkládala fotografie přes svůj účet a jméno, a ze svého konta a z falešného
konta Lucky K. jsem neudělila navzájem jediný bod, nedošlo proto k navýšení
bodů, které by bylo "nefér". Zda po zveřejnění tohoto článku
David přiřadí fotografie pod moje jméno nebo nikoliv, to ponechám na jeho
uvážení :o)
Fotka mladé ženy(dívky) čekající na cosi nebo kohosi na kraji chodníku
v záři reflektorů kolem jedoucích aut.... první fotografie
a byla vesměs kladně hodnocena body 4 a 5.
Fotka nevšedního zedníka ve výkopu s lopatou, slabší kompozice, málo akční,
fotografie nižší technické kvality z důvodu špatného světla (pršelo) a
výřezu. Fotografie získala cca po 24 hodinách
ZOBRAZIT VŠECHNY PŘÍSPĚVKY
Richard Kampf | 18:10:41 14.08.2008 | 
Experiment dokazuje to,že "nezvučné"jméno si vyslouží +-správný počet bodů,ale vůbec nedokázal vliv na výsledek,když je pod tím zvučné jméno,takže teď by měl experiment proběhnout naopak.Uvést fotky,kdy se např.3 lidé shodnou,že dostane určitý počet bodů a pak je umístit na web k posouzení pod zvučným jménem.
Jinak jsem přesvědčen,že známé jméno je na tom lépe,o tom snad nikdo nepochybuje,potažmo že existují další vlivy,které výsledné hodnocení ovlivňují.Je pak otázkou,jak moc.
Držím palce při dalším experimentu.
Pan Smazaný | 20:11:08 20.10.2007 | 
Môj názor je ten, že bodovanie podlieha davovej psychóze vo väčšine prípadoch. Ak zvučné meno nedá "požehnanie" v podobe dobrého hodnotenia, ostatní sa moc netrhajú, resp. ak zvučné meno tú fotku odsúdi hneď na začiatku je to odsúdené do zatratenia. Je to môj pocit, možno to funguje ozaj inak.
Jan Parkman | 15:24:26 04.05.2007 | 
Chtel sem napsat presne to co Marek...
Marek Vidtman | 22:07:57 03.07.2006 | 
nejsem si jistý, jestli tenhle "podfuk" vubec neco dokazuje... pod nejakou neznamou identitou by bylo treba vystavit fotky ve stylu a provedeni zname identy...
a nebo naopak... znama identita by musela vystavit fotky spise podprumerne...
teprve pak by se dalo neco vydedukovat... tenhle pokus byl k nicemu...
Michael Černohouz | 15:25:39 19.06.2006 | 
já bych možná i souhlasil..!
Radek Hájek | 21:45:22 13.12.2005 | 
Zajimavy experiment, unika my smysl proc se zabyvat tim jestli nekdo dostane vice bodu, protoze ma jmeno na PP. Myslim ze kazdy uzivatel PP jednou zjisti ze ty body stejne nejsou k nicemu :-) Dobre napsany koment (kritika) je k nezaplaceni.
Robert Lences | 12:09:40 01.12.2005 | 
Neviem, zatial som nestihol vlozit ziadnu vlastnu, ale niektore som si pozrel aj ohodnotil, bez komentara. Proste kliknem na fotku, pozeram na fotku, hodnotim fotku...Az potom pozeram meno, pripadne dalsie hodnotenie a komentare...A pravdu povediac vzdy asi budu najviac navstevovane aktualne zabery, ktore sa ukazu na prvej stranke...menej ludi ma cas bludit po dalsich podstrankach. Mozno este potom na zaklade autora, ci ma zaujal alebo nie...
Jiří Královec | 12:45:50 02.03.2005 | 
Nechápu jak na základě toho, že pod jiným jménem vložíš nějaké tři fotografie usuzuješ, že je "Na první pohled je zřejmé, že o neobjektivním hodnocení fotografií vzhledem ke zvučnému jménu autorů nemůže být ani řeč "
Lubomir Susila | 15:01:48 09.12.2003 | 
Moje připomínka je trochu jiným směrem než objektivita hodnocení, ale možná by bylo zajímavé ukázat i průměrný počet bodů / 1 hodnocení. Některé kategorie se mi zdají míň navštěvované a tím pádem i hodnocené menším počtem lidí. Taky to tak dělám, protože nemám čas prohlížet všechno.
K objektivitě mám asi tolik, že pokud se tu nebude měřit v základních jednotkách SI (nebo jak se jim říká:) tak to bude pořád "neobjektivní".
Pro mně je důležitější komentář, případně, jestli se mé novější fotky líbí víc než ty staré.
