Ovi: Tahle debata je celá naprosto "OFF-TOPIC". Bral bych to, kdyby to mělo nějakou faktickou sovislost s článkem. Ale takto se to prostě jeví, jako byste se za každou cenu chtěl zviditelnit. Tento článek není o A/D převodnících. Napište vlastní a pak můžeme debatovat pod ním. Připadám si jako v té pohádce o králi, který odvolával co odvolal. Vaše první tvrzení, na které jsem reagoval byl buď přehmat, nebo neznalost. Kromě toho hned v zápětí hovoříte o 3x12 bitech v souvislosti se syrovým RAW formátem což je zcela mylná informace (kam se vám poděla druhá zelená?). V zápětí mi podouváte až diletantské názory, které sem nikde nenapsal. Tož si to vykládám, jak vykládám, toť vše...
Jene, beru na vědomí Váš Váš názor, že:
a)
Co jsem napsal, je nesmysl a nemíníte se o tom dál bavit.
b)
Nepřesvědčil jsem Vás ani za mák, že mám potuchy, o čem mluvím (přitom nebylo mým cílem přesvědčovat Vás o svých znalostech nebo se na Vás snad dokonce vytahovat), a že mám potuchy, o čem mluvím.
c)
Vrším na jeden nesmysl spoustu dalších a jen Vás utvrzuji v přesvědčení, že jsem prostě "všeználek" s touhou neustále se projevovat.
Beru jako fakt, že je to Váš názor na mne - víc po mně nechtějte.
P.S.
Nečekám odpověď, protože jste otevřen pouze "odborné" debatě, což Vám u mne nehrozí, ale myslím, že jste si nepřečetl dobře a pozorně moje připomínky, a proto bych rád zdůraznil, že si samozřejmě (spolu s Vámi) nemyslím, že zvýšením přesnosti A/D převodníku se zlepší dynamický rozsah senzoru, ale říkám, a jinými slovy jsem říkal, že se lépe využije a přesněji zaznamená pro následné operace (ať přímo ve fotoaparátu nebo mimo něj).
Neexistuje cisty RAW :o)))
Na neseriozní výkřik do tmy neseriźní poznámka o šťouralech (šťoural=člověk ,který nepochopil, že zmínka o 10 a více bitových převodnících má nulovou informační hodnotu ve zvtahu ktomuto článku). Každopádně vršíte na jeden nesmysl spoustu dalších a jen mě utvrzujete v přesvědčení, že jste prostě "všeználek" s touhou neustále se projevovat. To co jste napsal je nesmysl a nemíním se o tom dál bavit (hlavně se o to proboha nesnažte vy). Jakékoliv odborné debatě jsem otevřen, ale nepřesvědčil jste mě ani za mák, že máte potuchy o čem mluvíte. Co teď, opět se urazíte, nebo to přijemete jako fakt a můj názor? Proč hned ten pocit uraženosti?
O čem, vše již bylo napsáno a řečeno... a stejně to často sklouzne k slovním přestřelkám....
Ale mám něco v plánu, chtěl bych to udělat maximálně seriozně, a bylo by to téma jistě zajímavé pro hodně lidí a byla by to dlouhodobější záležitost, takový seriálek. Ozval bych se Vám pak a nabídnul :-)
Ovi: co kdybyste neco napsal vy? Takovy odbornik a grafoman... takrka ostuda, ze tu jeste nemate clanek... :)
P.S.
A aby bylo mezi námi jasno - já jsem Vás ve svém příspěvku (Ovi Ivoda (10:32:42 0.06.2003), zpřesňujícím jeden jediný údaj ve Vašem článku, nikterak nanapadnul, ani jsem svůj příspěvek nedprovázel rádobyvtipnostmi jako Vy o šťouralech. Pouze jsem polemizoval s tím osmibotovým převodníkem, což je opravdu dnes již překonaná záležitost (proto ten příměr o Marii Terezii doprovozený smajlíkem). A uvcedl jsme, že DNES se běžně používají přesnější A/D převodníky - můžete se o tom informavat - a vyslovil jsme názor na to, proč se používají.
Mějte se hezky, a až zase někdy napíšete něco, co se nebude zcela přesně zakládat na pravdě, a někdo si dovolí Vaše tvrzení poopravit, zkuste reagovat vstřícněji. To víte - když jste napsáním článku nesl dobrovolně kůži na trh, tak jste musel počítat i s tím, že Vás možná kromě deseti poplácání po ramenou potká i to, že si Váš článek přečte Ovi Ivoda a něco Vám k tomu řekne :-)
Jene, Jene - proč tato ostrá slova? Nějakej šťoural že napíše něco, co jste čekal. A že o to nejde? To bych neřekl - tak proč jste to v takto "odborně" zaměřeném článků psal, když o to nejde? Ten malý expoziční rozsah u běžných DF (mimochodem odpovídá diákům) je jedním z argumentů proti amat. digiťákům. Každá možnost, jak ho (ten rozsah) zvýšit, je vítána.
Mám Vám něco vysvětlovat, když je to "imho naprostý nesmysl" (tedy vlastně iYho, ne imho). A kdo Vám řekl, že náboj je hodnota spojitá? Náboj, milý Jene, si můžete představit jako počet elektronů, a to je velmi nespojitá hodnota.
