Naďa: Ale určitě se někomu budou líbit... stačí, když dáš na oplátku 5 bodů a obdivovatelů budeš mít víc než dost.
Tak jsem si přečetla výše zmíněný článek..a možná pozdě. Jsem začátečník, takže do technických diskusí se můžu zapojit stěží, uveřejnila jsem zde tři své výtvory (teď už je mi jasný že podle některých jde o "výcvaky"). Vlastním bohužel jediný přístroj digitálek Olympus C100, s kterým technické zázraky opravdu dělat nelze.Chtěla jsem se zde poučit jak dělat fotky líp, i když nejsem profesionál a nikdy nebudu, fotografování je čistě můj koníček, kterým se zabývám pár měsíců. Fotím sobě a přátelům pro radost. Myslela jsem si,že tady na PP je možnost svoje fotky prezentovat, jít se svojí kůží na trh i s tím rizikem, že jsem já ta jediná, která na těch fotkách shledává něco pozitivního. Po přečtení článků a následné diskuse začínám nabývat dojmu, že asi mám skutečně malou sebereflexi a že tady moje fotky nemají co dělat. Tím si nestěžuju, pouze konstatuju. Zřejmě mi unikl celý smysl...tak teď mám o čem přemýšlet...o tom, jestli poslechnu vlastní sebereflexi a s další fotkou už na trh nepůjdu, nebo jestli se zachovám jako většina přítomných a budu dál svými výtvory riskovat. Riziko mi nevadí, pokud mi někdo řekne, že ta fotka je propadák, ráda uznám...ale na druhou stranu i mně jako totálního amatéra potěší, když někdo napíše, že se mu ta fotka líbí. Tak teď nevím...no mám tři dny na přemýšlení, než budu moci uveřejnit další svůj výtvor. Vám všem přeju hodně úspěchů ve vašem konání.
Ze se vzdycky dou zamyset ty, co to vlastne vubec nepotrebujou :)
Tak jsem si topřečetl a přijde mi, že to je všechno i v těch komentářích pravda. Jdu se nechat utratit, teda zamyslet.
Jirka: kdyz to napises k 50ti fotkam a pribude dalsi Ketty? Je to vrcholne unavne psat naproste zaklady (ktere se i mentalne postizeny dokaze naucit z navodu k fotaku)... a i presto v drtive vetsine jsou u tech fotek komentare, proc je to sracka.
A myslim, ze s temi poplacavaci vis presne, co mam na mysli. Rozhodne ti vyjmenuju z hlavy nekolik desitek lidi, ktery to proste nedelaj.
...jo,jo...potrefení se vždycky ozvou.... :-)))
Davide, jasne .. pokud je neco sracka, je to sracka .. to bezesporu .. ale u serveru, ktery ma nejak lidi oslovit, by bylo dobre napsat i proc .... co se poplacavacu tyce, mam pocit, ze se tady navzajem poplacavaji vsichni, jen ta cilova skupina se obcas lisi :-))
Je to delsi, se omlouvam... mel jsem ted v ruce takovou malou monografii fotografa Miroslava Háka, ke které napsal uvod (a vlastne ji i usporadal) Jiří Kolář. Je to sice temer 50 let stary text, ale myslim si, ze je tam hodne o tom co (dobra) fotografie je a co neni... a hlavne, jak se da take o fotografii uvazovat a premyslet... ale je to fakt dlouhy, tak to klidne preskocte ,-))
HLAS OČÍ
– Formální experimenty ve výtvarnictví strhly k následování i fotografii. Pro technický vývoj fotografie to mělo nesmírný význam, jako pro ni na druhé straně znamenal odklon od obsahu úplnou katastrofu. Snad je to tím, že fotografie neměla čas projít dějinami umění a že své dějiny si musí ještě stvořit, ale je to také tím, že se často stávala víc zálibou, živností, užitkovou věcí než profesionálním uměním. Fotografii nejen dosud chybí vzdělání, ale také vymezení disciplin, které na příklad ve výtvarnictví nazýváme uměním monumentálním, intimním, dekorativním, alegorickým, figurativním, nefigurativním atd. Bude si musit stejně tak stvořit a vymezit pojmy jako fotografie epická, dramatická, psychologická, hovorová, filmová, čistá, jako historická, snu a skutečnosti. Má jednu obrovskou výhodu, že může čerpat jen a jen z přítomnosti, to všem těmto označením může dát nový smysl, právě možná oprávněný výlučně jen pro fotografii.
