body > | --- | |
komentáře > | --- |
pošta > | --- |
Gimp MiniHowTo #2 - Rámečky
Jan Parkman | |
Úvod
Dnešní díl, jak je patrno z názvu, bude věnován tvorbě rámečků. Vkusně
vytvořený rámeček zvedá úroveň fotky, nutno podotknout, že nevkusně
zvolený rámeček fotku úplně ,,zabije``. Takže pozor a pamatujte, že méně znamená více...
Klasický rámeček
Klasický rámeček můžeme vytvořit několika způsoby, zde bude popsána
tvorba rámečku s využitím skriptu ,,Přidat okraj``
(script-fudekoracepřidat okraj).
Přidat okraj
Argumenty skriptu jsou více méně jasné, takže jen stručně
- velikost x okraje -- kolik pixelů se přidá zleva i zprava
- velikost y okraje -- kolik pixelů se přidá zhora i zespoda
- barva okraje -- barva přidávaných pixelů
- delta hodnota barvy -- udává o kolik se budou lišit jasy
jednotlivých stran (jakýsi efekt stínování, doporučuji nastavit na nulu)
Pomocí tohoto nástroje tedy postupně přidáváme jednotlivé vrstvy
rámečku, jako inspirace může posloužit následující příklad:
Původní obrázek
Dva mezikroky po přidání 2px černé a 1px tmavě šedé (šedá je kvůli lepší viditelnosti nahrazena červenou)
Výsledný obrázek (po přidání 10px černé)
Nástroj ,,přidat okraj`` má velice sympatickou vlastnost -- jednotlivé vrstvy
rámečku umísťuje do samostatných vrstev obrázku (dialogyvrstvy cesty a
kanály), to nám umožňuje jednotlivé vrstvy rámečku snadno upravovat...
Vrstvy, kanály a cesty
Tuto vlastnost bych demonstroval na následujícím (odstrašujícím)
obrázku, který byl vytvořen podle následujícího (odstrašujícího)
postupu: pod obrázek jsem umístil pozadí -- tapetu a zprůhlednil jsem
příslušnou vrstvu rámečku...
Fuj!
Neostrý okraj
Další zajímavé možnosti nabízí nástroj ,,neostrý okraj`` (script-fudekoraceneostrý okraj). Při použití tohoto nástroje sice hrozí nebezpečí, že vytvoříme ,,vopičárnu``, ale při střídmém nastavení je to nástroj použitelný. Mnou vytvořený příklad berte spíše jako odstrašující.
Neostrý okraj
Parametry skriptu:
- Barva a velikost okraje -- udávají barvu a velikost okraje...
- Hranice rozostření -- méně zubatý okraj
- Přidat stín -- přidá kolem vytvořeného okraje (zevnitř) ještě tmavý okraj (stín)
- Míra stínu -- velikost tohoto stínu...
- Pracovat na kopii -- výsledek svého (vašeho) snažení umístí do nového obrázku
- Sloučit vrstvy -- sloučí jednotlivé vrstvy rámečku do jedné
Oblé rohy
Tento nástroj je použitelnější než minulý, riziko vytvoření ,,vopičárny`` však stále trvá... Skript oblé rohy umožňuje dvě základní operace: zaprvé zaoblení rohů obrázku a jako bonus ještě umožňuje vrhnout stín (obrázkem).
Oblé rohy
Parametry skriptu:
- Poloměr hran -- poloměr zaoblení rohů, pro hranaté rohy zadejte 1
- Přidat vržený stín -- přidá stín (vržený)
- X a Y posun stínu -- posun začátku přechodu stínu od okraje obrázku
- Poloměr rozostření -- délka přechodu (velikost rozmazání) stínu
- Přidat pozadí -- přidání vrstvy pozadí
- Pracovat na kopii --výsledek svého (vašeho) snažení umístí do nového obrázku
Závěr
Na závěr ještě jedno důležité upozornění: Nevhodně zvolený typ rámečku vaši fotku úplně zabije... Vím, že se opakuji, ale považuji toto sdělení za natolik důležité, že... ...prostě úplně zabije...
Jan Parkman
P.S. ...zabije...
Jan Pernica | 15:04:13 25.03.2005 | |
Pro ty, kteří používají GIMP a mají v oblibě trojté rámečky (tenká černá, tenká bílá, tlustá bílá ) jsem připravil
skript přímo, který to zautomatizuje. Pak stačí v GIMPU kliknout pravou myší a zvolit Script-fu -> Dekorace -> Tripple Border.
Skript nahrajte do C:\Program Files\GIMP-2.2\share\gimp\2.0\scripts respektive tam kam jste nainstalovali GIMP.
A ještě jena
varianta skriptu, která vytvoří rámeček tak, aby z obrázku byl oblíbený čtverec.
Jan Pernica | 15:01:43 25.03.2005 | |
Pro ty, kteří používají GIMP a mají v oblibě trojté rámečky (tenká černá, tenká bílá, tlustá bílá ) jsem připravil
skript přímo, který to zautomatizuje. Pak stačí v GIMPU kliknout pravou myší a zvolit Script-fu -> Dekorace -> Tripple Border.
Skript nahrajte do C:\Program Files\GIMP-2.2\share\gimp\2.0\scripts respektive tam kam jste nainstalovali GIMP.
A ještě jena
varianta skriptu, která vytvoří rámeček tak, aby z obrázku byl oblíbený čtverec.