I když mám na focení tak málo času, že to je skoro jako bych vždycky začínal znova (zatím jsem tu začínal jen 2x:)
Vladimír Blažek | 03:58:44 07.11.2003 | 
Myslím, že ten experiment byl postaven na chybné metodice – průkazné by bylo, kdyby jedna a tatáž fotka zde byla hodnocena jednou jako dílko neznámého autora a podruhé jako výtvor člověk, který zde má určitý kredit. Navíc by bylo nutné, aby se fotografie u obou objevila ve stejném čase (problém různé návštěvnosti stránek). To by bylo objektivní, leč je to neproviditelné. Způsob, jaký byl zvolen nevypovídá zcela o ničem – nebo spíš pouze o tom, nakolik hodnocení samotné autorky odpovídá hodnocení ostatních. Osobně mi je vcelku jedno, jestli je či není bodování anonymní. To druhé považuji za objektivnější – stačí si všimnout takový příkladů, kdy po sérii čtyřek se objeví dvojka. Další čtyřka se pak neobjeví (nebo jen zřídka) – pravděpodobně si ti další nechtějí připustit že jejich „nároky“ nebo snad dokonce „vkus“ byly na nižší úrovni.
Peter Odysee | 19:32:00 22.09.2003 | 
OPRAVA: Ak by to malo byť aspoň ako tak objektívne, nesmel by kritik vedieť kto to fotil a ani ako to hodnotili ostatní. A 5-bodová škála je žalostná, lepšie je 100 s 5 bodovym rozostupom.
Peter Odysee | 19:29:35 22.09.2003 | 
Poznám oveľa lepšie experimenty z hodnotenia zvučných mien (firiem) kontra menej ligotavým v audio oblasti pri posúdení kvality zvuku audio prístrojov. Lepšie povedané absolvoval som ich stovky. A výsledok? 1/ čím neschopnejší kritik, tým viac sa bráni vyjadriť sa k niečomu čo nepozná. 2/ vypovedajúca hodnota neanonymného hodnotenia sa limitne blíži k nule (davová psychóza atp.) 3/ v anonymnom teste (kritike) si každý poriadne rozmyslí čo napíše a ako ohodnotí, čo vyzdvihne a čo skritizuje. Je to oveľa,oveľa tažšie. Podľa jeho vyjadrenia rýchlo zistíte či tomu rozumie alebo nie (preto ten zúrivý odpor). Anonymná znamená nielen že nevie koho chváli či haní, ale NEVIE ANI ČO NA TO NAPÍŠU OSTATNÍ. Platí to do bodky aj pre hodnotenie fotiek. Aj také testy som absolvoval, ibaže sme nehodnotili autorov, ale prístroje.
Ak by to malo byť aspoň ako tak objektívne, nesmel by kritik vedieť kto fotil a ani ako sa hodnotia iný. A 5-bodová škála je žalostná, lepšie je 100 s 5 bodovym rozostupom.
Helíšek Corpuscle | 12:53:53 10.06.2003 | 
nechci se zas poustet do zbytecne debaty, ale myslim, ze kdyby tuhle "studii" delal muz a ne zena..panum by to tak nevadilo, nebo by mu dali spis za pravdu.
Ovi Ivoda | 14:32:32 17.03.2003 | 
Jitko (i ostatní), byl jsem tím, kdo se v té diskuzi o hodnocení fotografií přimlouval za MOŽNOST "anonymního" hodnocení. Děkuji Vám tímto za pokus, který jste učinila, ale ona mnou navrhovaná "anonymita hodnocení" spočívala v něčem jiném. Kromě hodnocení anonymní fotografie (tedy takové, u které neznáme autora) se mi jednalo i o jakoby "skryté" hodnocení. Tedy takové, kde jeden divák nevidí, co se na fotce líbilo těm ostatním divákům, a kdy nemohou být hodnotitelé ovlivňováni ostatními již provedenými hodnoceními... Ovšem toto zatím pP neumožňuje, takže to ani nešlo ve Vašem pokusu realizovat :-)
David Zachoval | 17:49:44 08.12.2002 | 
Pribyva tu zhruba 10-15 lidi denne... bylo by sakra divny, kdyby nerostl pocet bodu u fotek... nektery "logicky" uvahy nekterych nejmenovanych lidi me obcas vazne bavi... doporucuju si vzit fakta, pak vymyslet nejakou konstrukci. Ne si vymyslte konspiraci svetoveho vyznamu a pak na to roubovat "fakta" :)
Palo Čech | 18:05:00 07.12.2002 | 
Ivan> gde ty zijes? :) v TOP80 nemam ani jednu fotku :)))
Jirka Vaňourek | 20:48:30 06.12.2002 | 
Ivane - třeba ses nezlepšil, ale třeba máš lepší oko na výběr, než u prvních fotek .. i o tom to je ..
