strucneji receno: fotograf ukazuje, co umi vytvorit, zachytit on
jeho pohled, jeho vnimani, jak to dokaze podat, aby to divak vnimal, videl, citil podobne (neli uplne stejne)
a neukazuje, co vytvoril nekdo jiny.
(vyjimky byvaji ty dokumentacni fotografie, ale to je zasi jina liga, ktera stavi na perfektnim zvladnuti techniky a fotografickych postupu, vcetne postprocesu)
par strucnych bodu:
- muze (ale nemusi) jit o dilo, na ktery se vztahuje autorsky zakon. http://pravniradce.ekonom.cz/c1-64711020-fotografovani-autorskych-del-na-verejnem-prostranstvi
ale to neresim
- je to cizi dilo, to nebudeme rozporovat. nedelas ani katalog, nebo nedokumentujes dila na danem miste, pro daneho autora, .... ani nic podobneho.
- do samotneho dila jsi nic (jako fotograf) nepridal: ani interakci s okolim, ci uz zivym, ci nezivym objektem, ani svetlem, ani nijakym ukazem
- jsi vyfotil sochu a pridal nejaky text, ktery ciste a polopatisticky odkazuje na city, ktere predpokladas, ze lidi maji (viru)
vim, ze to dela mnoho lidi (ano, i zde), ale to jeste neznamena, ze to je dobre a spravne.
uz kdybys tam jenom zachytil sediciho ptaka, detail pavuciny, prirostly mech, rez, ... cokoliv! uz je to jine kafe.
nelibilo by se mi to i tak, ale nic bych nerikal.
klasika:
proc si lidi mysli, ze fotak vidi barvy tak, jake jsou doopravdy?
nebo dokonce, ze fotak je vidi presne tak, jak lidske oko?
neni tomu tak (takze bych zkracene odpovedel: prd autenticke), uz jenom z principu naprosto odlisneho zpracovani obrazu.
oko (respektive lidsky mozek) ma taky neco jako autokorekce svetla a barev.
tady na snimku chybi minimalne 20% ve svetle casti - v realu si to mozek 'doladi', uplne stejne jako barvy.
kdyz zpracovavame fotky, prizpusobujeme je vnimani naseho oka - tedy obycejne doladime expozici a kdyz je potreba jeste i barvy.
presne to znamena v prekladu "poladit světla a barvy trošku… "
rozumim podobnym fotkam, kdyz se clovek objevi nekde, kde se neco deje - ale je tam toho moc
treba ty modre casti vlevo jsou hodne navic.
jinak pro sebe mam takovych spoustu, na fotoserver bych je vsak nedaval
vidim to podobne, bud bych se zamerl na krajinu, nebo na kamen
v prvnim pripade je prilis dominantni, zabira skoro 1/4 snimku, ale jak si ji posadil, nema s krajinou (jakoby) nic spolecneho - spis zavazi
v druhem pripade zas je tam zbytecna obloha a drtiva vetsina dalekeho okoli
tak tam jsem nevylezl - jednak z nedostatku pocasi (chcalo), ale hlavne z nedostatku casu - jsme prijeli jeden vecer a druhy den na obed odjizdeli.
tam to chce stravit fakt nekolik dni
k fotce: kompozicne vyhrad nemam, s expozici bych si asi pohral.
celkove ale libi
kouknu, to vypada na chrochtolandiu - a taky ze jo!
kousek odsud maji vybornou malou rodinnou 'fabricku' (minifabriku, spis rukodelna dilna) na cokoladu a vseho mozne z ni:
cokolad tisicu chuti, tabulky, kousicky, tekute.
cokoladovy syr, cokoladove mydlo, cokoladove pivo ...
sam sullivan |
jeho pohled, jeho vnimani, jak to dokaze podat, aby to divak vnimal, videl, citil podobne (neli uplne stejne)
a neukazuje, co vytvoril nekdo jiny.
(vyjimky byvaji ty dokumentacni fotografie, ale to je zasi jina liga, ktera stavi na perfektnim zvladnuti techniky a fotografickych postupu, vcetne postprocesu)
sam sullivan |
- muze (ale nemusi) jit o dilo, na ktery se vztahuje autorsky zakon.
http://pravniradce.ekonom.cz/c1-64711020-fotografovani-autorskych-del-na-verejnem-prostranstvi
ale to neresim
- je to cizi dilo, to nebudeme rozporovat. nedelas ani katalog, nebo nedokumentujes dila na danem miste, pro daneho autora, .... ani nic podobneho.
- do samotneho dila jsi nic (jako fotograf) nepridal: ani interakci s okolim, ci uz zivym, ci nezivym objektem, ani svetlem, ani nijakym ukazem
- jsi vyfotil sochu a pridal nejaky text, ktery ciste a polopatisticky odkazuje na city, ktere predpokladas, ze lidi maji (viru)
vim, ze to dela mnoho lidi (ano, i zde), ale to jeste neznamena, ze to je dobre a spravne.
uz kdybys tam jenom zachytil sediciho ptaka, detail pavuciny, prirostly mech, rez, ... cokoliv! uz je to jine kafe.
nelibilo by se mi to i tak, ale nic bych nerikal.
takze pro mne to vse je jenom cisty kalkul
sam sullivan |
kdo neveri, at koukne na horizont - hladina more je krasne rovne
sam sullivan |
http://www.photopost.cz/foto/467916.htm
sam sullivan |
sam sullivan |
(prefocovani ciziho dila, navic prez zadne pridane hodnoty)
sam sullivan |
proc si lidi mysli, ze fotak vidi barvy tak, jake jsou doopravdy?
nebo dokonce, ze fotak je vidi presne tak, jak lidske oko?
neni tomu tak (takze bych zkracene odpovedel: prd autenticke), uz jenom z principu naprosto odlisneho zpracovani obrazu.
oko (respektive lidsky mozek) ma taky neco jako autokorekce svetla a barev.
tady na snimku chybi minimalne 20% ve svetle casti - v realu si to mozek 'doladi', uplne stejne jako barvy.
kdyz zpracovavame fotky, prizpusobujeme je vnimani naseho oka - tedy obycejne doladime expozici a kdyz je potreba jeste i barvy.
presne to znamena v prekladu "poladit světla a barvy trošku… "
sam sullivan |
http://www.google.com/maps/@52.4710954,4.8111216,3a,75y,105.98h,93.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1seR8Ljfc4YD4L6mbBNkBHgg!2e0!7i16384!8i8192
ta fabrika ja o nejaky blok dal.
sam sullivan |
sam sullivan |
treba ty modre casti vlevo jsou hodne navic.
jinak pro sebe mam takovych spoustu, na fotoserver bych je vsak nedaval
sam sullivan |
sam sullivan |
sam sullivan |
sam sullivan |
sam sullivan |
v prvnim pripade je prilis dominantni, zabira skoro 1/4 snimku, ale jak si ji posadil, nema s krajinou (jakoby) nic spolecneho - spis zavazi
v druhem pripade zas je tam zbytecna obloha a drtiva vetsina dalekeho okoli
sam sullivan |
sam sullivan |
tam to chce stravit fakt nekolik dni
k fotce: kompozicne vyhrad nemam, s expozici bych si asi pohral.
celkove ale libi
sam sullivan |
je na ni hodne a prakticky nic - bavi mne to
:)
sam sullivan |
kousek odsud maji vybornou malou rodinnou 'fabricku' (minifabriku, spis rukodelna dilna) na cokoladu a vseho mozne z ni:
cokolad tisicu chuti, tabulky, kousicky, tekute.
cokoladovy syr, cokoladove mydlo, cokoladove pivo ...
sam sullivan |