Snad mi někdo namítne, že fotografie toho druhu existují. To je pravda. Ale je toto vědomí ve fotografech samých? Jen se podívejte, jak až na několik výjimek současní fotografové nevědí vůbec o rozdílu mezi vášní a sentimentalitou, o rozdílu mezi pravdou a dokumentem, o rozdílu mezi básní a záznamem, o rozdílu mezi výrobkem a originálem.
Fotografie není pozoruhodná tím, co objevuje,
ale tím, na co se fotograf soustředil,
neboť toto soustředění je vždycky výsledkem dlouhé řady zkušeností,
které se neznalému člověku ani nezdají zkušenostmi.
Fotografie má své výlučné postavení už proto,
Že nepracuje se vzpomínkou a rozpomínáním,
Jako nepracuje s viděním budoucnosti nebo dokonce utopií
(vzpomínat a rozpomínat se,
vciťovat se a zasnívat musí teprve divák),
nýbrž s vědomím a určitým rozhodnutím.
Úkolem fotografa také není nalézání a vyhledávání neobvyklých nebo překvapujících námětů,
ani vyjadřování se neobvyklým způsobem,
ale zpracování těchto námětů tak,
že se nám stanou samozřejmé,
že si je dokážem okamžitě přivlastnit.
( * * * )
– Připouštím, že mechanické fotografování je přivedeno na takový stupeň dokonalosti, že toho nezbývá moc, abychom byli spokojeni. Netvrdím, že fotografie neměla dost odvahy, že jí chyběl vkus a určitá krása, ale odvaha, vkus a krása je pro umělce něčím tak samozřejmým, že se nelze jimi ohánět. Bída byla v tom, že fotografie byla buď troufalá, poučená nebo rafinovaná. Avšak umění fotografa přece záleží v tom, aby všechno, co cítí a co je v něm nebo čeho je schopen, sblížil v jedno, aby působení ducha a nadání se soustředilo.
– Nadšení diváků, kteří přijímali nové výboje, fotografy zaslepilo. Povedený pokus byl přijat jako hotové dílo, a tak pochvala, místo aby povzbudila, zatemnila. Spokojenost většiny fotografů s tím čeho dosáhli, zbabělost jít dál, strach, že by ztratili „dokonalost“ při sebemenším vykročení z vyšlapané cesty, mě utvrzuje v přesvědčení, že není třeba brát tak vážně, co nám předkládají.
– Obyčejný divák se rád opájí ilusí, že je svědkem něčeho, co je na nejvyšším bodě dokonalosti, na samém kraji umění. Nevykročí dál než starý mistr a nechá se ochotně přesvědčit, jak tím, že se mu oslavované dílo líbí, stojí na vrcholu doby.
– Fotografie nejméně ze všech disciplin snáší prostřednost. Protože vstupuje do období dramatu, jak předpokládám, bude snášet tuto prostřednost tím méně.
( * * * )
– Nejhorší obraz je ten, který působí nejfotografičtěji (také pro fotografa existuje nebezpečí fotografismu, a není to jen nebezpečí aranžérství, efektnosti a malebnosti nebo lživých titulků), nejlepší fotografie je ta, která může vyjádřit přednosti obrazu (ať je pole fotografie sebeomezenější proti výtvarnictví, fotograf nesmí nikdy zapomenout, že jeho zájem musí být stejně posvátný a stejně přísně zaměřen k obsahu a formě jako zájem každého výtvarníka).
( * * * )
Stále uhranutí,
stále tytéž otázky: Je fotografie uměním?