A jak že se lze pomocí přesnějšího A/D převodníku lépe popasovat s větším rozsahem jasů ještě uvnitř DF? No velmi podobně, jako se s ním dokáže lépe vypořádat člověk používající editor umožňující práci v 48 bitové barevné hloubce (16 bitů na kanál). Pomocí gamma korekcí (čáry máry s křivkami) dokážete lépe ten jas vměstnat do 8 bitové hloubky, ale tak, abyste neměl přepaly nebo černé stíny (můžeme si o tom popovídat, bylo by to na jiný článek). Je to analogie s tím, jak je schopen pružný negativní materiál zachytit větší rozsah jasových úrovní a transformovat ho na malý rozsah, řekněme 1:100 - a ten se pak přenese na papírovou fotku v pozitivním procesu. Netvrdím, že dnešní běžné senzory mají takto velký dynamický rozsah (nemluvím o digistěnách), ale je to lepší než to pouze kvantizovat na 256 úrovních. Také kde je psáno, že senzoru vyhovuje přesně těch Vašich 256 úrovní, že ano? Proč ne třeba 32 nebo 64 nebo 512? Nebo 12345? Pokud jste slyšel něco o RAWu, tak víte, že "digitální otisk" stavu senzoru v něm uložený s větší než osmibitovou úrovní na kanál např. umožňuje pohrát si se snímkem a provádět tak menší +/- EV korekce, a to ex post. A pokud si myslíte, že je optimální rozlišovat úrovneň náboje generovaného v buňkách senzoru právě pouze těmi Vašimi osmi bity, tak si to klidně myslete dál. Ale nesmíte se čertit, když s Vámi někdo nebude souhlasit a zastírat to pak tím, že jste takovouto reakci předvídal.
Richard: To je voda na Tvůj mlejn, co? ;-) A to sme ještě nezačali rozebírat to, co se děje za A/D převodníkem, to by sme se teprv divili ;-) Ale v principu je tu jeden protiargument tvé "algografii". Cesta ze snímače do A/D převodníku je analogová záležitost se všemi výhodami a nevýhodami z toho plynoucími. A/D převodník je jen slepý otrok a ani tady nedochází k žádným změnám až na to zaokrouhlení na celé jednotky (a je fuk jestli 256 nebo 2048). Takže jaký algoritmus se podle tebe na čistém RAW formátu podepisuje? ;-)))
Ovi: To sem přesně čekal, že nějakej šťoural napíše. O to tu vůbec nešlo, důležitý je, že náboj je hodnota spojitá, kdežto hodnota pixelu ne. Vysvětli mi prosím, jak zvýšením počtu bitů zlepšíš možnost popasovat se ještě uvnitř foťáku s velkým rozsahem jasů? To je imho naprostý nesmysl, maximálně budou vysoké jasy jemněji odstupňované, ale z rozsahem snímače v A/D převodníku nic nenaděláš. Výrobci mohou trdit co chtějí, ale dokud nevymyslí lepší snímač to nedožene ani 128 bitový A/D převodník. Howg
nechci se zas poustet do zbytecne debaty, ale myslim, ze kdyby tuhle "studii" delal muz a ne zena..panum by to tak nevadilo, nebo by mu dali spis za pravdu.
No, a pak mi bude někdo tvrdit, že to je stejný jako FOTOgrafie :o)))
"A/D převodník přiřadí každému signálu z příslušné buňky hodnotu od 0 do 255 podle
naměřeného náboje."
To bylo dříve, za Marie Terezie :-)
Aby se toho zbytečně nechytali různí vykladači budoucnosti digi a klasiky, tak bych rád upozornil, že dnes je zcela běžné, že A/D převodníky i v lepších amat. DF jsou 10 nebo 12 bitové, a soňáci používají dokonce 14bitové. Výhodou je lepší možnost popasovat se ještě uvnitř foťáku s velkým rozsahem jasů (a až pak to s jakousi gtamma korekcí uložit v osmibotovém rozlišení na barecný kanál), případně tu 3x12 bitpovou informaci uložit do syrového RAWu (což je jakási obdoba filmového negativu v digitálním fotosvětě) a dále ji zpracovat.
Robert: Tím byl myšlen standardní filtr, který nalezneš v nabídce:
Filtr | Šum | Vyhladit
Zachází z vyhlazováním velmi jemně a proto je potřeba ho aplikovat někdy vícekrát. Nebo si zkus nahrát akci z těchto stránek:
http://www.digitalsecrets.net/secrets/denoiseISO.html
Ale je to odladěný na anglickou verzi PS.
Jo je to napsano vpohode a citelne jen mozna kde sezenu ten specialni filtr do ps???
Hmmmm.... Bezva článek! Logicky seřazeno a čitelně napsáno... Díky!
Budem ti rikat Novak Diginovak ;o) Fakt dobre napsany.
Moc peknej a čtivej clanek...diky :)
Saki: hádej, kdo se mi dneska ozval ;o))))))))) Ten chlapec z Party Clubu - to je ale náhodička, co ;o)))
Pájo hádej, můžeš jednou, respektive, malý můžou dvakrát ;) Mám tu v mobilu nějakýho Ondru.Partyclub 776199999, esli to náhodou nebude on :))
dyť ty stejně nefotíš :))
Teda Saky, nějaká fotka kde vypadám ještě jako větší retard by nebyla :)) Mám pocit že jsem asi dofotila
Saki: noo, to nevim..... KDO??? ;o))
No to možná mám, ale taky kdo mi ho tam načudlíkoval, že... ;)