Pan Smazaný | 20:16:38 06.12.2002 | 
Palo - nemluvil jsem o době fotografování, ale o kvalitě... :-)
Palo Čech | 12:27:14 06.12.2002 | 
Ivan: fotim rok a pol a som total amater... takze rozhodne nepatrim do jednej skupiny s P.J. . ale ine som chcel... tym ze nevidis uniekoho /napr. umna/ fotky ktore maju menej bodov tak je to preto ze ich mazem... vecsinou chcem zistit ci ta fotka je zaujimava pre ostatnych a ked zistim ze je a dostane body tak ju necham... ak nie tak ju vymazem, napriklad minuly tyzden som tu mal fotku 4hodiny, 49zobrazeni 3body a dva komentare... a este jedna vec ... fotky mazem dost casto...
Jitka Krásová | 00:29:52 06.12.2002 | 
pardon oprava, správně: "že jeden z mých prvních snímků..."
Jitka Krásová | 21:22:12 05.12.2002 | 
děkuju za gratulaci k svátku :o) - já bych k tomu jen chtěla říct, že na začátku jsem také dostávala málo bodů, ale určitě to bylo kvalitou :o)))) a je to i tím, že je zde momentálně mnohem více uživatelů co bodují. Pamatuju si, že v červenci zde bylo mnohem méně uživatelů než je teď a například byl v čele snímek "To je výška!" Magdalény Kucové a měl okolo 200 bodů a na tehdejší dobu to bylo opravdu hodně bodů - a podívejte se, kolik bodů má snímek ten, který právě vede na top tenu :o) Pro zajímavost uvádím, že jeden z prvních snímků zde umístěných (zívající znuděný ocelot) získal na Photosigu víc bodů než tady a přitom to často bývá přesně obráceně....
Pan Smazaný | 20:50:56 05.12.2002 | 
IANUS - HA!
a)... já se nesnažím dokázat to co Jitka (btw - gratuluji k svátku)
b)...nejsem Pavel Janouškovec ani Palo Čech ani nikdo z místních velikánů, jsem tu nováček... :)
Tr. Ianus Germanicus | 20:29:15 05.12.2002 | 
Ivane, neber si to osobne, ale nad "tvoji logiku" taky obcas neni ;-))
si tady semlel paty pres devaty a vsechno dohromady... btw co ti brani, pokud nam chces nejakou svoji pravdu dokazat, udelat lepsi "studii"?
Pan Smazaný | 19:09:04 05.12.2002 | 
...No jitko nedá mi to....
Kdyby tu poslední (vysloužilé zákoutí) sem dal Pavel Janouškovec, tak to dostane přes 150 bodů...HOWGH !!!
..ale nad ženskou logiku není...
:-)
Pan Smazaný | 19:04:13 05.12.2002 | 
Btw - prý už to tu zkusil Zbyhněv - (pokud ne, omlouvám se..) Nějaký pejsem a kočička - (já to neviděl-jen jsem o tom slyšel) - prý to byl fórek s nějakou ujetinou a on to pak smáz - prý to dostávalo opravdu hodně bodů.....
Pokud to není pravda, pak se omlouvám, dávám dál, jak jsem to dostal... :)
Pan Smazaný | 18:59:29 05.12.2002 | 
HA HA HA... kdyby tuhle "studii" (povšimněte si prosím úvozovek!!!) udělal třeba Palo Čech a nebo Pavel Janouškovec, ALE(!!!) "naruby", to že by sem dal nějakou evidentně špatnou fotku (a nebo třeba i špatnou cizí od někoho kdo dostává pravidelně málo bodů) pak by to teprve bylo zajímavé srovnání....
Btw - moje "první" fotky na pP dostávaly podstatně míň bodů, než ty poslední...a nemyslím si, že bych se za ten měsíc a půl, co tu jsem až tak zlepšil.... :-/
Bilbo z Libně | 07:19:46 05.12.2002 | 
Danniel> To "zamotání hlavy" se týká nového tématu pro Fotoesej!
Jirka Vaňourek | 00:05:41 05.12.2002 | 
No ... prima ... moc prima ...... zatrpkléa ješitné to jistě nepřesvědčí, ale ... klobouk dolů ........ jinak 100% souhlas s Tomášem ..
Marcela Borýsková | 00:02:49 05.12.2002 | 
souhlasím se vším co napsala Jitka...je to jakási hra profíků s námi amatéry,která je jen k dobru věci:-))..a my amatéři se zas sakra poučíme,když můžeme čučet na výtvory zkušenejch lidí..ani já nevěřím nějakému protekčnímu bodování..
Pavlína Jarošová | 21:11:12 04.12.2002 | 
myslim, že dost zajímavej experiment, kterej potvrdil to, že body si tu vážně lidi dávaj objektivně a ne jen kvůli tomu, že se jednou nebo dvakrát viděli v hospodě a dali společně pivko......super nápad Jitko!!!!!!!!!! ;o)))