Dejme tomu, že není,
Ale nelze ji upřít to největší – nelze ji upřít poesii.
Že nepřinesla nic nového?
To je možné.
Ale uskutečnila se a mluví svou vlastní řečí.
Nevěříte?
( * * * )
(Výseky z úvodu - eseje Jiřího Koláře k monografiii fotografa Miroslava Háka, která vyšla v červnu 1959)
Zbyhnev: to cviceni je opravdu koncipovano tak, ze je tam VELEDULEZITE vlastni zpracovani, hlavne pri zvetsovani (protoze spousty veci doladis az pri zvetsovani, treba tvrdosti papiru). Pokud si fotky dodelavam ve photoshopu, je to naprosto stejny (a fanaticky keci o jedine mozne ceste pres chemii sou mi totalne ukradeny, to je kazdyho vlastni boj). Je to jako s kritikama u fotek... proc by me mela nasrat? Vezmu si z ni to, co je pro me dulezity a neco mi to prinese...
Robo: otazka je, proc fotis, proc mas potrebu slyset pripominky ostatnich. Nejde o to, proc ukazujes fotky tady, to je asi vcelku jasny, ale o obecny "ukazovani" ostatnim. Ten clanek asi nebude cist novacek a i kdyby, tak mu to vetsinou nedojde. Ale zas rozpoutal docela zajimavou debatu o ledascem... :)
Koho myslis temi profesionaly?
Hm... Pokud Ricciho článek někoho opravdu "nasral", pak MNE to udivuje...
Takovéhle emoce bych čekal na naprosto jiných místech u naprosto jiných témat...
Myslím si, že myslící člověk se napřed zamyslí a pak teprve (výjimečně) dá průchod emocím takovéhohle typu....
K clanku:
Souhlasim s tim, ze urcita sebereflexe a soudnost je nutna a v mnoha pripadech na pri uploudu na PP schazi, clanek vsak pusobi na mne prilis prehnane, jakoby chtel rict, ze kdo nefoti umelecke dila vhodne do galerie, nemel by vubec fotak ani vytahovat a uz vubec nic tady uploudovat. Priklad se selekci do NG je sice zajimavy, ale pak by na PP bylo od pocatku max 100 fotek. A to nevim zda by nekoho bavilo, sedet cele dny na nejakem servru, kde by se jednou za mesic objevila fotka, nad kterou by slintal. Jo a vejce...ty mám nejradeji na anglicke slanine. Pokud by tam nebyla ta posledni veta o vlastnim zpracovani vcetne pozitivu, tak bych to jeste bral, jako dobrou radu, s touto vetou to je opet utok na spoustu z nas kteri trebas ani nejsou puvodci duvodu napsani tohoto clanku. Muj dojem s clanku je tedy celkem negativní a to hlavne z toho důvodu, ze neni jasne stanoveno komu je urcen, nasrat vsak dovede kdekoho.
Fotografovaniu sa velmi nerozumiem, prvu knihu k tejto problematike som precital len cca pred rokom, vybavu mam minimalnu, co je asi vidiet aj na mojich obrazkoch tu prezentovanych. Tak neviem, ci som vobec kompetentny sa zapajat do tejto diskusie.
V clanku bolo par otazok, tak som si skusil na ne odpovedat:
„Proč chci ostatním ukázat to co jsem vytvořil... Je v tom nějaký záměr? Co chci ostatním sdělit?“
To co som vytvoril chcem ostatnym ukazat hlavne preto, ze ma zaujima ich nazor, namety, poznamky a hlavne rady – to ci tym chcem niekomu nieco povedat je pre mna v tomto pripade druhorade. Cize moje dovody su viac-menej sebecke.
„Pokud toto číslo napíšeme v matematickém formátu, vypadá asi takhle: 16.000.000.000.000. Dost šílené, nemyslíte? ... Chce se mi zvracet.“ Pokial sa nejedna o 16 bilionov napr. prazdnych striekaciek od heroinu, nepripustam si to k zaludku. Jednoducho, fotky ktore ma nezaujmu v nahlade si nestahujem.
No ak som to spravne pochopil, clanok bol ale hlavne apelom na tych, ktori svojimi „vycvakmi“ zapleveluju tieto stranky. No tak to teda vazne pochybujem, ze prave tato cielova skupina si to bude citat – ak samozrejme medzi nich neratam seba :)))
Co sa tyka tych vajec, tak ten odstavec povazujem za jediny hodnotny v clanku, i ked bez tej omacky nad nim by sa mozno minul ucinku. Kompoziciou zakladnych geometrickych utvarov som presiel v inom odbore – no a blizim sa k tomu, cim som bol najviac sokovany po precitani si tejto diskusie a to je pocet PROFESIONALOV, ktori svoje diela prezentuju tu medzi amatermi. Mna, ako profesionala v inej umeleckej oblasti, by zaujimali ich pohnutky a motivacie, ktore ich k tomu vedu?! ...som sa nejako rozpisal.
Jirko, pokud je neco sracka, tak je to proste sracka, s tim nic nenadelas, nekdo holt netrpi pocitem, ze ho musi mit vsichni radi a kdyz mu neco jako sracka prijde, tak to proste napise. Ja tomu rikam uprimnost... to pokrytecky poplacavani po zadech je sice hrozne kamaradske a mile a jiste bude takovy clovek v kolektivu obliben, ale autorovi ty fotky to pomuze asi jako kdyby tu fotku ukazal k posouzeni svy mame.
Zbyhnev: to si ale vcelku rekl to samy, co ja uz pred casem... krajinku si zkusi strihnout kazdy, do aktu se uz tolik lidi nezene. Proc, kdyz to je teda tak lehky, jak vsichni tvrdi? Ano, je to logicke, ale tady to spouste lidem prislo jako blbost... A o kreativite krajinkaru me presvedci jedine kreativni fotky... zatim tu je vic zapadu slunce a ruznych atolu, nez toho Karvinska...
Hmmmm .. tak jsem nad tim jeste chvili premyslel (myslim tu debatu o aktech, prirode, kreativite a tak) a zacina mi to pripadat vic a vic legracni. Jestli to celou dobu dobre chapu, tak tohle je servr o fotkach lidi, ktere foceni bavi a maji chut se neco dozvedet nebo se o nejakou zkusenost podelit .. hmm .. ale v tom pripade jsou v tomto okresnim preboru celkem zbytecne priklady a argumenty z extraligy .. jsem rad, ze me to bavi a muzu se tady setkat s lidma stejne prastenejma, jako jsem ja. A tady to nekde pro me konci .. kdyz vidim komentare typu "to je sracka" od nekoho, kdo me ani nikoho jineho nijak nepresvedcil o sve extraligovosti, mam pocit, ze to je mnohdy o necem jinem ... jinak absolutne souhlasim se Zbyhnevem .. ale to uz jsme na hony daleko od tematu tohoto clanku .... on to Richard asi myslel dobre a naslo se dokonce hned i par pritakavacu, kteri foti ve skutecnosti stejne kdeco :-)) .. myslim ale, ze pro lepsi pochopeni sirsi fotograficke verejnosti to mohlo byt napsano mene explicitne .. ono by se tak nad tim totiz zamyslelo vic lidi .... no nic .. ja jen, ze dnes jsem takovej ukecanej :-))
....jo ten clanek je v podstate na tema: "Pokud neumim fotit (cokoliv) stanu se umelcem"! Trochu namalovane modelky, nebo nasvicene, nebo nejake zatisi s dvoji expozici, sepie a nebo cerno-bile, trosku to maznem a jsme umelci. No a protoze to jako umenini trochu vypada a ostatni tomu stejne nerozumi (a kdo to prizna) budem mimo "stred" a to je cool. Podivejte se na fotky nejakych radoby umelcu a kritiku tady. Pokud udelaj omylem fotku jinou nez "umeleckou" je to vetsinou katastrofa. Ja rikam fotte vsechno a porad pokud Vam to dela radost a nekdo je ochoten na to koukat. Serte na pseudo umelce!!
zbyhnev: dobre si to zhrnul.
JEste pro doplneni: Je jasne, ze z onech bilionu nesmyslnych vycvaku je nesrovnatelne vic vycvaku "radoby" krajina, pejsku, kytek, odhrnutych zaclon, srolovanych kobercu a pod. nez aktů. To je ovsem logicke, kdyz uz si nekdo položi pred objektiv nahou zenskou, tak to vetsinou mysli vazne a malo kdy jen zkousi, kolik fotek udela na jedno nabiti baterky u sveho noveho digitalu. Tou jakoby snadnou dostupnosti krajiny, nebo toho psa je tato fotka degradovana. S tim co je vic kreativni, umelecke, nebo slozitejsi, to nema nic spolecneho. Pokud fotis jeste rodinu na narozkach o nic nejde, ale jakmile nekoho svleknes a polozis je uz to obrovska zodpovednost, tudis se zde logicky ocekavat mene nesmyslnych vycvaku (nebo se proste nepublikuji). Debilne vyfocena hora, les, nebo lodka na jezere je sice k nicemu, ale jelikoz nikoho nenasere, tak to svádí k opakovanemu cvakani.
Vyfotit technicky dokonale člověka, pokud k tomu maš vybaveni nemuze byt slozite, (i kdyz jsem to nezkousel) vyfotit dokumentarnim zpusobem technicky dokonale krajinu take neni slozite. Rozdil je jen v tom, ze tu zenskou muzes zajimave nasvitit po par pokusech, v krajine se nekdy dobreho svetla nedockas roky a tezko ji nafleshuješ. Modelka vetsinou prijde do atelieru, ale za krajinou vetsinou musis zajit, nekdy hodne daleko a nekdy tam ani neni co fotit.
Tolik o technicky dokonalem foceni. Pokud ovsem chceme aby fotka vyjadrila trochu vic nez jenom proste technicky dokonale zobrazeni lidskeho tela nebo krajiny, pak musime navic vlozit napad a zrealizovat jej. Zde u toho nápadu zacina kreativni foceni a zda je pred objektivem hnada nejake mlade roby, nebo Gerlachovsky stit je celkem šum a fuk. Zalezi co koho vic bavi a k cemu ma blizsi vztah.
Pro DAVIDA:
Predstava ze schopnost poridit kvalitni fotografii krajiny je dana financnimi moznostmi obletat tichomorske ostrovy je pravdiva velice malo. Fotografie krajiny chce predevsim cas se na misto neustale vracet. Mam moznost celkem cestovat (sice neobletavam tichomorske ostrovy) nicmene nejlepsi fotky, ktere se mi zatim povedly jsou z Karvinska, tedy mista nesrovnatelne mene romantickeho, nez ktera jsem procestoval. Jenze tady mam cas vybrat si spravny den a spravne svetlo. Dobra fotografie z cest se da take poridit, ale vetsinou se jedna o dlouhodobe cekani nekdy v mrazu, nekdy v nepriznivych podminkach. Zadne nastavim a cvak. Malo kdo cestuje sam, pokud cestuje s partnerem, pak jakykoliv jen trochu kreativni zaber je nervydrasajicim cekanim pro partnera. Predstava, ze neco oblitam nastavim a cvaknu je asi stejna, jako bys mel ty modelky fotit už ve dveřích, nebo bez otevreni dveri prez klicovou dirku.
Ianus: no to byl argument z toho slabsiho soudku :)))
Nojo, kdyz ja to psal pod clanek a ne do vasi diskuze ,-))
Tomas: to mluvis o trochu jiny lize :))) (to o fotografech aktu, kteri si neumi sehnat zenskou je vyborny :)
Ianus: ja to proste nepochopil... (s tim tvym dodatecnym vysvetlenim to je jasny, bez nej, vlozeno do jine diskuze, to je trochu totalne mimo)
Jiri: pod kreativitou chapu hratky s realitou tak, aby vzniklo neco, co by vlastne jinak neexistovalo. Aspon jak se tu treba Milan ci Ivan vyjdrovali, oni s realitou hnout nemuzou, jsou odkazani na hledani mista, cekani na pocasi, na nakupu drahe techniky atd. Argumentovali, ze si to nenasviti, neupravi, nedomluvi se... a to je presne to, v cem ja vidim kreativitu.
Jedna moje znama, galeristka a soucasne jedna z nejostrejsich kriticek ktere znam, mi kdysi na tema fotografovani krajiny a lidi napsala toto:
"Fotografie lidi a obzvlaste aktu se povazuje vseobecne za nejtezsi disciplinu - coz neni tak uplne pravda. Protoze kdo chce fotografovat krajinu, a tim myslim DOBRE fotografovat krajinu, bere na sva bedra nesrovnatelne vetsi reholi. Na zadech vlaci 20kg vybaveni (tim myslela samozrejme VF, protoze fotografie krajiny na maly format je nejenom pro ni pouze ztrata casu a penez :-), musi byt na miste tehdy, kdyz je svetlo dobre - zridka se stane, ze se dobra fotografie podari napoprve, musi se stale vracet... Zatimco dobry fotograf lidi s ujasnenou myslenkou na obrazek je schopen tu fotku naplanovat a "udelat" (to je silne zjednoduseno, ale budiz :-), krajinar casto proziva i letity zapas o jeden snimek, znovu a znovu. Jeho prace je navic konfrontovana s obrovskym mnozstvim nicnerikajicich fotografii krajin, ktere jsou materializovanymi klise, pouhym zachycenim toho, co mohl videt kazdy, kdo byl nahodou pritomen. Udelat fotografii s tematikou cloveka tak, aby upoutala a rekla cosi vice, nezli je na ni bezprostredne videt, je jiste tezke a neumi to kazdy. Udelat fotografii krajiny tak, aby upoutala i takoveho ignoranta na tomhle poli jako jsi Ty (tim myslela mne :-) je ale temer nadlidske, tak si tech krajinaru uz konecne zacni vazit, a nerikej o nich, ze to jsou jenom fotografove aktu kteri si neumi sehnat zenskou :-)))" (konec citatu)
Muj dodatek k tomu: za posledni rok se mi libily (tak, ze mne donutily stat s povislou celisti) ctyri krajiny. Byly to snimky jednoho svycarskeho kolegy, videl jsem je na Art|Basel jako velike zvetseniny. Delal je sinarem na 4x5", tematem byly hory. V zasnezene krajine nechal v noci pri asi hodinove expozici chodit lidi se svetelnym zdrojem po horskych svazich, vzdy po jedne vrstevnici. Bomba.... Na druhou stranu jsem v tehle zemi konfrontovan s tolika perfektne vyfotografovanymi romantickymi (dramatickymi, velkolepymi atd...) horskymi zakoutimi, ze pro mne horska fotografie degenerovala na prebal k cokolade a hrdou vzpominku pro fotografa (koukejte lenosi, az takhle vysoko jsem se uplne sam vyskrabal, musel jsem brzo rano vstavat, uzasne trpet a proto automaticky MUSI byt tahle fotografie proste uuzasna :-)))
Jejda, co by melo vyplyvat, probuh..? Jsem vam dal tip, ze v MF Dnes vysel pekny rozhovor s nasi nejprednejsi kritickou a teoretickou fotografie, aby si ho mohl kazdej koho to zajima precist. Nic vic nic min, nebos to pochopil jinak? Tu citovanou vetu Ona sama vypichla jako gró, taxem ji sem prepsal, protoze je tam podle me v pekne zkratce receno vse o Fotografii. Asi tak ,-)
Davide, zkus mozna specifikovat, co presne myslis tou zminovanou kreativitou nebo o tom napis dalsi clanek :-)